AnonymBruker Skrevet 2. mai 2017 #1 Skrevet 2. mai 2017 Jeg har alltid forundret meg over dette med raser. Hvorfor skal man aldri skille raser eller rynke på nesen av raser når vi snakker om mennesker? Samtidig er det nærmest en skam å ha blandet raser når det kommer til hest, hund og katt? Når vi snakker om dyrene begrunner vi det med at kvalitetene hos dyret blir redusert og den blir mer utsatt for sykdom. Raseblanding hos mennesker blir nesten alltid fremstilt som noe positivt og de blir ofte sett på som vakre. Selvfølgelig spiller det etiske en rolle her, men jeg synest det er rart at vi kan skille så mye mellom mennesker og dyr når det kommer til raser. Noen som har noen tanker? Hvorfor er regelen så ulik? Anonymkode: 44621...f60
Cuntzilla Skrevet 2. mai 2017 #2 Skrevet 2. mai 2017 Åpne en historiebok så skjønner du kanskje hvorfor det rynkes litt på nesen av det. 9
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2017 #3 Skrevet 2. mai 2017 11 minutter siden, Cuntzilla skrev: Åpne en historiebok så skjønner du kanskje hvorfor det rynkes litt på nesen av det. Har mest trolig lest mer enn det fleste. Takk for spydig svar. Anonymkode: 44621...f60 3
Hermine Grang Skrevet 2. mai 2017 #4 Skrevet 2. mai 2017 (endret) Slettet, tror jeg misforstod spørsmålet til TS. Endret 2. mai 2017 av Hermine Grang
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2017 #5 Skrevet 2. mai 2017 Kvaliteten på dyrene blir ikke redusert. De mest hardføre kattene er ofte gatemiksene. Anonymkode: ce5b9...b42 5
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2017 #6 Skrevet 2. mai 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har mest trolig lest mer enn det fleste. Takk for spydig svar. Anonymkode: 44621...f60 Tvilsomt. Anonymkode: a8068...12d 4
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2017 #7 Skrevet 2. mai 2017 Jeg mener jo selvsagt at det ikke kan skade å blande dyreraser, når blanding av menneskeraser gir så mye positivt. Bare glem hele tråden. Var ute ette litt mer reflekterte syn enn dette. Anonymkode: 44621...f60
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2017 #8 Skrevet 2. mai 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Kvaliteten på dyrene blir ikke redusert. De mest hardføre kattene er ofte gatemiksene. Anonymkode: ce5b9...b42 Enig. Derfor stilte jeg spørsmålet. Anonymkode: 44621...f60
Gjest Aragorn II Elessar Skrevet 2. mai 2017 #9 Skrevet 2. mai 2017 1 minutt siden, Hermine Grang skrev: Merkelig greier at vi ikke ønsker å behandle mennesker som om de var dyr. Mennesker er dyr
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2017 #10 Skrevet 2. mai 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Enig. Derfor stilte jeg spørsmålet. Anonymkode: 44621...f60 Jeg har egentlig aldri sett oppdrettere begrunne det med at det reduserer kviliteten på dyret. Det går stort sett i at renrasede dyr er mer "verdifulle" enn mikser. Beklager om jeg avsporer Grunnen til at man rynker på nesen tror jeg er fordi det er omdiskutert om mennesker i det hele tatt kan deles inn i raser. Også har man jo rasisme og slikt som gjør snakk om raser til et veldig ømt tema. Anonymkode: ce5b9...b42 2
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2017 #11 Skrevet 2. mai 2017 De rasene vi har avlet fram hos dyr har vi jo avlet fram med et bestemt formål. Det samme gjelder ikke for mennesker og det gir egentlig ikke så mye mening å snakke om raser heller, i hvert fall ikke de rasene man snakket om for hundre år siden (afrikaner, europeer, asiat osv.) da f.eks. en etioper og en italiener er mye mer beslektet enn en etioper og en pygmé. De største forskjellene finner vi altså hos grupper som har levd adskilt fra andre over lang tid. Resten av oss er ganske nært beslektet. Likevel finnes det forskjeller, som det noen ganger er vanskeligere å snakke om enn det burde være. Det finnes f.eks. en egen hjertemedisin for afro-amerikanere, som fortsatt er ganske kontroversiell. At det sitter så langt inne å så langt inne å innrømme at vi er forskjellige, at liv går tapt, er ganske sykt. Anonymkode: 079b8...a25 4
Hermine Grang Skrevet 2. mai 2017 #12 Skrevet 2. mai 2017 (endret) 9 minutter siden, Aragorn II Elessar skrev: Mennesker er dyr Ordlista til Språkrådet sier det går fint an å skille dyr fra mennesker. dyr n1 (norr. dýr 'firbeint dyr') 1 til forskjell fra plante (I,1); levende skapning med sanse- og bevegelsesevne (med unntak av mennesker) som ernærer seg av organiske stoffer pattedyr, skalldyr / mennesker og dyr http://ordbok.uib.no/perl/ordbok.cgi?&begge=+&OPP=dyr Endret 2. mai 2017 av Hermine Grang
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2017 #13 Skrevet 2. mai 2017 Mennesker er like, med unntak av hudfarge. Dårlige gener finnes det både hos de med europeisk, asiatisk og afrikansk opprinnelse. Vi mennesker kan velge om vi vil ha barn med en person som har hjertefeil i familien. Dyr følger kun instinkter og det er dermed menneskets oppgave å sørge for at dårlig helse ikke blir avlet på hos dyr. Anonymkode: bacdb...017 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2017 #14 Skrevet 2. mai 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg har egentlig aldri sett oppdrettere begrunne det med at det reduserer kviliteten på dyret. Det går stort sett i at renrasede dyr er mer "verdifulle" enn mikser. Beklager om jeg avsporer Grunnen til at man rynker på nesen tror jeg er fordi det er omdiskutert om mennesker i det hele tatt kan deles inn i raser. Også har man jo rasisme og slikt som gjør snakk om raser til et veldig ømt tema. Anonymkode: ce5b9...b42 Akuratt når det gjelder dette raseskillet, har jeg mest erafring med hest. Det blir problemer med pass, problemer med konkurranser, problemer med utstilllig og problemer med salg. Hestens verdi er lik null pga at den er blandet. Likevel kan den ha supre bruksegenskaper og er slående vakker. Nå er jeg bare katteeier og får alltid kommentar at jeg hadde hatt bedre katt om den var renraset. Der mener jeg vi mennsker viser en utrolig dobbeltmoral. Anonymkode: 44621...f60 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2017 #15 Skrevet 2. mai 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mennesker er like, med unntak av hudfarge. Dårlige gener finnes det både hos de med europeisk, asiatisk og afrikansk opprinnelse. Vi mennesker kan velge om vi vil ha barn med en person som har hjertefeil i familien. Dyr følger kun instinkter og det er dermed menneskets oppgave å sørge for at dårlig helse ikke blir avlet på hos dyr. Anonymkode: bacdb...017 Hadde dyr kunnet velge, hadde de selv mye letter valgt bort dårlige egenskaper enn oss mennesker. Anonymkode: 44621...f60 2
Gjest Aragorn II Elessar Skrevet 2. mai 2017 #16 Skrevet 2. mai 2017 (endret) 4 minutter siden, Hermine Grang skrev: dyr n1 (norr. dýr 'firbeint dyr') 1 til forskjell fra plante (I,1); levende skapning med sanse- og bevegelsesevne (med unntak av mennesker) som ernærer seg av organiske stoffer pattedyr, skalldyr / mennesker og dyr http://ordbok.uib.no/perl/ordbok.cgi?&begge=+&OPP=dyr Menneske er en art med tobeinte primater i familien av store aper. Vi er primater så jo vi er pattedyr Men det er forskjell på oss og andre dyr. Men det forandrer ikke det faktum at vi er dyr, Men jeg vet mange har vanskelig for å akseptere dette faktum. Biologisk sett er vi dyr http://factmyth.com/factoids/humans-are-animals/ Endret 2. mai 2017 av Aragorn II Elessar
