Gå til innhold

Rutiner for leksejobbing

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Med en kommende skolestarter nå i august  kom spm om lekserutiner inn i hodet mitt. Vi kjenner ikke til skolesystemet  og vet ikke hvor mye lekser de skal gjøre. Selv tenker vi at grunnlaget for gode rutiner skal legges fra dag 1. Utfordringen er hvordan det gjøres? Tips og ideer? Rett etter skolen, ettermiddag? På Sfo? ( barnet vil ha full plass på SFO ). 

Anonymkode: e4354...be2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi prøvde å være ferdige med leksene til middag. Ikke bestandig det gikk, men det ble en god vane. 

På sfo ble det ikke gjort lekser, det fungerte som en pause mellom skole og lekser. 

Noen av leksene ble gjort på kjøkkenet sammen med oss voksne, avhengig av type arbeid. 

Skrevet

Vi har også barn på SFO. Barnet kommer hjem ca 15.30 og da er det rett i leksene. Vi har en del utfordringer med dette barnet, så vi har ikke annet valg enn å gjøre de med en gang barnet er kommet hjem. Senere på dagen blir vanskelig da barnet er i lek eller er for sliten. Noen barn kan fint gjøre lekser senere, så det kommer an på barnet ditt. 

Skrevet

Det er jo litt opp til dere og hva som passer. Tiden etter SFO/jobb, med middag og evt fritidsaktivteter, er knapp, samtidig er mange slitne etter en lang dag så det er forståelig at de ikke har lyst til å starte rett på leksene. Noen dager er kanskje fulle av fritidsaktiviteter slik at man heller må samle leksene til noen få av ukedagene. Dette finner dere ut etterhvert. Noen skoler har ukelekser framfor dagslekser.

Her gjøres leksene rett etter skole/SFO, fordi han ønsker å bli ferdig med dem og ha resten av dagen til egne aktiviteter. Han sitter vanligvis på kjøkkenet. Vi har sjelden hjulpet med leksene siden han kunne lese før han begynte på skolen og er faglig sterk så han gjør leksene selv, spør hvis det er noe han lurer på og så ser vi kjapt over når han er ferdig og signerer (her må lesebestillingene signeres hver dag). Onsdager er travle hvor han har to fritidsaktiviteter på rappen så ofte fordeles onsdagsleksene på de andre dagene. 

Gjest GoldenLioness
Skrevet

Jeg kommer til å følge min egen rutine. Altså; business before plaseure. Så jeg gjorde alltid leksene rett etter skolen. Ikke noe lek før de var gjort.

Noen ganger hadde vi leksetime på skolen som var utrolig greit og på barneskolen fikk vi ofte lekseplan for hele uken så jeg pleide å kjøre på med å ta lekser for hele uken hver mandag.

Det er lurt å innarbeide rutinene fra start av. Da blir det ren vane og ikke noe en tenker over. 

AnonymBruker
Skrevet

Her gjør vi det litt annerledes enn mange av de andre som har svart. Etter skolen etter tida ofte knapp før fritidsaktiviteter etc, så da får hun slappe av, og så gjøres lekesenter når de ti minste legges, sånn at det er litt roligere i huset. Det skal sies at de har veldig lite lekser (synes jeg). Bruker sjelden mer enn 10-15 min. I starten satt vi gjerne sammen med henne, men hun er faglig sterk og selvgående, så nå er vi i nærheten, og er tilgjengelige hvis hun lurer på noe, titter bortom for å se at hun forstår hva hun skal gjøre etc, men sitter ikke ved siden av hele tida.

Anonymkode: 405d9...667

• Liker 1
Skrevet

Vi la inn en vane om at lekser gjøres når vi kom hjem og før hun fikk gå ut med venner. Ble hun ikke ferdig før middag, så fortsatte hun etterpå. De første årene kunne små oppgaver ta laaaaaang tid, men hun var klar over at det måtte gjøres før hun kunne gjøre andre ting.

Dette har vi igjen for nå når hun går på ungdomsskolen siden disse rutinene er så innarbeidet at de er blitt en selvfølge. Det å gjøre lekser sent på kvelden hadde laget enda større utfordringer for oss, siden hun da hadde vært enda trøttere og slitnere enn hun var med en gang hun kom hjem.

Så finn gode rutiner som fungerer for dere. Og hold dere til de.... Det tjener dere på når barnet blir større.

AnonymBruker
Skrevet

Vi er hjemme 16.30 og rett på aktivitet og ikke hjemme før i halv 7 tiden så ingen lekser mandagen. Så prøver vi å få gjort det meste etter vi kommer hjem på tirsdagen, og evt. restene på onsdagen. Skriftlige lekser skal være inne til torgdassmorgen. De har også PC oppgave i 20 min og det pleier vi å ta ilp. av helgen selv om dette skal være ferdig innen fredag. De har leksehjelp når de begynner i andre klasse, men vi benytter oss ikke av det. Totalt tar leksene sikkert 2 timer. Første året gikk leksene veldig fort, nå i andre tar det litt tid.

De har:

2 sider med matte 

2-3 sider med norsk, 50/50 med tekst og oppgaver til teksten, teksten skal og leses 2-3 ganger hver dag

1 side med fin skrift 

5 engelsk glose ord

5 norsk diktat ord

20 min med matte oppgaver på PC

Nå som det er 17. mai har de 3 sanger de skal lese 

http://tv.nrksuper.no/serie/musikkvideoer-nrk-super/msub04000114/sesong-1/episode-25

http://www.learnlearn.net/sanger/Revenpahnsejakt.htm

og ja vi elsker. 

Anonymkode: 9a305...915

AnonymBruker
Skrevet

Leksene ble gjort ved kjøkkenbordet mens jeg laget middag. Fin måte å følge med på og hjelpe uten å "henge over". Etter sfo var tilbakelagt fikk de tilbud om frivillig leksehjelp to ganger per uke. I Osloskolen er det noen regler rundt dette. Fra sjette klasse ønsket barnet å gjøre leksene hjemme. Det fungerer fint. Kommer hjem to-halv tre, tar seg en sklve og ser litt tv, deretter lekser før fritidsaktiviteter, ren fritid.og middag. 

Rutinene har endret seg etter behov altså. Vil anbefale å ta leksene tidligst mulig med en førsteklassing, ikke rett før leggetid, men dere vil se etterhvert hva som fungerer for barnet og dere. Det viktigste er vel ikke klokkeslettet, men at leksene tas alvorlig og at man setter av rolig og konsentrert tid til det.

Anonymkode: 7d024...2b0

Skrevet

Vi gjør lekser med en gang jeg er hjemme fra jobb, men noen ganger etter middag. Litt ann på hvilken vakt jeg har. Gjør lekser hver dag. Passer på å få gjort mest mulig de dagene som det ikke er svømming

Skrevet

Jeg har ikke barn i skolealder enda, men tenker å kjøre samme sak som da jeg vokste opp (mannen er enig). Da var det lekser når vi kom hjem, og lek/tv etc kom i andre rekke. 

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi er hjemme 16.30 og rett på aktivitet og ikke hjemme før i halv 7 tiden så ingen lekser mandagen. Så prøver vi å få gjort det meste etter vi kommer hjem på tirsdagen, og evt. restene på onsdagen. Skriftlige lekser skal være inne til torgdassmorgen. De har også PC oppgave i 20 min og det pleier vi å ta ilp. av helgen selv om dette skal være ferdig innen fredag. De har leksehjelp når de begynner i andre klasse, men vi benytter oss ikke av det. Totalt tar leksene sikkert 2 timer. Første året gikk leksene veldig fort, nå i andre tar det litt tid.

De har:

2 sider med matte 

2-3 sider med norsk, 50/50 med tekst og oppgaver til teksten, teksten skal og leses 2-3 ganger hver dag

1 side med fin skrift 

5 engelsk glose ord

5 norsk diktat ord

20 min med matte oppgaver på PC

Nå som det er 17. mai har de 3 sanger de skal lese 

http://tv.nrksuper.no/serie/musikkvideoer-nrk-super/msub04000114/sesong-1/episode-25

http://www.learnlearn.net/sanger/Revenpahnsejakt.htm

og ja vi elsker. 

Anonymkode: 9a305...915

Hva er grunnen til at dere setter skolearbeid i siste rekke?? Siden dere har tatt velger om at aktivitet går foran. 

Anonymkode: 7f3a6...28e

Skrevet

Jeg synes det er ille å lese hvor tidlig disse små skal tilpasses resultater og forpliktelser!  De er 5-6 år, kommer direkte fra barnehagen, og går direkte inn i alvoret!? 

Da 6-årsskolen kom var ikke dette intensjonen.  Første klasse skulle være en glidende overgang til mer alvor.  Læring skulle skje via lek.  Forskning forteller at barn på 6 år maks klarer å konsentrere seg i 20 min om èn ting.  Likevel er skoletimen på 45 min!? 

Alle disse små blir frarøvet sin barndom, og det er et stort svik - av foreldre som aksepterer!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
27 minutter siden, Zienna skrev:

Jeg synes det er ille å lese hvor tidlig disse små skal tilpasses resultater og forpliktelser!  De er 5-6 år, kommer direkte fra barnehagen, og går direkte inn i alvoret!? 

Da 6-årsskolen kom var ikke dette intensjonen.  Første klasse skulle være en glidende overgang til mer alvor.  Læring skulle skje via lek.  Forskning forteller at barn på 6 år maks klarer å konsentrere seg i 20 min om èn ting.  Likevel er skoletimen på 45 min!? 

Alle disse små blir frarøvet sin barndom, og det er et stort svik - av foreldre som aksepterer!

Jeg er enig i at overgangen var STOR! Fra omtrent full frilek til å sitte i ro i 45 minutter om gangen og full "timebok" med lekser hele uken. Leksene her tar omtrent 1 time hver dag! Så det har vært en ganske stor omveltning.

Anonymkode: a07f2...ac8

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...