Gå til innhold

Jeg er ikke rasist, men.......

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min datter (voksen, men veldig ung) ønsker å være sammen med en muslimsk gutt, og etter hvert gifte seg. Hun er voksen og kan egentlig ta sine egne valg. Men hun ønsker sterkt at vi "velsigner" hennes valg Det jeg er redd for er at selv om kanskje akkurat denne gutten er kanskje en ordentlig, typisk norsk gutt, så er familieforhold veldig sterkt, kanskje han kommer til å bruke henne, for så å velge å gifte seg med en foreldrene velger. Kanskje hun blir påkrevd å gå med hijab, å bli muslim (mot sin vilje fordi muslimene kan kun gifte seg med muslimer). Tenk om barna mister den friheten til å ta sine egne valg, kle seg som de vil, gå på de festene de ønsker, være sammen med den de vil, alt som min datter er egentlig vokst opp med.

Jeg vet jeg står i fare for å skyve unna henne, at hun er voksen og gammel nok til å ta sine egne valg, og jeg burde egentlig være glad for henne. MEN jeg klarer bare ikke å frivillig godta at hun ønsker å være sammen med en muslimsk gutt. Jeg vedkjenner at de aller fleste muslimene er gode folk, og de kan ikke ta ansvar for det terroristene gjør, men det blir ikke noe enklere å være gift med en muslimsk gutt eller få muslimske barn. Så jeg tenker både nå og senere. Hadde mitt barn vært en gutt, så ville jeg ikke ha vært så bekymret, men å være ikke-muslimsk svigerdatter i en familie som ser ned på deg, blir ikke enkelt. Jeg kjenner flere muslimske familier og har litt innside informasjon om hvordan ting fungerer.

Jeg vet det er min feil, men hvordan kan JEG endre MIN mening, MIN tankegang.

Anonymkode: c66af...e46

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

bli kjent med vedkommende så blir nok magefølelsen til å stole på

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Det er absolutt ikke rasisme

Anonymkode: b78f8...4db

• Liker 12
Skrevet

Jeg tror ikke med de holdningene dine at du forstår hvordan det er innad i muslimske familier. 

En norsk kvinne trenger ikke å konvertere til islam og hun trenger heller ikke å bruke hijab om hun gifter seg med en muslim.  Om dem skulle få barn så er det fullt mulig å bli oppdratt i begge religioner og slik kan barnet selv ta valget om hvilken religion det vil følge når det blir eldre. 

Du har ikke så særlig høye tanker om andre religioner forstår jeg. Og kulturer. Du sier han er som en hvilken som helst norsk gutt da tenker jeg at han har redelige hensikter med din datter. Uansett dem er voksne. 

Istedenfor å bekymre deg inviter dem hjem på middag og bli kjent med han og hans familie. Hvor er dem fra?

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke rasist men, er en ting bare rasister sier.

Anonymkode: cc116...aac

• Liker 20
Skrevet

Det der er ikke rasisme. Det er faktisk ting du og din datter burde bekymre dere for. Alle er forskjellige, så det kan hende denne gutten og familien hans absolutt ikke er konservative, men på en annen side så vet man aldri. Jeg syns du skal ta en prat med dattera di, og på en eller annen måte bli kjent med gutten og hans familie (inviter på selskap, middag)

• Liker 11
Skrevet

Det er like stor forskjell på  muslimer som på kristne; fra fanatiske til liberale

Bli kjent, deretter gjør deg opp en mening. Det er også veldig relevant hvor de er fra.

• Liker 6
Gjest BlandaDrops
Skrevet

Herlighet dette er sunn fornuft ikke rasisme!

Selvsagt er det ikke topp stemning i huset når jentungen gjør et så elendig valg.

Håper virkelig det ordner seg for dere begge, dette var en lei sak. Forøvrig er muslimske familier veldig selektive når det kommer til deres egne muslimske jenter og deres omgang med norske gutter.

Synes ikke sistnevnte er så underlig heller jeg. En muslimsk familie ønsker så klart en muslimsk svigersønn??

Hvorfor må alt være enten rasisme eller idiotisk naivitet ?? Hvor er sunn fornuft??

Gjest Catalina Culès
Skrevet

Dette er kun sunn fornuft.

AnonymBruker
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min datter (voksen, men veldig ung) ønsker å være sammen med en muslimsk gutt, og etter hvert gifte seg. Hun er voksen og kan egentlig ta sine egne valg. Men hun ønsker sterkt at vi "velsigner" hennes valg Det jeg er redd for er at selv om kanskje akkurat denne gutten er kanskje en ordentlig, typisk norsk gutt, så er familieforhold veldig sterkt, kanskje han kommer til å bruke henne, for så å velge å gifte seg med en foreldrene velger. Kanskje hun blir påkrevd å gå med hijab, å bli muslim (mot sin vilje fordi muslimene kan kun gifte seg med muslimer). Tenk om barna mister den friheten til å ta sine egne valg, kle seg som de vil, gå på de festene de ønsker, være sammen med den de vil, alt som min datter er egentlig vokst opp med.

Jeg vet jeg står i fare for å skyve unna henne, at hun er voksen og gammel nok til å ta sine egne valg, og jeg burde egentlig være glad for henne. MEN jeg klarer bare ikke å frivillig godta at hun ønsker å være sammen med en muslimsk gutt. Jeg vedkjenner at de aller fleste muslimene er gode folk, og de kan ikke ta ansvar for det terroristene gjør, men det blir ikke noe enklere å være gift med en muslimsk gutt eller få muslimske barn. Så jeg tenker både nå og senere. Hadde mitt barn vært en gutt, så ville jeg ikke ha vært så bekymret, men å være ikke-muslimsk svigerdatter i en familie som ser ned på deg, blir ikke enkelt. Jeg kjenner flere muslimske familier og har litt innside informasjon om hvordan ting fungerer.

Hvorfor trenger du nødvendigvis å endre din tankegang? Det er natulig å være skeptisk ut fra det man vet om muslimer i dag. Selv de "moderate" muslimene er jo som ekstreme kristne.

Anonymkode: 0c6ce...3d5

• Liker 7
Skrevet

Hvorfor skal du forandre mening? Hvorfor skal du forandre tankegang? Jeg synes du har veldig fornuftige tanker. Uansett hvor "norsk" denne gutten er, og uansett hvor "norsk" denne familien er, så er det klart at det vil bli mange problemer.

• Liker 7
Skrevet

For det første, ikke unnskyld deg eller dine tanker, du kommer med høyst relevante spørsmål og bekymringer, som ikke har noe med rasisme å gjøre. Jeg ville tatt disse spørsmålene opp med datter svigersønn og svigerfamilie om hva som er forventningene om disse spørsmålene du lurer på

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Huff, for et samfunn vi har fått som får deg selv til å skrive dette :( Du har da ingenting å skjems over, og hvis det er rasisme at du er bekymret for at din kultur må vike for muslimske tradisjoner, hva er da drivkraften til religionen som forventer at datteren din skal tilpasses deres??

Nå er det da ikke alle som ender opp som skrekkeksempler, men det heter ikke "like barn leker best" fordi man er sykelig opptatt av å gjøre livet surt for noen, det heter det for det er enklere sånn. Da deler man de verdiene og tradisjonene.

Anonymkode: 03b71...faf

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Mitt råd, er å bli kjent med denne mannen, og evt. hans familie. Det er stor forskjell på muslimer, og hva de aksepterer.

Når jeg var yngre var jeg sammen med en muslim, og jeg var hjertelig velkommen hos hans familie. Og de aksepterte meg. Både han jeg var sammen med, og søsteren hans, er i dag gift med nordmenn. Og ingen av de har måtte konvertere. Og på den tiden jeg var sammen med denne mannen, så ble hans foreldre kjent med mine. Og de kom utrolig godt overens, da hans foreldre, var veldig gjestfrie.

Anonymkode: 47577...0de

• Liker 5
Gjest Jon Are
Skrevet

Sunn fornuft tilsier at du må gjøre alt som står i din makt for å forhindre at dette skjer. Føler virkelig med deg. Hadde det vært min datter, hadde jeg aldri gitt min velsignelse, men sagt at jeg er der for støtte og at min kjærlighet er like stor, men som forelder kan jeg aldri godta dette. Rasisme har ingenting å gjøre med å være skeptisk tl denne grusomme religionen. Vi vet at kvinner har det fælt der. Du trenger bare å lese historier fra ex muslimer. Kvinner er ikke like mye verd som menn dessverre. Dette hørtes tragisk ut trådstarter.

Med hilsen fra

Jon Are

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Min datter (voksen, men veldig ung) ønsker å være sammen med en muslimsk gutt

Jeg synes du viser blåøyd ignoranse (typisk norsk!) mest i forhold til at du ikke oppgir hvilken etnisk, sosial og innvandringsmessig bakgrunn denne gutten har. Om han er bosnier, tyrker, palestiner, iraner, iraker, afghaner, somalier, pakistaner osv. har minst like stor betydning som at han er muslim. Det samme gjelder om han er født i utlandet, førstegenerasjons innvandrer, andre- eller tredjegenerasjons osv. Kommer han nesten direkte fra et muslimsk stammesamfunn, gjerne fra landsbygda, står jo eventuelle barnebarn i fare for å bli kjønnslemlesta. Kommer familien derimot fra utdannet middelklasse i et muslimsk land eller har bodd i Norge i en eller flere generasjoner allerede står de jo verdimessig mye nærmere deg.

• Liker 3
Skrevet

Jeg synes forøvrig at du skal kreve brudepris for din datter! Ved å gifte seg inn i din familie sikrer jo denne muslimske familien seg en norsk legitimitet som kan bli gull verdt NÅR Sylvi Listhaug blir vår eneveldige matriark og sender alle uten tilknytning tilbake dit de kommer fra.

• Liker 1
Skrevet

Kanskje kreve at dattera di leser et utvalg litteratur og opplyser seg selv ("Ikke uten min datter", Koranen, Åsne Seiersteds bøker, Lene Stokkedals triste saga, Aden Amals bøker osv.) før du gir noen velsignelse?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg mener dette er ren fornuft fra din side. 

Jeg ville tatt en god prat med min datter. Jeg ville bedt henne gjøre rede for hva hun ønsket i et forhold, i en kommende familie med barn. Mtp religion, kultur osv. Dette igjen er noe hun må snakke med sin kjæreste om, og så komme frem til en forståelse mellom hverandre om hvordan ting skal bli. 

En muslimsk mann må ikke gifte seg med en muslim (det må en muslimsk kvinne). Men barna "arver" sin fars religion, det er skikk og bruk. Jentebarn kan derfor bli pålagt bruk av hijab. Dette er rett og slett noe du bør snakke med din datter om, så hun er klar over det. Ikke sikkert dette er noe hun har tenkt på. 

Anonymkode: 174d7...0f1

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

TS her. 

Jeg vet at noen av dere ønsker å vite hvor han kommer fra og at det er av betydning. Men jeg kan ikke oppgi, kan ikke risikere å bli gjenkjent. 

Det jeg kan si er at i den kulturen står familien ganske sterkt, og det samme gjelder kultur og religion. Jeg er jo bekymret for at jentebarn blir presset, og guttene kan bli radikalisert. Denne guttens/mannen er ikke fra et liberalt samfunn, som eks øst-europeisk muslim. 

Jeg respekterer islam og ser kun ned på terrorister, som ødelegger for resten av muslimer, men når det kommer til mitt eget barn, så ønsker jeg at hun følger sitt hjerte, men jeg klarer ikke, med hele mitt hjerte, og virkelig ønske om hennes lykke, å "velsigne" forholdet. Både når det gjelder familieforhold, og viten om det å være muslim idag er ikke lett. 

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...