AnonymBruker Skrevet 2. mai 2017 #1 Del Skrevet 2. mai 2017 Hei! Vi lurte på en ting. Min kjære skal nå i gang med prosessen om huskjøp. Jeg kan ikke delta av ulike årsaker, det er han som skal gjøre det. Veldig mange sier at han må søke lån hos kommunen. Det blir sagt at kommunen gir ut rentefritt lån på 300.000 til de som ikke har egenkapital og at unge alltid får dette lånet, det er nesten garantert. Min kjære ønsker å søke, men jeg ble brått litt usikker. På Husbanken sine sider står det at lånet ikke gjelder unge i etableringsfasen, og på kommunen sine sider står det ingenting om dette påståtte ''egenkapitallånet'' - bare om husbanken. Dette skjønner jeg ikke så mye av. Hvorfor er ikke unge i etableringsfasen inkludert i startlånet fra Husbanken? Er det vanlig at kommuner gir ut dette lånet? Har en kompis som senest i fjor fikk innvilget dette på 300.000 kr fordi han var ung. Noen som vet? Nå skal det sies at denne kommunen er veldig plaget med fraflytting og tilrettelegger ''alt'' for at unge skal bosette seg der. Snittalderen er høy, og unge lokkes med dette lånet, billig og garantert barnehageplass, sikker og fast jobb med bra lønn osv. De er altså veldig gira på å få unge til å bo der. Men hvilke lån er det snakk om her? Anonymkode: 6cda5...7c9 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1103523-startl%C3%A5n-fra-kommunen-hjelp-husbanken-eller-kommunen/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2017 #2 Del Skrevet 2. mai 2017 Har aldri hørt om en slik ordning, og det høres svært usannsynlig ut IMO, men jeg kan ta feil. Anonymkode: 407a1...0d9 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1103523-startl%C3%A5n-fra-kommunen-hjelp-husbanken-eller-kommunen/#findComment-19702240 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2017 #3 Del Skrevet 2. mai 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hei! Vi lurte på en ting. Min kjære skal nå i gang med prosessen om huskjøp. Jeg kan ikke delta av ulike årsaker, det er han som skal gjøre det. Veldig mange sier at han må søke lån hos kommunen. Det blir sagt at kommunen gir ut rentefritt lån på 300.000 til de som ikke har egenkapital og at unge alltid får dette lånet, det er nesten garantert. Min kjære ønsker å søke, men jeg ble brått litt usikker. På Husbanken sine sider står det at lånet ikke gjelder unge i etableringsfasen, og på kommunen sine sider står det ingenting om dette påståtte ''egenkapitallånet'' - bare om husbanken. Dette skjønner jeg ikke så mye av. Hvorfor er ikke unge i etableringsfasen inkludert i startlånet fra Husbanken? Er det vanlig at kommuner gir ut dette lånet? Har en kompis som senest i fjor fikk innvilget dette på 300.000 kr fordi han var ung. Noen som vet? Nå skal det sies at denne kommunen er veldig plaget med fraflytting og tilrettelegger ''alt'' for at unge skal bosette seg der. Snittalderen er høy, og unge lokkes med dette lånet, billig og garantert barnehageplass, sikker og fast jobb med bra lønn osv. De er altså veldig gira på å få unge til å bo der. Men hvilke lån er det snakk om her? Anonymkode: 6cda5...7c9 Kommunale startlån er penger hver enkelt kommune låner inn fra Husbanken for så å videre låne pengene til vanskeligstilte. Vanskeligstilte er personer i etableringsfasen, enslige med små barn, funksjonshemmede ol. Det å være ung og i etableringsfasen betyr ikke at en automatisk regnes som vanskeligstilt. Startlån fra kommunene lager kommunene selv reglene for. Derfor er det like mange regler for lånebetingelser som det er kommuner i Norge - altså over 400 (kommuner). Alle lån løper det renter og avdrag på. Men kommunale startlån har en lavere rente enn banklån. Derfor ansees de for gunstigere. I tillegg kommer ordningen med boligtilskudd. For å få boligtilskudd skal personen være særdeles vanskeligstilt. Boligtilskudd er nemlig rente og avdragsfrie, så lenge mottakeren er vanskeligstilt. Nå nedskrives boligtilskudd over 20 år. Der er en rekke betingelser som skal oppfylles i tillegg til å være vanskeligstilt for å få boligtilskudd. Hva du eller din kjæreste kan få er helt avhengig av livssituasjonen deres. Det er kommunen dere søker til, og søknaden er enkeltvedtak etter forvaltningsloven. Dermed er det umulig å svære næremere enn generelt på spørsmålet. Du får ta en telefon til kommunen. Anonymkode: 6ab1d...7fd Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1103523-startl%C3%A5n-fra-kommunen-hjelp-husbanken-eller-kommunen/#findComment-19702319 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2017 #4 Del Skrevet 2. mai 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kommunale startlån er penger hver enkelt kommune låner inn fra Husbanken for så å videre låne pengene til vanskeligstilte. Vanskeligstilte er personer i etableringsfasen, enslige med små barn, funksjonshemmede ol. Det å være ung og i etableringsfasen betyr ikke at en automatisk regnes som vanskeligstilt. Startlån fra kommunene lager kommunene selv reglene for. Derfor er det like mange regler for lånebetingelser som det er kommuner i Norge - altså over 400 (kommuner). Alle lån løper det renter og avdrag på. Men kommunale startlån har en lavere rente enn banklån. Derfor ansees de for gunstigere. I tillegg kommer ordningen med boligtilskudd. For å få boligtilskudd skal personen være særdeles vanskeligstilt. Boligtilskudd er nemlig rente og avdragsfrie, så lenge mottakeren er vanskeligstilt. Nå nedskrives boligtilskudd over 20 år. Der er en rekke betingelser som skal oppfylles i tillegg til å være vanskeligstilt for å få boligtilskudd. Hva du eller din kjæreste kan få er helt avhengig av livssituasjonen deres. Det er kommunen dere søker til, og søknaden er enkeltvedtak etter forvaltningsloven. Dermed er det umulig å svære næremere enn generelt på spørsmålet. Du får ta en telefon til kommunen. Anonymkode: 6ab1d...7fd Det er sikkert på det punktet om vanskeligstilte kommunen her ''firer på kravene'' da sikkert. Så lenge man er ung, vil bo der og forhåpentligvis få barn der er man ''vanskeligstilt''? Kan det hende? Skal sies at kommunen er veldig liten, og det er nok ikke ''mange om beinet'' på disse lånene da de aller fleste eier egen bolig fra før av. Anonymkode: 6cda5...7c9 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1103523-startl%C3%A5n-fra-kommunen-hjelp-husbanken-eller-kommunen/#findComment-19702344 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå