Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vet noen det?

Jeg har både forberedt særemne og sendt inn leselista, men hvordan er eksamen fordelt? Starter jeg med å snakke om særemnet, også hva? Lærer skal spørre om noe du ikke aner fra leseboka?

Anonymkode: 6a4a2...2b4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvor vanskelig er det å bestå norsk eksamen?

Kjenner fler som har lest 2 uker før og fikk en meget godkjent karakter. Er vel bare å forberede særemne, og lese litt om de forskjellige epokene

Skrevet

GOOGLE. I tillegg så burde du tatt kontakt med DIN skole, da alle praktiserer dette ulikt. På min skole er det bare et dikt man skal tolke, en oppgave om språk/språkhistorie, og en om litteraturhistorie. Ingen særemne eller leseliste. Så du må forhøre deg med skolen du skal ta opp eksamen på. 

AnonymBruker
Skrevet
20 timer siden, ValarMorghulis skrev:

GOOGLE. I tillegg så burde du tatt kontakt med DIN skole, da alle praktiserer dette ulikt. På min skole er det bare et dikt man skal tolke, en oppgave om språk/språkhistorie, og en om litteraturhistorie. Ingen særemne eller leseliste. Så du må forhøre deg med skolen du skal ta opp eksamen på. 

Ja, men hvor vanskelig er det å få bra karakter lissom? Har lest lærebøkene veldig lite, men føler jeg kan endel om faget.

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men hvor vanskelig er det å få bra karakter lissom? Har lest lærebøkene veldig lite, men føler jeg kan endel om faget.

Om du ikke leser, så er sjansene mye mindre for bra karakter. Lærebøker er ikke laget for å være støvsamlere.
du skal ikke bare kunne en del, du skal forstå mye for å oppnå gode karakterer.

Anonymkode: 445a2...493

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Om du ikke leser, så er sjansene mye mindre for bra karakter. Lærebøker er ikke laget for å være støvsamlere.
du skal ikke bare kunne en del, du skal forstå mye for å oppnå gode karakterer.

Anonymkode: 445a2...493

Forstå hva? Hvordan skriftspråket har utvikla seg?

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Forstå hva? Hvordan skriftspråket har utvikla seg?

Herrefred. Kompetansemål, har du sett på dem? Du må kunne masse om litteratur- og språkhistorie fra norrøn tid til idag, retoriske apellformer, virkermidler i analyseoppgaver (dikttolkning osv), grammatiske særtrekk i norsk sammenlignet med andre språk, sammenligne fortellermåter og verdier i forskjellige litterære epoker, forklare ulike forestillinger om "det norske" fra opplysningstiden til idag, kunne greie ut om norske talemålsvarianter og ting som påvirker utviklingen av talemål, gjøre rede for samisk språk og kultur, og gjøre rede for likheter/forskjeller mellom nordiske språk. Blant annet. Dette er noen få av kompetansemålene, hele pensum er viktig. 

AnonymBruker
Skrevet

Da jeg tok opp norskeksamen ble vi trukket opp til å snakke om en tidsepoke. Vi måtte da forklare kjennetegnene på tidsepoken og analysere en eller to noveller i forhold til disse kjennetegnene. Til slutt fikk vi spørsmål. Til denne delen ble vi bedt om å pugge språkhistorien på 18- og 1900-tallet. Det var dette som var mest sannsynlig å trekke. 

Anonymkode: 824c6...2da

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...