Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Skal snart ha muntlig avsluttende eksamen på hovedfag, der jeg naturligvis blir stilt spørsmål fra hovedfagsoppgaven.

Hvordan pleier strukturen å være på slike avsluttende muntlige eksamener? Veilederen skal være tilstede og 1 (eller2?) til- så hvordan skjer det?

Hvor lenge pleier det å vare?

Hva vil de høre egentlig - oppgaven taler vel for seg selv? Hvis jeg bare skal utdype enkelte ting fra oppgaven betyr jo det at mye av den muntlige eksamenen blir svada.

Eller hva synes dere som har gjort dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde muntlig for 1 1/2 år siden.

Veileder var ikke tilstede og det var to sensorer. (Men kunne vært det, i likhet med alle andre ettersom muntlig er en offentlig handling som omfattes av offentlighetsloven)

Jeg fikk et par spørsmål om teorivalg og begrepsbruk, om mulige problemer tilknyttet noen av kildene mine og litt sånn. Så fikk jeg spørsmål om hvorfor jeg hadde valgt akkurat dette temaet for en hovedfagsoppgave og litt snakk rundt dette, drodling om fremtidsutsiktene for caset. Så var det diskusjon om hvordan feltarbeid kunne endret oppgaven og hvorfor jeg ikke dro (caset var et krigsområde og jeg var gravid mens jeg skrev, noe de syntes var en god og fornuftig grunn til å bli hjemme).

Jeg fikk inntrykk av at vitsen med muntlig var å høre begrunnelsene for de ulike valgene jeg hadde gjort underveis, om de var gjennomtenkte og velbegrunnede ut ifra et faglig ståsted, og om jeg hadde gjort meg fornuftige tanker om hvordan oppgaven kunne vært løst på en annen måte og hvorfor jeg IKKE hadde valgt slike andre fremgangsmåter. Altså: meningen er at en skal vise faglig innsikt, modenhet og argumentasjon.

Jeg tror det er forskjellig praksis på ulike fag, og jeg er samfunnsviter.

Skrevet

Tror også det er forskjelling praksis på fag. Hos meg var det tre sensorer. Hver og enkel hadde valgt seg ut en bok fra mitt personlige pensum. Men i begynnelsen hørte de meg i hovedfagsoppgaven. De var mest opptatt av hva jeg kunne ha gjort bedre men også høre på hva jeg var fornøyd med.

Lykke til. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...