AnonymBruker Skrevet 3. mai 2017 #1 Del Skrevet 3. mai 2017 Til syvende og sist er det foreldrene som bestemmer reglene for barn. Hvis dere bor nærme besteforeldre og dere som foreldre sier at barnebarnet ikke skal ha godteri i uka, så er dette noe jeg selvsagt mener besteforeldre skal respektere. Det samme med sikring i bil, det skal selvsagt sikres som foreldre krever selv om besteforeldrene ikke gjorde det samme da de var foreldre (verden har jo gått fremover) Og jeg mener selvsagt det samme ang spesielle typer mat. Dersom besteforeldrene har for vane å spise en del mat lang tid etter holdbarheten så mener jeg at det skal respekterer at barnebarnet ikke får gammel mat. Besteforeldrene må selvsagt få spise akkurat hva de vil, men som foreldre så mener jeg vi har rett til å si at barna våre skal få mat som ikke er gammel. Respekterer besteforeldene til dine barn regler dere setter for barna? I dagens samfunn er nok barnebarn og besteforeldre mye mer sammen enn tidligere, og hvis det er slik som i min familie så er både foreldre og svigerforeldre skilte og har nye partenere slik at det er fire sett med besteforeldre. Da mener jeg det stiller mer krav enn tidligere at besteforeldrene respekterer ulike regler. Det skal selvsagt være litt annerledes hos besteforeldre enn hjemme, men alt med måte likevel. Anonymkode: 0f47c...159 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gemini7 Skrevet 4. mai 2017 #2 Del Skrevet 4. mai 2017 (endret) På 3.5.2017 den 9.21, AnonymBruker skrev: Til syvende og sist er det foreldrene som bestemmer reglene for barn. Hvis dere bor nærme besteforeldre og dere som foreldre sier at barnebarnet ikke skal ha godteri i uka, så er dette noe jeg selvsagt mener besteforeldre skal respektere. Det samme med sikring i bil, det skal selvsagt sikres som foreldre krever selv om besteforeldrene ikke gjorde det samme da de var foreldre (verden har jo gått fremover) Og jeg mener selvsagt det samme ang spesielle typer mat. Dersom besteforeldrene har for vane å spise en del mat lang tid etter holdbarheten så mener jeg at det skal respekterer at barnebarnet ikke får gammel mat. Besteforeldrene må selvsagt få spise akkurat hva de vil, men som foreldre så mener jeg vi har rett til å si at barna våre skal få mat som ikke er gammel. Respekterer besteforeldene til dine barn regler dere setter for barna? I dagens samfunn er nok barnebarn og besteforeldre mye mer sammen enn tidligere, og hvis det er slik som i min familie så er både foreldre og svigerforeldre skilte og har nye partenere slik at det er fire sett med besteforeldre. Da mener jeg det stiller mer krav enn tidligere at besteforeldrene respekterer ulike regler. Det skal selvsagt være litt annerledes hos besteforeldre enn hjemme, men alt med måte likevel. Anonymkode: 0f47c...159 Leser mellom linjene her at du er litt sur på dine svigerforeldre (eller foreldre) fordi de gjør ting på sin måte? Skal jeg gjette, så er du også relativt ung og/eller har ganske små barn, siden du mener at dine regler er det eneste riktige. Jeg er ikke udelt enig i dette. Besteforeldre liker å skjemme bort barna. Ja, det kan selvsagt være litt irriterende om de propper ungene full med is og godteri midt i uka, men det er nå en gang besteforeldres privilegium å skjemme bort ungene litt. Jeg synes ikke det er noen stor krise med mindre det skjer hele tiden fordi de har mye omgang. Mine svigerforeldre kjøpte is og Kuli til ungene hver eneste dag da vi bodde hos dem på sommeren (3 uker)- husker jeg syntes det ble i overkant, men shit la gå- det ble jo da månedsvis til de så hverandre igjen. Selv om jeg ikke liker at ungene får godteri utenom helgene. Skjønner ikke hva du mener med "spesielle typer mat". Hvis du mener gammel mat, så kommer jo det an på hvor gammel. Hvis kjøttpålegget gikk ut for et par dager siden er vel ikke det så nøye, f.eks. Husk at generasjonen over deg har med en del mer lisvisdom og erfaring enn deg. Husk at i generasjonen før dem igjen så fantes det knapt datostempling, folk brukte luktesansen og den absolutt store majoriteten overlevde uten sykdom (mateksperter anbefaler jo dessuten folk å bruke nesa fremfor å følge datostemplingen (som ofte er alt for streng) slavisk, vi kaster alt for mye mat). Du må jo kunne stole på at voksne folk tar gode valg her, uten dine regler. Sikring i bil er selvsagt viktig, men da tenker jeg belte/pute evt sete holder lenge. Et barn MÅ ikke sitte bakovervendt hele tiden, f.eks. Så lenge de har belte på.. Besteforeldrene her har stort sett respektert det vi ønsker, selv om de ofte har med godteri, kjøper is osv. Jeg stusser også på det du skriver med at dette er viktigere nå enn før siden besteforeldre og barnebarn er mer sammen i dagens samfunn. jeg vil tro det er tvert i mot, at det blir større avstand mellom folk nå. Før bodde man jo gjerne sammen i storfamilier og var sammen hele tiden. Pga mobiliteten i dagens samfunn flytter folk mer, og flere bosetter seg unna hjemstedet og foreldrene sine for å studere, og blir gjerne der. Mine barn bor f.eks henholdsvis 35 og 90 mil unna besteforeldrene sine. Da synes jeg at besteforeldrene skal få dulle og stelle med ungene som de vil når de møtes, så lenge de er trygge og ivaretatt. Hadde besteforeldrene vært sammen med ungene mine ukentlig, ville jeg kanskje bare ha sagt fra om det var ting jeg var grunnleggende uenig i. Slike ting ble lettere en big deal for meg før da jeg var ung. Nå nærmer jeg meg 40 og ser mer gjennom fingrene med slike ulikheter. Litt livserfaring har lært meg at du skal pick your fights. Er det egentlig SÅ viktig? Endret 4. mai 2017 av Gemini7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2017 #3 Del Skrevet 4. mai 2017 Besteforeldrenes hus. Besteforeldrenes regler Anonymkode: 312de...6aa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2017 #4 Del Skrevet 4. mai 2017 Ang bilsikring mener jeg at der er det ikke slingringsmonn. Men da får og foreldrene sørge for å sende med den stolen de mener er rett, de kan ikke kreve at besteforeldre bruker flere tusen på en bilstol som kun passer en kort periode. Med det matstyret TS nevner, tenker jeg at man får velge sine kamper. Er det ukentlig at barna får is og godteri før middag eller midt i uken kan man be de begrense det, men møtes de sjeldent har man ikke så mye man skal ha sagt egentlig. Man kan forsiktig ytre sine ønsker om at mengden som serveres reduseres, men man kan ikke kreve noe. Barn lærer at det er ulike regler på ulike plasser kjapt, og har man ellers ett sunt kosthold og gode holdninger er det mest sannsynlig dette barna tar med seg inn i voksenlivet. Og så fremst maten ellers ikke er bedervet har datostemplingen lite å si, lukt- og smakssans sier fort i fra om noe er skadelig å spise. Anonymkode: 52627...d3c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå