AnonymBruker Skrevet 3. mai 2017 #1 Skrevet 3. mai 2017 Det er kjent fra observasjoner av menneskelig danning av parforhold, at vi gjerne velger partnere som er mer like oss selv, men ikke i slekt. Dvs. at våre partnere ligner på oss selv. Hvorfor det er slik er svært interessant. Nå for litt siden leste jeg en artikkel fra 1917, som handlet om effekten av blandingen av ulike mennesketyper. Ikke bare raser, men også mtp ulike psykologiske og fysiske trekk. Link til artikkel: http://www.jstor.org/stable/983966 Han begynner å skrive om hvordan arv fungerer for ulike trekk. Mørke øyne er dominant, og dersom den ene er fullblods brunøyd og den andre fullblods blåøyd, vil barna kun ha brune øyne. Deres barn igjen, viss de gifter seg med noen med blå øyne, vil ration av brunøyde vs. blåøyde være 3:1. Når det gjelder hudfarge, høyde, intelligens osv. arves dette likt, mao at barna blir en mellomting mellom foreldrene. Når det gjelder andre psykologiske faktorer, slik som det å være "exitable and liable to emotional outbursts" er dette en dominant egenskap. Ikke bare kan ulike fysiske egenskaper være dominante, men også psykiske. Et eksempel på miksing synes jeg er interessant. De hadde prøvd å kombinere to ulike type høner, fordi den ene la mange egg, men var dårlige til å ta vare på avkom, mens den andre var god til å ta vare på avkom, men la få egg. Resultatet av miksen var at instinktene til dyret ble helt ødelagt og greide ikke å ta vare på avkommet. Kan det være slik med mennesket? At motstridende innsikter kan rive ødelegge mennesket? La oss si at en person har to egenskaper, et overaktivt redselsenter i hjernen (sosial angst) og samtidig trenger å være sosial. Disse to mentale egenskapene kan rive mennesket i filler.Et annet eksempel er at intelligensnivå og ambisjoner ikke går overens. Dette kan være en stor plage både for personen selv og omgivelsene. Han skriver også om at ulike kropptyper kan skape problemer om de mikses. Om en med store tenner og stor kjeve blir i lag med ei med liten kjeve og små tenner. Kan avkommet få liten kjeve og store tenner. Dette skaper igjen et tannhelseproblem. Et annet eksempel som ble brukt var at når noen fra forskjellige områder, med forskjellig kropptype fikk avkom. Kunne enkelte organer bli misstilpasset kroppen, noe som igjen skaper helseproblemer. Det må være en harmoni mellom kropptypene til personene som får barn. Generelt hevder han at ekteskap mellom forskjellige typer mennesker, raser (her definert så kort som at de har enkelte fysiske forskjeller, slik som øyenfarge) kan potensielt være skadelig. Derimot kan det også være positivt, om det blir et bedre resultat av blandingene enn det som alt eksisterer. Disse kan så spre seg, mens de dårlige resultatene faller fra. Det blir tap av mange individer gjennom slike mikser. Årsaken til at jeg la merke til denne artikkelen var at jeg syntes den var så logisk. Jeg synes f.eks. ikke at kvinner som mange andre synes er pene, er så veldig tiltrekkende. Jeg liker mykere ansiktstrekk, kanskje fordi det er det som passer best med min fysikk. Samtidig gir det litt mening at folk nå har mer psykiske og muligens helsemessige problemer enn før. Den store forflyttningen av folk rundt i Norge etter 1950-tallet, og enda mer med innvandringen til Norge, kan ha vært med på å skape mange mismarcher blant dem som ikke har gode nok tiltrekningsmønstre. Det gir også mer mening hvorfor mennesker begynte å inngå parforhold. Gjerne fordi det som oftest er en som passer ideelt for hver person, ikke noen som har perfekte gener for alle. Anonymkode: 766fc...881
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2017 #2 Skrevet 3. mai 2017 Hundre år gamle raseteorier? Siden du synes det er interessant, synes jeg du burde lese nyere litteratur om emnet. Du vil nok finne ut at de siste hundre års forskning på genetikk har avdekket ny innsikt. Anonymkode: 5b7f9...1b8 7
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2017 #3 Skrevet 3. mai 2017 Må bare si at jeg synes absolutt ALT som står i HI er tull og tøys. Anonymkode: ebbd0...875 2
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2017 #6 Skrevet 3. mai 2017 Vel... Selv om noe virker logisk, så kan det bygge på helt gale premisser. Genetikk er ganske mye mer komplisert enn man trodde for 100 år siden. Nazistene trodde/tror jo også på mye av dette, f.eks at raseblanding er uheldig, at forskellige folkeslag har forskjellige temperament og egenskaper o.l. Just sayin'... Anonymkode: 71a05...137 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2017 #7 Skrevet 3. mai 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Vel... Selv om noe virker logisk, så kan det bygge på helt gale premisser. Genetikk er ganske mye mer komplisert enn man trodde for 100 år siden. Nazistene trodde/tror jo også på mye av dette, f.eks at raseblanding er uheldig, at forskellige folkeslag har forskjellige temperament og egenskaper o.l. Just sayin'... Anonymkode: 71a05...137 Forfatteren skrev ikke at noen raser var overlegne eller underlegne, men at noen gener passet mindre sammen. Noe som virker ganske logisk. De trenger ikke en gang å være av det som i dag blir kalt raser, han definerte bare begrepet som at de har noen fysiske forskjeller. Anonymkode: 766fc...881
Gjest O.G. Skrevet 3. mai 2017 #8 Skrevet 3. mai 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Forfatteren skrev ikke at noen raser var overlegne eller underlegne, men at noen gener passet mindre sammen. Noe som virker ganske logisk. De trenger ikke en gang å være av det som i dag blir kalt raser, han definerte bare begrepet som at de har noen fysiske forskjeller. Anonymkode: 766fc...881 Hvilke gener er det liksom som passer så lite sammen da?
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2017 #9 Skrevet 3. mai 2017 På meg virker det som at det blir lite særpreg av å blande raser. Hvis du hører noen si noe slikt, er det bare bullshit. Nesten som en sånn fargepalett for å male bilder. Man har fargene hver for seg, pent og ryddig, ikke noe kluss. Men så kommer det noen med en genial IDE... Hva hvis vi blander ALLE fargene sammen!!!! Det blir bare en grøt av noe som ikke går an å definere. Det høres ut som en GOD ide!!!!! La oss gjøre det. Resultat: hmmm det ble ikke som jeg trodde... jeg trodde det skulle være pent og vakkert, men det er jo bare trist.... jeg vil tilbake til det gamle. ups, vi kan jo ikke det. its 2 late. no point of return. Anonymkode: 5bb2d...b93
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2017 #10 Skrevet 3. mai 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Forfatteren skrev ikke at noen raser var overlegne eller underlegne, men at noen gener passet mindre sammen. Noe som virker ganske logisk. De trenger ikke en gang å være av det som i dag blir kalt raser, han definerte bare begrepet som at de har noen fysiske forskjeller. Anonymkode: 766fc...881 Ja, jeg skjønte det. Men dette tankegodset har likevel mye til felles med mindre sympatiske ideologier da, for å si det sånn. Altså, mennesket har jo utviklet seg gjennom evolusjon gjennom millioner av år. Var vel ikke akkurat noen raseteorier å støtte seg på i tidligere tider, men menneskeheten har jo "lyktes" likevel, ettersom vi dominerer jorda og holder på å ødelegge livsgrunnlaget for både oss selv og andre. Anonymkode: 71a05...137 1
Gjest O.G. Skrevet 4. mai 2017 #11 Skrevet 4. mai 2017 17 timer siden, AnonymBruker skrev: På meg virker det som at det blir lite særpreg av å blande raser. Hvis du hører noen si noe slikt, er det bare bullshit. Nesten som en sånn fargepalett for å male bilder. Man har fargene hver for seg, pent og ryddig, ikke noe kluss. Men så kommer det noen med en genial IDE... Hva hvis vi blander ALLE fargene sammen!!!! Det blir bare en grøt av noe som ikke går an å definere. Det høres ut som en GOD ide!!!!! La oss gjøre det. Resultat: hmmm det ble ikke som jeg trodde... jeg trodde det skulle være pent og vakkert, men det er jo bare trist.... jeg vil tilbake til det gamle. ups, vi kan jo ikke det. its 2 late. no point of return. Anonymkode: 5bb2d...b93 Du sammenligner mennesker med farger?
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2017 #12 Skrevet 4. mai 2017 13 timer siden, O.G. skrev: Du sammenligner mennesker med farger? Menn er lik hvit Anonymkode: c2878...f09
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå