Gjest Ms Chanandler Bong Skrevet 25. desember 2004 #1 Skrevet 25. desember 2004 Kjører for øyeblikket Windows ME på min pc. Dersom jeg installerer Windows XP, vil jeg da miste tilgangen til alt som er lagret på maskinen under Windows ME? (Mener å ha hørt at XP og ME kjører på to forskjellige filsystem.)
Gjest Kaffegjesten Skrevet 25. desember 2004 #2 Skrevet 25. desember 2004 Stemmer nok det - ME kjører vel på FAT 32 og XP på NTSF. Hvis du har 2 partisjoner (eller fler) på harddisken din kan du legge alt du vil ta vare på over på den partisjon som OS'et ikke er på og forsøke å installere nytt. Ville vel for å være på den sikre siden brenne ned på CD- det aller viktigste. Fra XP kan du lese filer som ligger på en FAT 32-partisjon. Det går bra, men XP må installeres på en NTSF-formatert disk. OBS installerte en ny harddisk og nytt OS på en gammel pc for en kamerat på onsdag. Da hadde jeg flyttet alt han skulle ta vare på over på den nye harddisken. Den gamle hadde 2 partisjoner og jeg ville formatere bare den gamle C og installere XP der. Det gikk ikke og jeg måtte formatere både Cog D. Hadde jeg da ikke hatt en harddisk til å lagre på måtte jeg enten brenne ned på CD alt jeg skulle ta vare på eller mistet det. Uansett vær OBS før du setter igang.
Cronos Skrevet 25. desember 2004 #3 Skrevet 25. desember 2004 Hvis du installerer XP over ME vil XP reformattere disken din (fra FAT32 til NTFS), og da mister du data'ene dine. Hvis du setter i en ny disk, og installerer XP på denne, vil du fortsatt kunne lese den gamle disken (som du hadde ME på). Er ganske sikker på at XP leser FAT32-disker. Løsningen er enten å ta vare på alt viktig på disken din, og så installere XP. Eller å kjøpe ny disk, og installere XP på den. Jeg tar en nyinstallering av disken min både titt og ofte
Gjest bare en mann Skrevet 25. desember 2004 #4 Skrevet 25. desember 2004 Her har nok noe gått meg hus forbi for jeg trodde man kunne kjøre XP i FAt32 partisjoner uten prblemer. Forskjellene er at man mister noen opsjoner som active directory blant annet. Og maksimum partisjonsstørrelse er 32 Gb og største filstørrelse er 4 Gb. Ellers så trodde jeg ikke det var noen problemer annet enn en noe dårligere ytelse. Men mulig jeg tar feil. Gjør jeg ikke det kan man jo installere XP OS i FAT32 og kjøre Convert.exe senere. Det finnes visst en commando for å endre partisjonsstørrelsen også men jeg husker den ikke. Selv kjører jeg XP win2000 Server OG Mac OSX på dualprosessor G5 powermac.
Gjest Devil's Spawn Skrevet 25. desember 2004 #5 Skrevet 25. desember 2004 Riktig det bare en mann. Man kan kjøre FAT32, men ikke noe n grunn til å installere med FAT32, hvis du ikke dual booter. Vil uansett anbealle å ta kopier av alt du trenger, og installere helt rent, pent og nydelig. Ikke installer oppå win ME.
Gjest bare en mann Skrevet 25. desember 2004 #6 Skrevet 25. desember 2004 Riktig det bare en mann. Man kan kjøre FAT32, men ikke noe n grunn til å installere med FAT32, hvis du ikke dual booter. Tenkte på sikkrehetskopier hvis man som meg har 100 Gig med greier blir det klønete å skyfle CDer eller DVDer for å få det over på plater før formatering og oppsett. Da hadde en ren installasjon på FAT32 løst problemet så kunne man dual boote så slette den gamle Me så kunne man kjøre convert og så hadde man tilgang til alt likevel. Hmmm var visst litt rørete det der...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå