Gå til innhold

Hva lærer barna i andre klasse?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. 

Jeg lurer på om noen vet hva barna lærer i andre klasse i matte, engelsk og norsk? Jeg har en førsteklassing som har pusler med ting litt over pensum nå, men det er jo dumt å gå gjennom neste års pensum nå. 

Anonymkode: d9fa6...71f

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har et barn i andre klasse, men det er jammen ikke lett å si hva de lærer. De har ulike lærere hver dag i uken, og ulike grupper de er sammen med. I matte er de med på et forsøk med alternative læremåter (?), de jobber ikke utifra bøker så mye, men på andre måter. At de lærer noe i det hele tatt er et mysterium for meg som er vant til den gammledagse barneskolen med ett fast klasserom, faste lærere i hvert fag, og bøker med pensum...

I engelsk har de tema. En uke holder de på med ukedagene. En annen uke er det klær som er tema. En annen uke er det farger.

Det de har i lekse i f.eks. norsk og matematikk, er stort sett løse ark med småoppgaver. Det går på pluss og minus, telling med tiere opp og ned tall-linjen. Min datter har en ekstrabok myntet på 3. klassen som hun kan jobbe i litt når hun vil, Der er det litt mer geometri, og pluss og minus med større tall, enkel brøk.

Anonymkode: f9de3...253

Skrevet

Mange skoler bruker Multi i matematikk og hvis du ser på denne siden finner du matteoppgaver etter årstrinn. 

Norsk og engelsk husker jeg ikke så godt. I engelsk lærte de ord knyttet til ulike temaer. F.eks. ting man kan gjøre, eller ting som finnes i huset. Norsk var vel først og fremst knyttet til lesing, øve på å lese bedre, og de fikk ofte oppgaver knyttet til en tekst, f.eks. skrive hva de ser på forsiden av boken, skrive ned verbene på en side, skrive hva de tror skjer videre eller andre oppgaver som å skrive et dikt om sommerferien e.l.

Generelt tenker jeg at hvis barnet ditt har lyst til å pusle med ting på trinn over sitt eget så er det ikke noe galt i det. Hvis barnet ligger langt foran kan du høre om det er mulig å tilrettelegge litt, f.eks. at han får bøker for trinnet over i stedet for sitt eget eller kanskje har skolen ditt en ordning hvor han følge undervisningen i det aktuelle faget sammen med et annet trinn.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min andreklassing har matteboken Multi 2, og norskboken Kaleido 2. 

I matte lærer de pluss, minus med tall opp til hundre. Tallinje. Penger, klokken, de har begynt litt med arealer og volum. Det ligger oppgaver ute på nett om du vil se.

I norsk er det lesing av små tekststykker, og svare på oppgaver om teksten, altså lesing, tekstforståelse, skrive selv inkl staving.

Anonymkode: ef68d...abb

AnonymBruker
Skrevet
51 minutter siden, Arkana skrev:

Generelt tenker jeg at hvis barnet ditt har lyst til å pusle med ting på trinn over sitt eget så er det ikke noe galt i det. Hvis barnet ligger langt foran kan du høre om det er mulig å tilrettelegge litt, f.eks. at han får bøker for trinnet over i stedet for sitt eget eller kanskje har skolen ditt en ordning hvor han følge undervisningen i det aktuelle faget sammen med et annet trinn.

Læreren har sagt at de ikke kommer til å gi noen form for tilpasning, så jeg har bare pleid å fylle på med litt ting dette året. Nå er jeg litt skeptisk til andre klasse og hvor langt frem vi hopper fordi det har blitt et evig mas med leksene (mamma, men det er så kjedelig). Jeg har tenkt hele veien at barnet mitt er litt foran, men så fikk jeg se kartleggingsprøvene og litt ble til langt.

Uansett, takk til alle som har svart! Jeg har begynt å bla meg gjennom linker for å se på pensum i både norsk (googlet Kaleido 2) og matte. :) I første klasse her har de også temaer, så hver dag det er engelsk på skolen så blir det en samtale på engelsk på kvelden. Ikke at det trenger å ha noe sammenheng med hva som er lært bort på skolen. 

Anonymkode: d9fa6...71f

Skrevet

Kartleggingsprøvene er ment å skulle fange opp de som trenger ekstra hjelp og sier ingenting om hvor flinke elevene er. At man har alt rett på disse er altså i seg selv ikke et tegn på at eleven er spesielt flink i det faget, så du kan ikke bruke disse prøvene som et mål på kompetanse. Det er ellers ikke uvanlig at barna synes lekser er kjedelig uansett nivå de ligger på.

Jeg synes forøvrig det er underlig at læreren kategorisk avviser muligheten for tilpasning. Alle elever har rett på dette. Det betyr ikke nødvendigvis at man får optimal tilpasning, men jeg synes at å gi oppgavebøker på riktig nivå bør være et minimum. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

TS, vi har en andreklassing som er langt foran i enkelte fag. Hun er blitt lovet ekstrabøker, men skolen glemmer å gi henne dette. Når vi spør på foreldresamtalene, er det tydelig en motvilje med å tilrettelegge for de som synes de lærer for lite. Vi har prøvd å lage et eget opplegg hjemme, skrive ut ting fra nettet, låne bøker på andre språk på biblioteket, men det er vanskelig å følge henne opp like tett som vi burde i en travel hverdag med småsøsken og jobb og aktiviteter.

Hun går på musikkskolen og spiller et instrument i stedet. Lærer noter og musikkteori. All læring er bra for barnet, tenker jeg. Så det trenger ikke være norsk og matte. Hun kan bli flink i andre ting, f.eks. musikk. Og på musikkskolen "ser" de elevene på en helt annen måte enn på skolen. De som øver mye og har ambisjoner, får ekstra utfordringer og blir plassert i gruppe med andre på sitt nivå, slik at de stadig kan vokse i eget tempo. Her har skolen absolutt noe å lære!

Anonymkode: f9de3...253

AnonymBruker
Skrevet

som lærer liker jeg ikke å gi bøker fra neste steg, fordi da kan det bli kjedelig neste år og stor mengde kan også virke demotiverende. Hvorfor være flink når enn må gjøre mer er der en del som tenker. Så for å stimulere dem gir jeg gjerne nettsider som khan academy som tilpasser seg nivå automatisk eller nettsider som tilhører andre forlag enn den boken vi bruker for da får de øvd på samme temaet på andre måter. For de som ønsker det har jeg alltid ekstrahefte tilgjengelig.

Hva med å lese tykkere, vanskeligere eller engelske bøker? Man kan aldri bli for flink til å lese. Det går ant å fordype seg i ting han interesserer seg for som biler, dyr, vulkaner osv.

jeg anbefaler også kryssord og sudoku. Logisk tenking og tekstopgaver i matte er kan være en liten nøtt. Mange av forlagene og butikkene har bøker med morsomme nøtter dere kan prøve.

Det er også mange andre ferdigheter man kan øve på som f.eks musikk, dans, kunstaktiviteter og ulike sporter

Anonymkode: 2e980...ad2

• Liker 1
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Læreren har sagt at de ikke kommer til å gi noen form for tilpasning, så jeg har bare pleid å fylle på med litt ting dette året.

Dette har de ikke lov til å la vær å gjøre. Prinsippet om tilpasset opplæring er sentralt i norsk skole. I Opplæringslovens § 1-3 står det at opplæringen skal tilpasses elevenes evner og forutsetninger. Tilpasset opplæring betyr at alle elever skal få et best mulig læringsutbytte, altså elever som ligger bak skal få støtte og de som ligger forran skal få støtte/utfordring. Tilpasset opplæring er ikke det samme som spesialundervisning der eleven har fått en paragraf på utdelt antall timer eller andre tiltak. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...