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2017 #17 Skrevet 2. mai 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Akuratt når det gjelder dette raseskillet, har jeg mest erafring med hest. Det blir problemer med pass, problemer med konkurranser, problemer med utstilllig og problemer med salg. Hestens verdi er lik null pga at den er blandet. Likevel kan den ha supre bruksegenskaper og er slående vakker. Nå er jeg bare katteeier og får alltid kommentar at jeg hadde hatt bedre katt om den var renraset. Der mener jeg vi mennsker viser en utrolig dobbeltmoral. Anonymkode: 44621...f60 "En bedre katt" Alle katter er perfekte små skapninger Mange rasekatter, da spesielt katter som er avlet etter utseende, har økte helseproblemer. Ta denne nye Munchkin katten med korte bein. Jada, den er søt og alt det der, men er det bra for katten å ha så korte bein? De er ekstra utsatt for ryggproblemer grunnet denne avlen. Med gatemikser blir det "survival of the fittest". Det blir litt sånn: Man tar to katter av samme rase som har samme helserisikoer. Sjangsen er da mye større for at avkommet også vil få det enn om bare en av kattene hadde denne risikoen. Men så har vi mennesker da, som vi ikke kan parre etter egenskaper så der kommer det etiske inn Anonymkode: ce5b9...b42 1
Cuntzilla Skrevet 2. mai 2017 #18 Skrevet 2. mai 2017 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har mest trolig lest mer enn det fleste. Takk for spydig svar. Anonymkode: 44621...f60 Dumme spørsmål osv.. Det er ikke en spydighet, det er fakta, svaret på spørsmålet ditt ligger i verdenshistorien. Google begreper som eugenikk, rasisme, raseteori etc. Jeg regner med alt dette er meget kjente begreper for deg altså, men da er det jo heller ikke så utrolig besynderlig at det å snakke om at det er en skam å blande forskjellige menneskeraser vil heve et par øyenbryn i middagsselskapet. Jeg løste hele mysteriet for deg, beklager at det ikke var det svaret du ville ha.
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2017 #19 Skrevet 2. mai 2017 Akkurat nå, Cuntzilla skrev: Dumme spørsmål osv.. Det er ikke en spydighet, det er fakta, svaret på spørsmålet ditt ligger i verdenshistorien. Google begreper som eugenikk, rasisme, raseteori etc. Jeg regner med alt dette er meget kjente begreper for deg altså, men da er det jo heller ikke så utrolig besynderlig at det å snakke om at det er en skam å blande forskjellige menneskeraser vil heve et par øyenbryn i middagsselskapet. Jeg løste hele mysteriet for deg, beklager at det ikke var det svaret du ville ha. Du har ikke løst noe før du forstår spørsmålet. Anonymkode: 44621...f60 2
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2017 #20 Skrevet 2. mai 2017 Jeg tror jeg forstår spørsmålet, og jeg undrer meg med deg. Jeg tror nok likevel han spydige over her er inne på noe, og at verdenshistorien har ødelagt for seg selv mtp å kunne diskutere dette seriøst fordi det er et fryktelig ømtålig tema. Jeg er dog ikke enig med kommentar over her, at mennesker er like utenom hudfarge. Det handler ikke om politisk korrekthet, men om opplysthet. Vi snakker ikke om verdi, men egenskaper, biologi, sosiologi - enten det skyldes miljøpåvirket utvikling eller biologisk - så er det definitive forskjeller Anonymkode: ac5f1...71f 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå