Gå til innhold

Velge å avstå fra usunne ting...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

En av de største hindringene til å gå ned/holde vekt er for meg de usunne alternativene som popper opp hele tiden. Da mener jeg ikke at jeg ikke kan motstå, men at jeg åpenbart blir "sær" om jeg ikke spiser. 

I jobbsammenheng er det søren meg alltid noe, og det finnes tydeligvis ikke måter å kose seg på annet enn å innta mye kalorier. Det er kake fordi noen har bursdag, noen har begynt, noen har sluttet, noen har bryllupsdag, noen har oppnådd noe, nå er det snart ferie - eller tilsvarende i kontoret ved siden av, og rester settes frem.

Når sjefen skal ha oss til å bli lenger på jobb, forsøker han å gjøre det litt mer "ok" ved å bestille pizza eller annen fet mat. 

Jeg vet at mange vil si at "men en gang iblant er vel greit" og "du blir ikke feit av ett stykke pizza". Vel, hvis man forsøker seg ned i vekt har man et visst kaloribudsjett å forholde seg til, og noen av disse tingene (som f.eks. pizza fra Peppes) har ekstremt mange kalorier i ett stykke, nok til å spolere dagen. Og det er surt og demotiverende når man ellers har vært flink, og i utgangspunktet ikke hadde tenkt å spise det...

Jeg har også noen på kontoret som er større enn meg, og det blir kommentert om jeg avstår. 

Hvordan gjør dere dette? Dropper dere å spise og ignorerer hva folk sier/tenker?

Anonymkode: 7cb02...c37

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er helt enig i alt du skriver, og at jeg fant "løsningen" på dette gjør at jeg nå klarer å gå ned i vekt. Jeg holder meg til planen, uansett hva! Det er ALLTID noe her også, jeg tenkte på det forrige uke: mandag var det sånn, tirsdag var det slik osv. Men jeg har valgt å avstå fra ALT av søtsaker på jobb, jeg sier alltid neitakk når noen spør. Dette går nå av seg selv, så jeg blir ikke fristet engang, jeg vet med en gang noe kommer på bordet at det der er ikke noe for meg! Javisst er det folk som er større enn meg her som sikkert legger merke til at jeg ikke tar noe, men det kan jeg faktisk ikke bry meg om, de får passe seg selv, så passer jeg meg!

ETT eneste unntak: når noen har brukt av sin fritid for å bake kake og ta med seg på jobb for å glede sine kollegaer tar jeg faktisk ett lite stykke. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner meg igjen. Jobber som lærer og alltid er det noen som setter frem usunn snacks og mat! Og jeg får kommentarer om jeg ikke spiser. At jeg er hysterisk osv..

Anonymkode: b3f5d...c45

• Liker 4
Skrevet

Jeg synes enhver kan spise/la være å spise akkurat som en vil og helt uavhengig av hva andre mener/synes/sier eller hva man tror andre mener/synes/uttrykker. Når man tenker seg om skjønner man at bare ett kakestykke ikke blir bare ett kakestykke hvis det spises kake hver dag. Men alle gidder ikke å tenke seg om. Og når er deg det gjelder, må du først og fremst tenke på deg.

AnonymBruker
Skrevet

Som overvektig føler jeg nesten at det ... ja, faktisk, at det nesten blir sagt mer til meg som er overvektig. Som at "du er jo så tjukk så vi vet jo at du spiser sånt hjemme uansett, så kom igjen, bare ta" på en måte, om det gir mening? Og ved vektnedgang så føler visst folk seg enda mer berettighet til å kommentere sånt. F.eks "nå når du har stått på så lenge kan du jo unne deg litt!". Hvis jeg i det hele tatt skulle unnet meg, så ville det vært på mine premisser, da ville det vært når jeg selv tenkte at "ja, nå skal det bli godt med det kakestykket" eller jeg planlegger å spise kake på kafé med en venninne, eller hva som helst. Men jeg "kaster ikke bort" kalorier på å spise kake for SYNS SKYLD fordi ANDRE syns "du kan jo bare". 

Hvis det er i lunsjen spiser jeg enten maten min sakte, så det ikke passer seg at jeg tar et kakestykke mens jeg har munnen full i knekkebrød med paprika, så er pausen plutselig over. Eller jeg sier "nei, jeg ble så mett". Hvis det hadde vært etter arbeidstid for å jobbe lenger, tror jeg jeg ville planlagt det sånn at jeg spiste noe annet, og da sagt at "jeg spiste for ikke så lenge siden" eller "jeg er ikke sulten nå, men ellers takk". 

Anonymkode: a4126...327

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

På jobben er det alltid godteri som står framme, men jeg bestemte meg første dag for å ikke å ta mer enn 1 bit på fredager. De dagene jeg vet jeg skal sitte lenger så har jeg med meg mat, eller kjøper salat i kantinen som jeg setter i kjøleskapet. Ja kollegaene synes jeg var sær i begynnelsen, men jeg ga beng og nå har det vært sånn 1 år. Har også noen som er mye større enn meg, men da svarte jeg at det er deres valg å spise det, jeg skeier heller ut med rødvin:D 

Anonymkode: 9a999...e7c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nå har jeg IBS, så dette er sannheten for meg, men jeg sier at jeg blir så klein av fet mat, sukker og andre usunne ting. Det hjelper meg veldig godt å gå ned i vekt, UTEN mer kommentarer på at jeg "ikke spiser". For jeg spiser jo, jeg spiser bare ikke det alle andre spiser...

Du kan jo si det samme. At magen din blir så i ulage av den slags mat.

Anonymkode: 035bc...40f

• Liker 2
Gjest Herr Heftig
Skrevet

Jeg tror ikke det er lenge før arbeidsmiljloven blir oppdatert til også å inkludere bestemmelser om at arbeidsgiver plikter å tilrettelegge for en sunn livsstil på arbeisplassen og ved arrangementer i regi av arbeidsgiver. Bye bye julebord.

AnonymBruker
Skrevet

Veldig interessant det du tar opp ☺ jeg er ikke av typen som skal ned i vekt, men jeg føler at jeg alltid må forklare hvorfor jeg ikke vil spise de usunne tingene. Årsaken er rett og slett at jeg har tatt noen valg i hverdagen om at kosen min skal være frivillig og jeg foretrekker heller en kald øl og god mat på en fredag fremfor slapp pizza og masse brus 😉 og hvis jeg skal begynne å dra inn denne såkalte "kosen" både fredag, litt lørdag, og innimellom en uke til, ja da spiser jeg ikke så veldig sunt allikevel 😉

senest på jobb nå på lørdag bestilte avdelingen pizza på jobb, ei hadde tatt med bløtkake også var det brus i tillegg. Ofte er det is på fredager, en avslutning i ny og ne, runde tall og stor feiring m.m.

Mitt tips er at du tar med deg din egen mat, holder planen din og står på dine prinsipper.  Får du sug etter noe digg så kan du feks lage med deg en Fruktsalat de dagene du kanskje vet at det blir kake på jobben.  Du får kosen din, men samtidig noe som ikke sprenger matplanen din 😊

Og hvis folk fortsatt presser på deg mat, ja da er det de som faktisk har et problem og ikke du 😉

Anonymkode: a2104...290

AnonymBruker
Skrevet
På 2.5.2017 den 14.39, AnonymBruker skrev:

En av de største hindringene til å gå ned/holde vekt er for meg de usunne alternativene som popper opp hele tiden. Da mener jeg ikke at jeg ikke kan motstå, men at jeg åpenbart blir "sær" om jeg ikke spiser. 

I jobbsammenheng er det søren meg alltid noe, og det finnes tydeligvis ikke måter å kose seg på annet enn å innta mye kalorier. Det er kake fordi noen har bursdag, noen har begynt, noen har sluttet, noen har bryllupsdag, noen har oppnådd noe, nå er det snart ferie - eller tilsvarende i kontoret ved siden av, og rester settes frem.

Når sjefen skal ha oss til å bli lenger på jobb, forsøker han å gjøre det litt mer "ok" ved å bestille pizza eller annen fet mat. 

Jeg vet at mange vil si at "men en gang iblant er vel greit" og "du blir ikke feit av ett stykke pizza". Vel, hvis man forsøker seg ned i vekt har man et visst kaloribudsjett å forholde seg til, og noen av disse tingene (som f.eks. pizza fra Peppes) har ekstremt mange kalorier i ett stykke, nok til å spolere dagen. Og det er surt og demotiverende når man ellers har vært flink, og i utgangspunktet ikke hadde tenkt å spise det...

Jeg har også noen på kontoret som er større enn meg, og det blir kommentert om jeg avstår. 

Hvordan gjør dere dette? Dropper dere å spise og ignorerer hva folk sier/tenker?

Anonymkode: 7cb02...c37

Jeg dropper ofte å spise. Det er lov å takke nei. Men en gang i blant kan man si, ja takk

Anonymkode: 65968...6dc

Skrevet

Jeg synes det er trist at det er sånn. Jeg har alltid med meg matpakke som jeg varmer i mikroen. Får ofte høre fra medelever (går på skole) at det lukter rart og kommentarer på hvorfor jeg spiser middagsmat til lunsj (kyllingfilet, ris og grønnsaker for eksempel). At jeg er kanin fordi jeg spiser salat uten dressing. Jeg tror mange skulle ønske de hadde klart å gjennomført disse tiltakene som du har gjort, og er kanskje sjalu/misunnelig fordi at det er noe du har klart men de ikke. 

Hvis du selv vil er det selvsagt lov å skeie ut. Men å gjøre det hver dag vil ødelegge fremgang. Du kan jo planlegge en utskeielse/kakestykke/pizza ved å spise mindre energitett mat i andre måltider den dagen eller innta mindre energi de andre dagene i uka. F eks hvis du vil spise en iskrem, la oss si den inneholder 50 g karbohydrater og 50 g fett. Hvis du ellers følger matplanen din den dagen, er dette 650 kalorier i pluss som du kan "gjøre opp for" i forveien eller etterpå. 25 g karbohydrater mindre enn vanlig to dager på rad er ikke mye, det er overkommelig :) 25 g fett i underskudd er også ok, avhengig av hvor lavt/høyt inntaket ditt vanligvis er. På den måten kan du faktisk ha både fremgang og "kos". Men det er viktig å kunne kose seg på andre måter enn mat også. Synd at "kos" for mange alltid skal innebære mat.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at en gang i blant er ok. På skolen min serverer de god sjokoladekake i kantinen to dager i uken, og det hender 1 gang i måneden at jeg kjøper meg et stykke. Jeg teller også kalorier for å gå ned i vekt. Men når jeg sier i blant så mener jeg virkelig i blant, da kanskje 2 ganger i måneden. Det spolerer ikke hele greia, verre om det er 2-3 ganger i uken... 

Anonymkode: 99890...37f

Skrevet

Jeg takker pent nei. Var en haug med kake på jobb i dag, men jeg MÅ jo ikke spise det. Driter i hva folk måtte kommentere. Det er min kropp :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...