AnonymBruker Skrevet 2. mai 2017 #1 Skrevet 2. mai 2017 Hei. Skal til høsten starte på grunnskolelærer, og sitter og tenker på hvilke fag jeg skal velge. Hvilke fagkombinasjoner er "best"? Om jeg kan si det. Dette er på ungdomsskolen. Er det f.eks. bedre å ta matematikk og naturfag, enn å ta matematikk og samfunnsfag siden begge de er "realfag"? Anonymkode: 32125...c8a
bobleplast_ Skrevet 2. mai 2017 #2 Skrevet 2. mai 2017 Realfag er vel ganske safe. Tror det er mange som har samfunnsfag i fagkretsen sin, så mulig at jobbmulighetene blir noe begrenset av det. På generelt grunnlag ville jeg sagt at du bør velge de fagene du virkelig brenner for. Det er ingenting som er bedre enn engasjerende lærere som elsker faget sitt. 2
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2017 #3 Skrevet 2. mai 2017 De lærerne som er mest ettertraktet hos oss er hvertfall de som har matte, engelsk, naturfag. Disse fagene har krav om 60 studiepoeng. Og mange har dessverre ikke dette. Naturfagskompetanse er også vanskelig å få tak i. Anonymkode: 7a575...f7b 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2017 #4 Skrevet 2. mai 2017 Har også hørt at kombinasjonen naturfag/matematikk kombinert med engelsk kan være smart, nettopp fordi det er en mer uvanlig kombinasjon enn f.eks. naturfag og matte. Når det gjelder engelsk ville jeg undersøkt nøye hva som kreves for å få faget godkjent dersom det er noe du evt. vurderer. De i min klasse som tok engelsk fordypning i år, måtte dra på en obligatorisk studietur til England som de selv betalte for. Det var ikke like enkelt for alle med studentøkonomi. Anonymkode: 736b8...bdc
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2017 #5 Skrevet 2. mai 2017 TS her. Takk for svar! Vet jeg skal ta matematikk uavhengig av hvilke andre fag jeg har, men er usikker på hvilket fag jeg skal ha som fag 2. Blir nok sikkert naturfag, da jeg føler det er en mer naturlig kombinasjon. Men til AB to over her, trenger man 60 studiepoeng for å undervise i naturfag på ungdomstrinnet? Er det ikke bare i norsk, matematikk og engelsk man trenger 60stp? Anonymkode: 32125...c8a 2
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2017 #6 Skrevet 2. mai 2017 Kravet er at du må ha minst 30 stp. i naturfag for å undervise ungdomsskolen i faget. Anonymkode: 736b8...bdc 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2017 #7 Skrevet 2. mai 2017 Jeg går 1. året GLU 5.-10, og jeg hadde nok andre valgmuligheter enn det du nå får (pga masteren du nå må ta). Jeg kunne velge mellom norsk eller matte, da valgte jeg norsk. Nå har jeg valgt samfunnsfag til tredje semester, når jeg har fullført de 60 studiepoengene for norsken. Velg noe du liker! Tror ikke det blir vanskelig for deg å få jobb uansett, så velg noe du ønsker undervise i.. Anonymkode: 1baa6...7ef
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2017 #8 Skrevet 13. mai 2017 Går 1 året på GLU 5-10. Jeg ville anbefalt matematikk, naturfag og kroppsøving eller engelsk. De som underviser nå og snart skal gå av med pensjon har ofte fagkombinasjonen matematikk- naturfag eller norsk-samfunnsfag. Anonymkode: 8fccb...86e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå