Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skadet meg for ca et år siden. Var først 100% sykemeldt i en mnd, så deltidsykemeldt i påvente på operasjon i et halvt år og har nå vært 100% sykemeldt siden november. Nå er jeg omsider frisk og kan jobbe, men til mitt store sjokk fikk jeg plutselig melding fra sjefen at jeg kun har 50% stilling hos dem. De har ikke måttet ansette nye pga meg (kun ekstrahjelper som har jobbet mer). 

Er dette lov? Har jobbet 100% der i seks år. 

Anonymkode: a5606...0f8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Mest sannsynlig IKKE lov. 

Anonymkode: 3b8e4...bd2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Fagforening!

Anonymkode: e07b4...429

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hør med fwgofreningen, men har du vært sykemeldt over en viss tid kan de gi deg fyken.

Anonymkode: 6aeb4...36b

• Liker 1
Skrevet

Ikke lov. Ingen kan sies opp første året med bakgrunn i sykdom. Er du ikke organisert, kan du lese på Arbeidstilsynets sider. 

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hør med fwgofreningen, men har du vært sykemeldt over en viss tid kan de gi deg fyken.

Anonymkode: 6aeb4...36b

Hvorfor svarer du på ting du ikke har peiling på??? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Mariss@68 skrev:

Hvorfor svarer du på ting du ikke har peiling på??? 

Det er jo sant. Men prosessen er nå ikke like enkel som det ser ut til at sjefen til TS har gjort. 

Anonymkode: 6e765...acb

• Liker 3
Skrevet

En viss tid = er over ett år. Hun har vært borte siden november..... 

AnonymBruker
Skrevet
40 minutter siden, Mariss@68 skrev:

En viss tid = er over ett år. Hun har vært borte siden november..... 

Hun har vært sykemeldt ca et år, i ulik grad. Men ikke friskmeldt på ett år. 

Anonymkode: 6e765...acb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er det arbeidsskade?

Anonymkode: b9b27...f4a

AnonymBruker
Skrevet

Ikke arbeidsskade. Har kontrakt på 100% og har ikke fått ny. Bedriften er ikke fagorganiserte men jeg er. 

AnonymBruker
Skrevet

Fagforeningsmat. 

Dersom du fortsatt har sykepengerettigheter kan ikke bedriften si deg opp eller gi deg enn lavere stillingsprosent enn du har i kontrakten. Mest sannsynligvis kan du kreve 100% lønn i perioden etter du er helt friskmeldt uansett hvor mye bedriften har satt deg opp til å jobbe (dvs. lønn i henhold til arbeidsavtale) 

Anonymkode: de121...723

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har du i utganspunktet fast ansettelse i 100 % stilling? Eller har du gått i vikariater med sluttdato i arbeidsavtalen? Hvilken dato med sykmeldt første gang?

Anonymkode: 08706...e76

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har du i utganspunktet fast ansettelse i 100 % stilling? Eller har du gått i vikariater med sluttdato i arbeidsavtalen? Hvilken dato med sykmeldt første gang?

Anonymkode: 08706...e76

Jeg har kontrakt med 100% fast ansatt. 

Har det noe å si når jeg ble sykemeldt? Hva hvis jeg har vært sykemeldt i to år, har de plutselig lov da? 

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har kontrakt med 100% fast ansatt. 

Har det noe å si når jeg ble sykemeldt? Hva hvis jeg har vært sykemeldt i to år, har de plutselig lov da? 

De har lov til å si deg opp med begrunnelse i sykdommen når du har vært sykemeldt 1 år sammenhengende. Du skal da uansett først vært innkalt til 15.1-møte (drøftelsesmøte), og oppsigelsen skal være skriftlig og følge visse formalia. 

Men det de prøver seg på her, er en endringsoppsigelse. Formkravene til dette er de samme som for oppsigelse (15.1-møte + skriftlig oppsigelse), men jeg skjønner ikke hvordan de skal kunne begrunne en endringsoppsigelse med halvering av arbeidstiden i sykdommen din. Uansett er ikke formkravene fulgt, så oppsigelsen er ikke gyldig  

Dette er fagforeningsmat. Er du ikke organisert, må du i hvert fall ta kontakt med Arbeidstilsynet. I tillegg tar du kontakt med saksbehandleren din i NAV samt fastlegen din i morgen!

Lesestoff: http://www.oppsigelse.no/visartikkel.asp?art=289

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...