Gå til innhold

Grillfest, et par gjester spiser kun halal

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi skal ha et selskap i hagen, vi skal servere grillmat, men et par av gjestene spiser kun halal. 

Hva er greit å servere da? 

Må jeg handle hos halalslakter eller er feks kylling og kyllingpølser ok?

Anonymkode: 24028...2a8

Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi skal ha et selskap i hagen, vi skal servere grillmat, men et par av gjestene spiser kun halal. 

Vegetarpølser/burger er safe :) ellers bør du kjøpe halalslaktet kjøtt, ja. Noen er nøye på at det er velsignet, andre er fornøyde bare det ikke er svin. Ved å kjøpe mat merket "halal" så vet du at de kan spise det. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg personlig ville ikke laget noe vesen av det, men servert masse grønnsaksretter og kylling, så får det være opp til gjestene hvor strenge de er på at den må være halal-slaktet. Noen strikte muslimer er opptatt av slaktemetoden, andre ikke. Eventuelt kan du spørre dem.

Anonymkode: 5327b...781

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan heller ikke bruke samme grill så hadde droppet det. De får spise salat eller tilbehør

Anonymkode: eab2d...5c4

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du kan heller ikke bruke samme grill så hadde droppet det. De får spise salat eller tilbehør

Anonymkode: eab2d...5c4

Tenkte å steke halalpølsene/kjøttet inne. 

AnonymBruker
Skrevet

Halalkjøtt i Norge er visst bare vanlig kjøtt som er velsignet med en bønn av en imam. Så du kan enten bare si at det er halal, eller stikke innom en moske med kjøttet å be imamen be en bønn. Eller så kan du handle i innvandrerbutikker. Eller så kan du be de ta med eget kjøtt.

Anonymkode: 2517a...1c7

AnonymBruker
Skrevet

Det er forresten også mulig å for imamen å gjøre kjøttet halal over telefon. Så ring moskeen når du står over grillen og sett telefon på høytaler så bør du være safe.

Anonymkode: 2517a...1c7

• Liker 3
Gjest HanenIFlokken
Skrevet

Baconsurra pølser av svin er innafor, bare husk å få de velsignet av en Imam over telefon som forrige poster nevnte :)

Ellers tror jeg at om du hadde visst hvordan halalslakting foregikk hadde du ikke servert halalkjøtt :)

AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, HanenIFlokken skrev:

Baconsurra pølser av svin er innafor, bare husk å få de velsignet av en Imam over telefon som forrige poster nevnte :)

Ellers tror jeg at om du hadde visst hvordan halalslakting foregikk hadde du ikke servert halalkjøtt :)

Det eneste som er forskjellen på halal er at det blir lest en bønn før slakting, alt annet er helt likt.... 

Anonymkode: 2ccb2...fc5

• Liker 2
Gjest Catalina Culès
Skrevet

Hadde ikke giddet å lage noe stort nummer ut av det, hadde bare laget maten som vanlig.

AnonymBruker
Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Trekk tilbake invitasjonen... Alt kjøtt, kylling også, må være halal... 

Anonymkode: b5e50...f09

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville bare sørget for at det var rikelig med salat og annet tilbehør, også ting som ikke var grillet (på samme grillen som kjøttet), og så kan de som vil ha kjøtt forsyne seg av det, og de som ikke vil ha det, koser seg med den andre maten.

Jeg spiser ikke kjøtt selv, uavhengig av slaktemetode, og synes grillmåltider ofte har mye god mat som ikke er kjøtt.

Anonymkode: 581fb...465

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Snakk nå bare med folka og hør hva de tenker.

Anonymkode: 06afd...77e

• Liker 3
Skrevet

Alt okse og kyllingkjøtt er halal i Norge. Alt er velsignet, bare å kjøpe på Rema/Kiwi/Spar.

AnonymBruker
Skrevet

Kjøp halalkjøtt, enkelt og greit. Bor du på Østlandet, svipp over grensen og handle på BR Food på Gamle Svinesund. Får ikke noe bedre kjøtt enn der syns jeg, vi spiser kun kjøtt derfra, hovedsakelig pga pris, men trenger aldri tenke over det om vi har muslimske venner på middag 😊 

Uansett hvor man bor skal det være mulig å få tak i kjøtt som er halal. Mariner, krydre og tilbered det som vanlig og kos dere! 

Til deg over som sier dem kan spise salat og tilbehør, hvilken vert eller vertinne gjør sånn? Da hadde jeg skammet meg!

Anonymkode: ecbe3...b97

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Til deg over som sier dem kan spise salat og tilbehør, hvilken vert eller vertinne gjør sånn? Da hadde jeg skammet meg!

Hvilken gjest krever at man skal ha kjøtt velsignet av en muslim og at det skal stekes på en separat grill?

TS, ring dem og spør, det er ikke verre enn det.

Anonymkode: 2db35...1b4

• Liker 1
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjøp halalkjøtt, enkelt og greit. Bor du på Østlandet, svipp over grensen og handle på BR Food på Gamle Svinesund. Får ikke noe bedre kjøtt enn der syns jeg, vi spiser kun kjøtt derfra, hovedsakelig pga pris, men trenger aldri tenke over det om vi har muslimske venner på middag 😊 

Uansett hvor man bor skal det være mulig å få tak i kjøtt som er halal. Mariner, krydre og tilbered det som vanlig og kos dere! 

Reise til Sverige???  Hvorfor er det nødvendig når alt norsk kjøtt er halal??

AnonymBruker
Skrevet
34 minutter siden, Mystix skrev:

Reise til Sverige???  Hvorfor er det nødvendig når alt norsk kjøtt er halal??

Og hva synes ateister om at maten deres er beregnet på muslimer? Ateister, som hater religion

Anonymkode: 2df98...ef2

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og hva synes ateister om at maten deres er beregnet på muslimer? Ateister, som hater religion

Anonymkode: 2df98...ef2

Jeg er ateist men jeg hater ikke religion.  Hvorfor skulle jeg det?   Om kjøttet er bedt for eller ei driter vel jeg i, det merkes jo ikke. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Grill fisk, de har ingen regler for at dette skal være slaktet på en spesiell måte

Anonymkode: 127ee...f89

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...