Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Automatisering og rabotisering tar flere og flere jobber. Denne videoen nedenfor viser hva som kan bli framtiden der nærmeste alle jobber tatt fra menneskene, enten du jobber innenfor helse, administrasjon eller mekanikk.

Anonymkode: 69653...b49

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei. Roboter mangler medmenneskelighet, og de kan ikke ersatte psykologer, leger, lærere osv. De kan helt sikkert bistå, men jeg tviler på at vi alle blir arbeidsledige fordi robotene tar over jobbene våre. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, bobleplast_ skrev:

Nei. Roboter mangler medmenneskelighet, og de kan ikke ersatte psykologer, leger, lærere osv. De kan helt sikkert bistå, men jeg tviler på at vi alle blir arbeidsledige fordi robotene tar over jobbene våre. 

Er nettopp psykologer og lærere roboter er perfekte til å erstatte. Alle kunnskaps-yrker. De jobber allerede med og har utviklet roboter som skal erstatte en stor del av legens jobb. 

Anonymkode: d4357...0a5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja. Hadde jeg hatt eget firma hadde jeg helt klart heller ansatt roboter enn mennesker. Billigere, mer effektivt. Skjønner godt at andre også vil det.

Anonymkode: 6ff39...663

AnonymBruker
Skrevet

Jo ja, med unntak av toppstillinger. Likevel tror jeg at dette er langt forut vår tid og i mellomtiden vil det oppstå nye stillinger. Mulig at tankegangen vår også gradvis endres, slik at et arbeid eller jobb ikke blir sett på som nødvendig. 

Anonymkode: 51ee5...bc9

AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er nettopp psykologer og lærere roboter er perfekte til å erstatte. Alle kunnskaps-yrker. De jobber allerede med og har utviklet roboter som skal erstatte en stor del av legens jobb. 

Anonymkode: d4357...0a5

Jeg tror det blir vanskelig å erstatte en psykolog fordi tolkningen av mennesker er subjektiv. I psykologien er det svært lite som er målbart.

Derimot tror jeg leger kan erstattes. Operasjoner kan utføres av roboter, og det å sette diagnose kan gjøres ved å legge inn resultater for ulike prøver man har tatt, for deretter kjøre resultatene gjennom et system. 

Tror også det blir vanskelig å erstatte en lærer siden man i et klasserom har behov for klasseledelse, osv.

Anonymkode: 9a393...99f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mye vil bli automatisert, men det kommer aldri til å gå så langt. 

Anonymkode: 3e5c2...2e4

AnonymBruker
Skrevet

At ferret jobber har ikke nødvendigvis bare med automatisering å gjøre. Vi lever ikke lengre i etterkrigstiden. Det er ikke nødvendig at alle skal jobbe da vi ikke skal bygge opp noe land. Og om vi fortsetter å jobbe like mye som vi gjør nå (over 200% i mange hustander) så vil økonomien bukker under. 

Anonymkode: 2f3b7...20f

Gjest Newroz
Skrevet

Nei, det tror jeg ikke. Selv om en robot kanskje kan erstatte alle yrker (jeg vet ikke om det stemmer), så tror jeg ikke vil la dem gjøre det når alt kommer til alt. Fordi vi vet at mennesker har godt av mestring, mening og samhandling med andre. Og det får vi gjennom arbeid og utdannelse. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror det blir færre jobber pga automatisering. Ser det godt i mitt yrke, administrasjonen. Yrker som ikke krever utdanning er også i faresonen - butikker der man scanner varene selv dukker opp i byen min nå, førerløse busser og taxier planlegges. 

Jeg håper vi får jobbe litt, da. At vi kan gå ned til sekstimersdager, for eksempel. Og etterhvert borgerlønn, 

læreryrket skjermes nok. Selv om man i høyere utdanning bruker mye mer videoforelesninger enn før, slik at en foreleser kan nå ut til svært mange studenter.

Er redd for at psykiske lidelser kommer til å øke i takt med menneskenes overflødighet i arbeidslivet :-(

Anonymkode: 4e6e0...d55

AnonymBruker
Skrevet

Kommer an på hvordan du definerer arbeidsledig. Det vil nok alltid være noen som tar en naturlig lederrolle og veiviser. Det er godt mulig mennesket kommer til å være avhengig av å ha en autoritetsstruktur, der noen er ledere og minisjefer altså

Det kan være den rike eliten finner ut at det er like greit å drepe den overflødige befolkning når ting er automatiserte. De vil nok gjemme seg bak krig og andre elendigheter. Men når alt kommer til alt har en liten del av befolkningen stor makt over resten

Om den rike elite blir en liten andel av befolkningen vil nok samfunsstrukturen deres endres og de vil bli mer i kontakt med hverandre. Dette kan redusere behovet for en psykolog. Men kunnskapene våre om den mennesklige psyke vil også bli ekstremt mye bedre på et tidspunkt, samt gentisk manipulering. Psyke vil ikke bli et så stort problem i fremtiden. 

Anonymkode: ca5e3...03e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, om en 20-30 år så snakker man sannsynligvis minst 50% arbeidsledighet, kanskje mer. 

Anonymkode: ed190...0a6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...