Gå til innhold

Klyx. Erfaring og varighet

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. 

Skal på en undersøkelse i morgen og fått beskjed om at jeg skal ta en klyx 120 ml i kveld og en i morgen tidlig. Men hvor lenge før leggetid tar jeg den? Er det sånn at det kommer en gang også ferdig eller holder det på lenge? Sist gang måtte jeg drikke noen greier og satt på do hele natten.. håper ikke dette er det samme.. 

og hvordan setter man den? Liggende? Sittende??

Anonymkode: fcf8b...e0f

AnonymBruker
Skrevet

Har de ikke gitt deg noe informasjon?

Anonymkode: ebce1...295

AnonymBruker
Skrevet

Klyster virker innen få minutter/med en gang. Jeg tar det innimellom pga forstoppelse/treg mage. Tar maks 5 minutter før jeg må på do. Av og til kommer alt ut med en gang, og så har jeg litt "krampe" i mage/tarm i omtrent 15-20 min, så er alt greit. Andre ganger brukes disse 15-20 min på å få alt ut, med "krampe" samtidig.

Det anbefales å ta den så nært liggende stilling som mulig, for å føre det lengst mulig opp i tarmen. Jeg gjorde dette de første gangene, men jeg synes det er enklere å sitte tilbakelent, eventuelt faktisk sitte rett opp og ned på doen. Ville gjort det liggende fordi det er en undersøkelse.

Lykke til :)

Anonymkode: 5b83d...c33

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også fått brev om å ta dette før en undersøkelse. Kvelden før og samme morgen. Men hva er det egentlig? Stikkpiller? Ordet i seg selv høres ut som en trakt synes jeg hehe.  Har ikke fått noe info. Kan IKKE miste nattesøvnen da jeg har utmattelsessyndrom (og ikke kommer meg til undersøkelsen da) og er redd for å ikke rekke timen om jeg må sitte på do hele morgenen også. Hvordan bør jeg taime det hele?

Anonymkode: 65437...655

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har også fått brev om å ta dette før en undersøkelse. Kvelden før og samme morgen. Men hva er det egentlig? Stikkpiller? Ordet i seg selv høres ut som en trakt synes jeg hehe.  Har ikke fått noe info. Kan IKKE miste nattesøvnen da jeg har utmattelsessyndrom (og ikke kommer meg til undersøkelsen da) og er redd for å ikke rekke timen om jeg må sitte på do hele morgenen også. Hvordan bør jeg taime det hele?

Anonymkode: 65437...655

Klyster er en slags tube med lang tut som du fører inn i endetarmen. Du klemmer på tuben, og væske sprutes inn i tarmen. Det setter i gang en tømmeprosess, som tømmer store deler av tarmen (avhengig av hvor mye du tar).

Husk å ikke slippe tuben når du har klemt den sammen for å sprute ut væsken. Væsken vil da suges opp igjen i tuben. Ta ut tuben mens du holder den sammenklemt.

Anonymkode: 5b83d...c33

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...