AnonymBruker Skrevet 2. mai 2017 #1 Skrevet 2. mai 2017 http://m.nettavisen.no/nyheter/foreldre-sker-nav-om-sttte-til-konfirmasjoner/3423336754.html Synes dette er rimelig drøyt at skattepengene mine skal gå til slikt. Hva blir det neste? At NAV skal gi støtte til folks Halloween-feiring? Anonymkode: 5d0e5...ef2 22
Nappetass1 Skrevet 2. mai 2017 #2 Skrevet 2. mai 2017 Enig. Kjenner flere som på magisk vis ikke har krav på en krone selv om de ikke har jobb/er for syke til å jobbe. Men noe så trivielt som konfirmasjoner skal vi altså kaste penger etter! Drit i livsopphold, mye viktigere at poden får selskap 23
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2017 #3 Skrevet 2. mai 2017 Konfirmasjons feiring er ikke akkurat en menneskerett. Jeg skjønner at det er kjipt å ikke kunne ha koldtbord feks, men dette blir som å få støtte til bursdagsfeiring. Anonymkode: b166f...baa 17
Hermine Grang Skrevet 2. mai 2017 #5 Skrevet 2. mai 2017 (endret) Synes det er fint jeg. Ikke koster det samfunnet mye og barn slipper å føle seg utenfor fordi foreldrene har dårlig råd. Er snakk om en nøktern feiring og det er behovsprøving. Endret 2. mai 2017 av Hermine Grang 39
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2017 #6 Skrevet 2. mai 2017 Jeg syns det er flott. Fikk 10000 av nav når poden hadde konfirmasjon i fjor. Det kom godt med. Anonymkode: 54ff1...696 11
Leo Skrevet 2. mai 2017 #7 Skrevet 2. mai 2017 Jeg misunner ingen de pengene, men jeg synes konfirmasjon i seg selv er en tradisjon som har utspilt sin rolle både som religiøs tradisjon og som en markering av overgangen mellom barn og voksen. Det er svært få som konfirmerer seg fordi de er personlig kristne og konfirmanten vil fremdeles være å betrakte som et barn i mange år etterpå. Tvert i mot har konfirmasjonsfeiringen, i likhet med bryllup, tatt helt av og har i stedet blitt et bilde på overflods- og forbrukersamfunnet vi lever i. 20
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2017 #8 Skrevet 2. mai 2017 Jeg skjønner ikke hvorfor man ikke kan holde selskap med de midlene man har. Spleisekoldtbord fungerer jo flott, gjester som kommer i konfirmasjon er jo såpass nær familie at de forstår situasjonen og gjerne bidrar med mat. Jeg er oppvokst med dårlig råd, og min konfirmasjon bestod av hjemmeselskap med mange gjester som alle hadde med seg en rett og en kake. Jeg syntes det var helt toppers, at de faktisk hadde tatt seg bryet med å lage mat og kaker var mye viktigere for meg enn den 500-lappen i konvolutten jeg fikk. Ville aldri byttet det mot et stivt selskap med ferdigmat. Gaver synes jeg heller ikke skattepenger skal gå til. Anonymkode: 3d28b...928 32
Hermine Grang Skrevet 2. mai 2017 #9 Skrevet 2. mai 2017 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg skjønner ikke hvorfor man ikke kan holde selskap med de midlene man har. Spleisekoldtbord fungerer jo flott, gjester som kommer i konfirmasjon er jo såpass nær familie at de forstår situasjonen og gjerne bidrar med mat. Jeg er oppvokst med dårlig råd, og min konfirmasjon bestod av hjemmeselskap med mange gjester som alle hadde med seg en rett og en kake. Jeg syntes det var helt toppers, at de faktisk hadde tatt seg bryet med å lage mat og kaker var mye viktigere for meg enn den 500-lappen i konvolutten jeg fikk. Ville aldri byttet det mot et stivt selskap med ferdigmat. Gaver synes jeg heller ikke skattepenger skal gå til. Anonymkode: 3d28b...928 Nå har ikke jeg organisert en konfirmasjon før så jeg skal ikke si hva som går og ikke går. Men når jeg sjekker hos humanetisk forbund så koster konfirmasjon fra 2350 og oppover. Da har man jo brukt halvparten av de 5000 kronene. Kanskje har sønnen ingen finklær heller. Kanskje får man lånt noe, kanskje er det ikke alt som passer og man må bruke noe penger der også. I tillegg så ender man jo opp med å bruke litt penger selv om man får gjestene til å ta med mat. Har man dårlig råd så har man kanskje ikke plass til å ha konfirmasjonen hos seg. Ikke sikkert man har familie i samme by og da ryker penger på leie av lokale. Så ryker noen hundrelapper på alle mulige småting man ikke har. Igjen,jeg har aldri arrangert en konfirmasjon så jeg vet ikke hva det koster, men man får den jo ikke gratis selv om gjestene tar med mat. 12
-lykke- Skrevet 2. mai 2017 #10 Skrevet 2. mai 2017 Nja, litt revet der, kjenner jeg. Det er jo på en måte unødvendig at skattepengene skal gå til konfirmasjoner. Men samtidig er det jo slik at de aller, aller fleste ungdommer konfirmeres seg (enten borgerlig eller i kirken). Og jeg synes det er ganske fælt om noen ikke får konfirmert seg fordi foreldrene ikke har råd. Så på en måte er det jo flott at Nav kan hjelpe til her. Det er jo behovsprøvd, og jeg regner med at det ikke er støtte til noe overdådig. Det går vel i hjemmefeiring eller billig leie av samfunnshus e.l. dersom foreldrene bor i en liten leilighet. Og mat koster jo en del selv om man lager den selv. På den annen side så ser jeg ikke at velferdssamfunnet skal ha råd til å støtte slikt i framtiden. Vi går vel mot et bristepunkt hvor det siklerhetsnettet vi har i dag ikke kommer til å være like godt. Rett og slett fordi vi ikke vil ha like mye penger å ta av. 6
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2017 #11 Skrevet 2. mai 2017 Alle burde ha kunnet spare til konfirmasjonen i løpet av 14 år syns jeg. Anonymkode: 8658d...5fd 20
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2017 #12 Skrevet 2. mai 2017 Er jo kjipt for ungdommen og ikke få samme anledning å legge opp penger som man får i konf til sparing som andre ungdommer fra rike familier. Rike familier der foreldrene sannsynligvis allerede sparer for barnet, så konf penger kommer i tillegg Anonymkode: 048e9...5f7 2
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2017 #13 Skrevet 2. mai 2017 Det står i sosialtjeneste loven at det ikke skal ramme barn at deres foreldre er fattige. De skal ha like muligheter som andre barn. Konfirmasjonen skal også være av meget nøysom stabdard. Konfirmasjonen er virkelig ikke det verste vi utbetaler penger til. Anonymkode: d884f...942 17
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2017 #14 Skrevet 2. mai 2017 Jeg synes det er kjempebra. og mtp hva annet man betaler med skattepengene våre, så er dette en gledelig nyhet. Anonymkode: f607b...902 8
Hermine Grang Skrevet 2. mai 2017 #15 Skrevet 2. mai 2017 (endret) 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Alle burde ha kunnet spare til konfirmasjonen i løpet av 14 år syns jeg. Anonymkode: 8658d...5fd Hadde alle kunnet spare opp penger så hadde sikkert enkelte ment at trygdeordningene var for sjenerøse. Og synes uansett ikke man skal straffe barna om foreldrene skulle være dårlige på å spare. Endret 2. mai 2017 av Hermine Grang 5
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2017 #16 Skrevet 2. mai 2017 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Alle burde ha kunnet spare til konfirmasjonen i løpet av 14 år syns jeg. Anonymkode: 8658d...5fd Ikke alle som har råd til å spare. Anonymkode: 89d32...f0e 4
Gjest Catalina Culès Skrevet 2. mai 2017 #17 Skrevet 2. mai 2017 Jeg syns det er helt i orden å gi støtte til barn og ungdom som er under fattigdoms grensa.
Gjest Tamsi Skrevet 2. mai 2017 #18 Skrevet 2. mai 2017 Synes det er sinnsykt å se hva enkelte kan få dekket, når en alvorlig syk veninne av meg ikke får en eneste krone fordi hun bor sammen med kjæresten. Nav burde overhodet ikke sponse slikt før de som trenger det har nok til mat på bordet i det minste.
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2017 #19 Skrevet 2. mai 2017 Jeg skjønner ikke hva folk har imot dette, det er snakk om minstegrunnlag så ungdom kan få en fin dag sammen med familie, dersom de ikke har råd skal det ikke gå ut over ungdommen. Anonymkode: b83c5...9f5 4
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2017 #20 Skrevet 2. mai 2017 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er jo kjipt for ungdommen og ikke få samme anledning å legge opp penger som man får i konf til sparing som andre ungdommer fra rike familier. Rike familier der foreldrene sannsynligvis allerede sparer for barnet, så konf penger kommer i tillegg Anonymkode: 048e9...5f7 Men slik er nå verden. De med penger har... vel penger. Anonymkode: eb357...a48 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå