Gå til innhold

Rentefradrag felles boliglån

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er rentefradraget på boliglån automatisk beregnet i selvangivelsen, eller må man legge ved skjema og fylle det ut? Jeg og samboer har felles lån, men jeg klarer ikke å finne noe som nevner det i min selvangivelse..

Anonymkode: 4e5fb...582

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er automatisk beregnet og nok rapportert fra banken.

Du vil finne igjen samme beløp på selvangivelsen og på årsoppgaven fra banken din som du finner om du logger deg inn.

Sjekk Post 3.3.1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margit Spat

Når man er samboer og har lån sammen, så står all den felles gjelden og alle rentene på den ene personen. Denne kalles hovedlåntaker. Den andre kalles medlåntaker. Siden du ikke finner igjen gjelda og rentene i din selvangivelse, så er det tydeligvis samboeren din som står som hovedlåntaker. Det dere må gjøre, er å finne årsoppgaven for lånet, og dele gjelden og rentene mellom dere. Deretter går dere inn og endrer tallene i skattemeldingen. Det må dere gjøre begge to. Da får dere også opp muligheten til å oppgi årsak til endringen, hvor dere velger «overføring til/fra samboer» (eller noe liknende; husker ikke eksakt tekst), og så må dere skrive opp hverandres navn og personnummer. 

Hilsen Margit Spat, som nå vurderer å bli gift etter å ha gjort denne øvelsen sånn omtrent femten år på rad... :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg finner ikke annet enn "0" på "3.3.1 renter/gjeld i sparebank1". Kan det være at han automatisk har fått fradraget da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, Margit Spat skrev:

Når man er samboer og har lån sammen, så står all den felles gjelden og alle rentene på den ene personen. Denne kalles hovedlåntaker. Den andre kalles medlåntaker. Siden du ikke finner igjen gjelda og rentene i din selvangivelse, så er det tydeligvis samboeren din som står som hovedlåntaker. Det dere må gjøre, er å finne årsoppgaven for lånet, og dele gjelden og rentene mellom dere. Deretter går dere inn og endrer tallene i skattemeldingen. Det må dere gjøre begge to. Da får dere også opp muligheten til å oppgi årsak til endringen, hvor dere velger «overføring til/fra samboer» (eller noe liknende; husker ikke eksakt tekst), og så må dere skrive opp hverandres navn og personnummer. 

Hilsen Margit Spat, som nå vurderer å bli gift etter å ha gjort denne øvelsen sånn omtrent femten år på rad... :fnise:

Takk for svar! Det stemmer nok det du sier der.. Jeg har allerede sendt inn min selvangivelse, så får ikke endret. Er ung, dum og uvitende, men lærer av det og skal gjøre det rett fra neste år.. Haha

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margit Spat

Får du ikke endret skattemeldingen fram til innsendingsfristen, da? Det har man kunnet gjøre før, i alle fall. Hvis du ikke har prøvd å endre: prøv nå! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar! Det stemmer nok det du sier der.. Jeg har allerede sendt inn min selvangivelse, så får ikke endret. Er ung, dum og uvitende, men lærer av det og skal gjøre det rett fra neste år.. Haha

TS

Fristen for å levere er idag, så du kan gå inn og endre :)

Anonymkode: cd381...be9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fristen for å levere er idag, så du kan gå inn og endre :)

Anonymkode: cd381...be9

Kan jeg det selv om jeg har sendt inn og fått kvitteringen på mail? Må jeg i såfall legge til å fylle inn andre skjemaer på nytt?

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margit Spat

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan jeg det selv om jeg har sendt inn og fått kvitteringen på mail? Må jeg i såfall legge til å fylle inn andre skjemaer på nytt?

TS

Ja, det kan du.

Nå vet ikke jeg hvilke andre skjemaer du snakker om, men hvis det er andre endringer du har gjort, så gå inn og sjekk om de fremdeles ligger der. Det samme med eventuelle vedlegg, hvis det er det du mener. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Margit Spat skrev:

Hjelper ikke en døyt å være gift heller. Hovedlåntaker får alt på sin skatt, selv om banken kjenner eierbrøk. Helt idiotisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, ViljaH skrev:

Hjelper ikke en døyt å være gift heller. Hovedlåntaker får alt på sin skatt, selv om banken kjenner eierbrøk. Helt idiotisk.

Men når dere er gift trenger dere ikke fordele for dere blir lignet sammen slik at resultatet blir best mulig for deres felles økonomi.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...