Gå til innhold

Må jeg klippe gresset?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har nylig kjøpt meg enebolig og først nå har det gått opp for meg at den plenen ikke klipper seg selv. Men må jeg klippe plenen? Det er vel ikke påbudt?

Anonymkode: ac173...964

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja det bør du, du har et ansvar for hvordan det ser ut når du har hage.  Slår du ikke gresset blir det en høy eng av det, er det pent utenfor et hus?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Har nylig kjøpt meg enebolig og først nå har det gått opp for meg at den plenen ikke klipper seg selv. Men må jeg klippe plenen? Det er vel ikke påbudt?

Anonymkode: ac173...964

Plenen klipper seg ikke selv, det gjør robotgressklipperen. 

Det er neppe påbudt å klippe plenen, men plen er et temmelig lite naturlig økosystem, så hvis du slutter å slå den så vil den ganske raskt utvikle seg til å bli en skog

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, Mystix skrev:

Ja det bør du, du har et ansvar for hvordan det ser ut når du har hage.  Slår du ikke gresset blir det en høy eng av det, er det pent utenfor et hus?

Min mor sluttet å klippe og begynte å så eng. Dette gjorde hun for humlenes skyld, og hagen dufter og det er tydelig liv der. Selv var jeg skeptisk, men jeg gjør det samme i år.

Anonymkode: 8f878...5da

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betal en.ungdomskoleelev eller no sånt for å gjøre det om du ikke gidder selv.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke påbudt. Jeg har latt gresset gro på store deler av tomta. Det blir en nydelig blomstereng. 

Jeg slår bare det vi bruker og en sti. 

Dessuten er det jo bra for humlene. Slottet lot være å slå plenen pga humlene, da kan vel vi gjøre det samme. 

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Mystix skrev:

Nei, pussig nok ikke. Men hvis man starter å slå en sesong og så slutter blir det veldig høyt. 

Om det er pent kommer veldig an på tomta, uklippet trenger ikke bety ustelt. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, stan skrev:

Nei, pussig nok ikke. Men hvis man starter å slå en sesong og så slutter blir det veldig høyt. 

Om det er pent kommer veldig an på tomta, uklippet trenger ikke bety ustelt. 

Kan egentlig bare se for meg at det er fint med en eng utenfor huset hvis du bor i ensomt  hus på landet.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Mystix skrev:

Kan egentlig bare se for meg at det er fint med en eng utenfor huset hvis du bor i ensomt  hus på landet.

Ifjor talte jeg mer enn 25 forskjellige blomsterarter i plenen. Områder med gult, områder med blått og violett og andre områder med hvitt. I tillegg skifter de i løpet av sommeren. 

Hagen surrer av humler og ville bier som boltrer seg i alle blomstene. Og insekter og småkryp i stort mangfold. 

Fugler søker til hagen både på grunn av insektene, men også på grunn av reirplassene. Flaggermus flyttet inn i hagen i fjor. 

Rovfugler og rev kommer for å ta fuglene. 

Denne sommeren håper jeg at kanskje et pinnsvin vil dukke opp. 

Så kanskje hagen ikke ser så strøken ut, men du verden så spennende den har blitt. 

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Den Lille Heksa

Det finnes endel artikler om blomstereng, her er en hel nettside om det:

http://www.summendehager.no/lag-blomstereng/#hva-er-pollinering-1

Men "ugresset" syns jeg da ikke man trenger å ta bort, har plenty av det selv, og man kan la gresset ligge når man har slått, det gjør jeg iallefall. Men så har jeg ikke noen naboer som kan "syns det er stygt" heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er ikke påbudt men du bør klippe når det blir halvhøyt 5-10 cm er passe

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Legg asfalt

Anonymkode: be90e...56e

Ja det er vel like greit om man ikke gidder å stelle hage. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvordan er det mulig å kjøpe seg hus uten å innse tidlig at det er masse arbeid utenfor huset man må vedlikeholde og passe på? 

Hvis hagearbeid ikke frister så mye finnes det bøker om hvordan lage vedlikeholdsfrie hager. Ville anbefalt deg å sjekke ut det.

Anonymkode: 35392...69f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På hytta har jeg latt et tidligere klippet område gro igjen og bli eng. Gjorde det da jeg leste at humler var utrydningstruede. Håper det hjelper litt akkurat i det området. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du ikke går for forslaget om å kaste ut blomstereng-frø og la det gro til, så kan en lapp på oppslagstavlen på nærbutikken være løsningen. Averter etter en ungdomsskoleelev eller noe som kan komme og klippe gresset for deg for en grei penge en gang i uka f.eks.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja la det gro så blir du like populær som naboen min. Snakkis i hele nabolaget. 

Anonymkode: f589d...9b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes en kombinasjon er bra. Endel av hagen er delvis naturtomt og der klipper jeg lite eller aldri på sommeren. Men, at man lar gresset gro betyr jo ikke at man bør la den være helt viltvoksende. Greit å ta en runde med gressklipperen på slutten av sesongen så det ikke er helt kaos hele vinteren og våren. 

På høysommeren pleier jeg også å la områder med mye hvitkløver få stå på plenen der jeg normalt klipper. Resultat er mange humler og ikke en ensformig grønn "ørken". Øyer med blomstereng går sikker også bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja la det gro så blir du like populær som naboen min. Snakkis i hele nabolaget. 

Anonymkode: f589d...9b3

Så ekkelt nabolag naboen din bor i da.

Anonymkode: 1fd47...ccc

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...