Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hallo. Jeg skal velge hvilket studie jeg skal satse på til høsten og trenger litt råd, enten fra tidligere studenter på disse utdanningene, eller folk med meninger rundt hva som er viktig i et studievalg. Det står egentlig mellom å ta en bachelor/master i økondu omi og administrasjon på NHH (dersom jeg kommer inn, vel og merke) eller lektorutdanning 8-13 med master i fremmedspråk (da engelsk eller tysk).

Burde jeg tenke mest på min fremtidige økonomiske situasjon eller på mine faglige interesser? Kan yrket være viktigere å fokusere på enn selve studiet? Jeg vet heller ikke mye om hvordan yrkene jeg kan få etter endt utdanning er, så er litt i villrede her. Kan godt lage en for og mot liste:

Økonomi - mot: fagene virker ganske tørre og til tider kjedelige men vet ikke hva jeg skal forvente, stor kamp om jobbene kontra lektor, vet ikke om jeg er typen til å jobbe innen økonomi, har ingen "passion" for tall kan man si
Økonomi - for: jeg blir en potet karrieremessig, gode internasjonale muligheter under og etter utdanning, studiemiljøet virker ypperlig, går det an å kjøpe seg et godt liv, for isåfall hadde jeg ikke hatt noe i mot å være velstående, jobber gjerne utenlands en periode

Lektor - mot: ganske spesialisert utdanning med få valgfriheter, helt OK lønn regner jeg med, tidvis mye tørr litteratur å lese
Lektor - for: jeg liker språkfag og kultur, jobbmulighetene er gode, greit med ferier dersom jeg jobber i skolen, ser for meg at det er fint å være fremmedspråklærer på en VGS

Håper noen er så greie at de vil hjelpe meg litt her! :) 

Anonymkode: 78394...054

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

.

Endret av Fashionistaen
AnonymBruker
Skrevet

Husk at en utdannelse innen økonomi ikke automatisk gjør deg velstående. De som tjener godt jobber ofte mye overtid, er ofte på reisefot eller har en jobb med mye ansvar. 

Anonymkode: 0b4d7...997

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...