Gå til innhold

Raseblanding- Forskjell på dyr og menneske.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

At nordeuropere trenger mer fisk i kosten er også et eksempel.

Anonymkode: 44621...f60

Det visste jeg ikke, er det fet fisk du tenker på?  Omega 3?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
3 minutter siden, Mystix skrev:

Ja :) vi har tilpasset oss lite lys og annen kost. Da blir hud, kropp og ernæringsbehov deretter. Vi trenger heller ikke like mye grønnsaker som sydligere land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
44 minutter siden, MajorasMaske skrev:

Raser finnes ikke, vi har alle like gener på innsiden.

Det er vel heller ikke helt riktig.. 

Anonymkode: fd79c...727

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 timer siden, Daniel123 skrev:

Mennesket er et dyr.

Når det kommer til raser, er den genetiske variasjonen mellom, for eksempel, europeere og afrikanere såpass liten at det rent biologisk er meningsløst å adskille dem som ulike raser. Dette gjeler dog ikke andre dyrearter; den genetiske variasjonen mellom ulike hunderaser kan være enorm; det samme gjelder katter, hester etc.

Men det har eksistert ulike menneskeraser. For eksempel neandertalerne (eller homo Erectus). Vi (homo sapiens sapiens) og neandertalerne levde side ved side i et par tusen år, men neandertalerne døde ut (det er en teori om at vi utryddet dem ...), og i dag er homo sapiens sapiens den enste gjenlevende menneskerasen blant homo-familien.

Til slutt: Ja, det stemmer at "raseblanding" blant mennesker blir ansett som positivt - og med god grunn. Det verste som kan skje i evolusjonen er nemlig innavl, og det å ha en større genetisk variasjon kan gi flere genetiske fordeler. For eksempel viser flere studier at såkalte blandingsbarn gjerne har høyere IQ, bedre immunforsvar, mindre forekomst av allergi og psykiske lidelser, etc.

Når det gjelder effektene av raseblanding spriker studiene ganske mye. Om du tar et raskt søk på google, sier en at barn av to raser faktisk har flere adferdsproblemer, dårligere helse osv. For min del virker det ikke helt ulogisk at det er negativt at forskjellige raser blandes mtp at folk stort sett blir tiltrukket av personer av samme etnisitet. 

Hvorfor er vanskelig å si. Jeg kan tenke meg at det handler om at noen gener passer bedre sammen. Beinstrukturen til en afrikaner og europeer er annerledes. Når disse to mikses, kan det fort skape mindre ideelle konsekvenser.

Anonymkode: 4becb...530

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, Mystix skrev:

Linfrøolje gjør samme nytten.

Anonymkode: fae6d...e28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når det gjelder effektene av raseblanding spriker studiene ganske mye. Om du tar et raskt søk på google, sier en at barn av to raser faktisk har flere adferdsproblemer, dårligere helse osv. For min del virker det ikke helt ulogisk at det er negativt at forskjellige raser blandes mtp at folk stort sett blir tiltrukket av personer av samme etnisitet. 

Hvorfor er vanskelig å si. Jeg kan tenke meg at det handler om at noen gener passer bedre sammen. Beinstrukturen til en afrikaner og europeer er annerledes. Når disse to mikses, kan det fort skape mindre ideelle konsekvenser.

Anonymkode: 4becb...530

Tull. Det går mer på psykologi, stammementalitet. At vi har utviklet oss til å foretrekke de som ligner oss selv stemmer nok, men neppe fordi det er fordelsmessig genetisk sett. Heller fordi det siden tidenes morgen har økt sjansen for både ens egen og avkommets overlevelse når man er loyal mot sin egen gruppe, og rase er bare en av mange arbitrære kvaliteter vi bruker for å skille oss og dem. Snakker vi rent genetisk er nok raseblanding bare positivt, mentalt er vi nok ikke helt der ennå.

Anonymkode: 5f43a...267

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Linfrøolje gjør samme nytten.

Anonymkode: fae6d...e28

Vegetabilsk omega 3 og marint omega 3 har forskjellig nytteverdi for mennesker. Marint fett er mer verdifullt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk liker ikke sannhet som strider med deres barnslige følelsesmessige innlærte ulogiske ideologiske respons. Dette er grunnen til at vi brente hekser i hundrevis av år. Vi kommer nok utav myren til slutt, kanskje når jeg er rundt 50-60 år gammel (jeg er veldig optimistisk her). Mer konkret: biologer har ikke utviklet de nødvendige "verdier", eller parametere med den hensikt og kunne dele mennesker inn i ulike raser. I fagmiljøet er det noen som er dum nok til og si det de mener, andre holder kjeft, og den største mengden kan si ting som at forskjellene er for liten til at vi kan dele det inn i raser. Men det blir også feil ettersom jeg nevnte at vi ikke har en standardisert modell for og kunne gjøre dette, og spesielt i Europa kan man forstå motviljen mot og gjøre dette for du husker vel de som sist gjorde nettopp dette? Selv er jeg ambivalent. Slik jeg forstår det går det mer på hva en mener selv skal kunne tilfredsstille en kategorisering av mennesker i ulike raser uavhengig av eventuell samfunnsdialog, regjerende politisk verdensbilde, filosofiske tankegods og historisk bakgrunn. Det er veldig komplekst og sykt interresant fordi det får folk til å gå helt av hengslene uten grunn i det hele tatt, på begge sider av diskusjonen 😂. Foruten det så er vi alle aper likevel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 timer siden, LeoxBarca skrev:

Folk liker ikke sannhet som strider med deres barnslige følelsesmessige innlærte ulogiske ideologiske respons. Dette er grunnen til at vi brente hekser i hundrevis av år. Vi kommer nok utav myren til slutt, kanskje når jeg er rundt 50-60 år gammel (jeg er veldig optimistisk her). Mer konkret: biologer har ikke utviklet de nødvendige "verdier", eller parametere med den hensikt og kunne dele mennesker inn i ulike raser. I fagmiljøet er det noen som er dum nok til og si det de mener, andre holder kjeft, og den største mengden kan si ting som at forskjellene er for liten til at vi kan dele det inn i raser. Men det blir også feil ettersom jeg nevnte at vi ikke har en standardisert modell for og kunne gjøre dette, og spesielt i Europa kan man forstå motviljen mot og gjøre dette for du husker vel de som sist gjorde nettopp dette? Selv er jeg ambivalent. Slik jeg forstår det går det mer på hva en mener selv skal kunne tilfredsstille en kategorisering av mennesker i ulike raser uavhengig av eventuell samfunnsdialog, regjerende politisk verdensbilde, filosofiske tankegods og historisk bakgrunn. Det er veldig komplekst og sykt interresant fordi det får folk til å gå helt av hengslene uten grunn i det hele tatt, på begge sider av diskusjonen 😂. Foruten det så er vi alle aper likevel. 

Dette virket som et politikersvar. Sier mye, men forteller ingenting.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

100.000 år siden homo sapiens forlot Afrika, vi har forandret oss så mye siden den gang at man kan se forskjell på utseende om man kommer fra Asia, Europa, Afrika eller Australia. Likevel skal man tro at hjernen har forandret seg på lik måte mellom alle, ganske utrolig hvor langt vi går for å ikke være 'rasist'.  Rasisme er fakta, den Australoide rase er dumme som sau med en IQ på gjennomsnittlig 62.

Anonymkode: 68572...811

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette virket som et politikersvar. Sier mye, men forteller ingenting.

Well thanks darling. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.5.2017 den 20.14, Aragorn II Elessar skrev:

Mennesker er dyr

Nei, Det finnes ingen observasjoner du kan bygge dette synet på. Kanskje du kaller deg et dyr, så du kan oppføre deg som etdyr. Men det gjør ikke mennesker til dyr. Mennesker er skapt i Guds bilde til å forvalte jorden. Noe vi altså gjør.

Endret av debatant
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.5.2017 den 2.14, AnonymBruker skrev:

100.000 år siden homo sapiens forlot Afrika, vi har forandret oss så mye siden den gang at man kan se forskjell på utseende om man kommer fra Asia, Europa, Afrika eller Australia. Likevel skal man tro at hjernen har forandret seg på lik måte mellom alle, ganske utrolig hvor langt vi går for å ikke være 'rasist'.  Rasisme er fakta, den Australoide rase er dumme som sau med en IQ på gjennomsnittlig 62.

Anonymkode: 68572...811

Basert på slik resonering, slaktet de aborginere for fote, og satte dem i bur og sendte dem til England som Missing-link.

Darwin gjorde rasisme "vitenskaplig" uten et eneste vitenskaplig eksperiment. Noe Hitler selvfølgelig satte pris på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 2.5.2017 den 20.16, AnonymBruker skrev:

Mennesker er like, med unntak av hudfarge. Dårlige gener finnes det både hos de med europeisk, asiatisk og afrikansk opprinnelse. Vi mennesker kan velge om vi vil ha barn med en person som har hjertefeil i familien. Dyr følger kun instinkter og det er dermed menneskets oppgave å sørge for at dårlig helse ikke blir avlet på hos dyr. 

Anonymkode: bacdb...017

Mennesket har skjøttet sin oppgave svært dårlig. Renrasede hunder og katter er avlet i stykker. De sliter med arvelige sykdommer; Hudsykdommer, sopp, øyesykdom, skjellettrelaterte sykdomer som hofteleddsdysplasi, albueleddsartrose med mere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blanding av svart og hvit er perfekt! En hvit tyv som politiet ikke kan gjøre noe med fordi han er hvit! 

Vel... skal fungere slik ifølge hva folk sier "the cops shot him because he is black" etc.

Endret av Slepdeprid
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har lurt på det samme som deg, TS. Og er enig med deg i at når man ser svarene du får, så er det grunne til at jeg ikke spør. Synd, for det er - teoretisk sett - et interessant tema, synes jeg.

I hundeavl er det mye fokus på at man skal avle på de hundene som er fysisk friske og har bra gemytt. Man ønsker ikke at negative trekk som sykdom og dårlig gemytt (nervøsitet, f.eks) skal gå videre i avl.

Dette er jo sånn sett betimelige spørsmål også for mennesket som art. Nei, jeg støtter på ingen som helst måte at en overordnet instant skal bestemme hvem som kan få barn basert på helse osv. Selvsagt ikke, her kommer jo historien vår inn. Men det er likevel et poeng, rent artmessig sett, at for menneskeheten burde ikke for mye sykdom og dårlig "gemytt" gå videre i "avl". Det er jo sånn sett viktigere for mennesker enn for hunder, i hvert fra vårt eget perspektiv, siden vi anser mennesker som mer verdt enn hunder.

Anonymkode: e6e56...33b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...