Gå til innhold

enslig med hund, går det greit?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lenge vurdert å få meg hund, og har nå bestemt meg for å finne om voksen hund som trenger et nytt hjem. Jeg er enslig, og lurer på om jeg tar meg vann over hodet.. Dere som er enslige med hund, går det fint?

Jeg har tenkt nøye igjennom dette, men er redd jeg blir blendet av alt det positive. Jeg har nok av tid etter jobb og i helger og ferier, ser for meg turkompis og selakap i hverdagen. Jeg har ingen hobbyer/interesser som en hund ikke kan være med på, jeg gjør stort sett ingenting annet enn å gå tur/løpe ute etter jobb, for deretter å synke ned i sofaen. I helger og ferier er aktiv ute i frisk luft. Så det er svært lite jeg ofrer ved å få en hund.

Men. Jeg vil jo være alene med hunden. Ingen å dele ansvaret med. Før jobb må hunden luftes, og jeg er allerede oppe lenge før de fleste. I snøstorm, pøsregn, kulde.. Jeg har en hage hunden kan luftes i på de verste dagene, men snø og regn er ikke god nok unnskyldning. Etter jobb er ikke noe problem, da har jeg likevel ingenting annet å gjøre. Men før jobb :sjenert:

Ved sykdom og om jeg må reise bort eller en sjelden gang jobbe overtid, så har jeg familie som kan hjelpe meg. Så det er i orden. Det er akkurat hverdagen, hver eneste dag, ut uansett vær, uansett hvor trøtt jeg er, uansett hva. Men så er det alt det positve, som gjør det verdt det likevel?

Måtte bare lufte disse tankene. Er det noen enslige som har noen erfaringer å dele? Vil det blir en vane? Er det slitsomt? For slitsomt? Eller er det verdt det uansett? :)

Anonymkode: f5d91...19e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det blir en vane, det kan være slitsomt, men stort er det veldig okey :)

Litt planlegging må til, kan ikke være med på lønningspils med kollegaer rett etter jobb fordi hunden skal luftes, jeg tar heller vorspiel hjemme hos meg slik at jeg kan lufte hunden før jeg går ut, man må innse at man kommer for sent til jobben om man forsover seg litt fordi det er et levende dyr som trenger lufteturen sin på morgenen.

Men du har alltid en som liker deg uansett hvordan du ser ut eller føler deg, turkamerat og selskap :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er alene med hund. Største problemet er egentlig at fra jeg går ut døra om morgenen og til jeg er hjemme igjen fra jobb går det 10 timer. Så jeg har valgt å ha henne i hundedaycare to dager i uka, en pensjonert enkemann i nabolaget går minimum to timer tur med henne to dager i uka, også har jeg hjemmekontor en dag i uka

Det er faktisk noen barer i Oslo som tillater at man har med hund inn, og hun får aldri så mye kos som de gangene jeg møter venner på et slikt sted. Hun smyger seg fra bord til bord og får enorme mengder kjærlighet. 

Når jeg reiser bort er hun enten hos vennepar av meg som ønsker seg hund, men som ikke kan ha det pga uforutsigbare arbeidstider, eller på kennel. 

Jeg syns det er mye mindre stress å være alene med hund enn jeg hadde trodd, faktisk. 

Anonymkode: ed5d6...dda

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er alene med hund. Først 1, nå 3. Det var slitsomt i starten fordi man hele tiden har noe å ta hensyn til, men det blir en vane. De er i hundebarnehage 2 dager i uka, og ellers prøver jeg å ta dem med på aktiviteter utenfor arbeid. På morgenen står man bare opp og lufter hunden, uansett hvor surt vær det er. Det blir også en vane. Jeg står opp halv 5 for å gi dem aktivitet før jeg drar, uansett om det er snøstorm eller regn. Det positive veier opp for det :) 

Anonymkode: 3954a...cfe

AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er alene med hund. Først 1, nå 3. Det var slitsomt i starten fordi man hele tiden har noe å ta hensyn til, men det blir en vane. De er i hundebarnehage 2 dager i uka, og ellers prøver jeg å ta dem med på aktiviteter utenfor arbeid. På morgenen står man bare opp og lufter hunden, uansett hvor surt vær det er. Det blir også en vane. Jeg står opp halv 5 for å gi dem aktivitet før jeg drar, uansett om det er snøstorm eller regn. Det positive veier opp for det :) 

Anonymkode: 3954a...cfe

Når drar du hjemmefra på morgenen? 

Jeg står opp 5.15 nå, så må kanskje stå opp en halvtime tidligere? Holder det med dn halvtime? 

Tusen takk for alle svar:) 

AnonymBruker
Skrevet

Man mister jo mye av sitt sosiale liv, siden man er stuck hjemme med hund. Jeg hadde en skjønn tass men måtte levere han tilbake da jeg syns det var stusselig å bare sitte inne og glo hele tiden. Kan ikke regne med at venner hele tiden kommer hjem til deg heller. Jeg har en venninne som har 2 hunder og hun har seriøst ingen venner lengre. For hun må jo alltid hjem til hunden...

Anonymkode: 41332...4b0

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man mister jo mye av sitt sosiale liv, siden man er stuck hjemme med hund. Jeg hadde en skjønn tass men måtte levere han tilbake da jeg syns det var stusselig å bare sitte inne og glo hele tiden. Kan ikke regne med at venner hele tiden kommer hjem til deg heller. Jeg har en venninne som har 2 hunder og hun har seriøst ingen venner lengre. For hun må jo alltid hjem til hunden...

Du vurderte aldri å ta med hunden ut?? :hoho:

Anonymkode: c2c5b...93b

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du vurderte aldri å ta med hunden ut?? :hoho:

Var ute med han stadig vekk jeg, men det er begrenset hvor givende samtaler man kan ha med en hund skjønner du :PEr det jeg mener med at det meste av sosialt liv stopper opp om man får seg hund. 

AnonymBruker
Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Var ute med han stadig vekk jeg, men det er begrenset hvor givende samtaler man kan ha med en hund skjønner du :PEr det jeg mener med at det meste av sosialt liv stopper opp om man får seg hund. 

Ja, og det skjønner man da FØR man får hund.

Personlig tar jeg med meg hunden til byen, på kafé, til venner, alt mulig. Vår, sommer og høst, om vinteren blir det litt kaldt med utekafé. Hunden er velkommen til de fleste av vennene mine, og de er velkommen til meg. Vi går også turer sammen. Har et dødskjedelig liv med hunden min assa. Bor forøvrig i en stor by, og hunden er mellomstor på type 20 kg, ikke en chihuahua som bæres rundt i en veske.

• Liker 3
Skrevet
På 2.5.2017 den 22.19, AnonymBruker skrev:

Når drar du hjemmefra på morgenen? 

Jeg står opp 5.15 nå, så må kanskje stå opp en halvtime tidligere? Holder det med dn halvtime? 

Tusen takk for alle svar:) 

Det holder med 10 min tidligere. Mannen og jeg har to hunder. De går ut og tisser kl 7, deretter får de mat. De får ikke tur om morgenen uansett hva som skjer, men de er ikke særlig lystne på tur så tidlig på dagen selv heller. Det tar 5 min å lufte de om morgenen, og da gjør de det de skal. Deretter sover de veldig godt. De er mest sultne og tissetrengt så tidlig. 

Noen ganger er jeg hjemme om dagen, så de får tur rundt kl 12. Andre ganger er de alene til kl litt over 16. Etter det er det mat, og tur rundt kl 18-19. 

De får tur og trening hver dag, men IKKE om morgenen. Og det er helt ok for dem. 

AnonymBruker
Skrevet

For meg er det slik.
Morgningen: 15 min tur
Ettermiddag: 1 time tur / 2-3 timer i helgen
Kveld: 30 min tur. 

De tre turene over er i fastetider. Jeg går hjem fra kafè for å rekke ettermiddagsturen, for rutiner er viktig for meg og hunden min. Noen hunder tåler at man viker fra rutinene nå og da, min gjør ikke det. Da blir alt i ubalanse, han blir stresset og ender opp med å tisse å bæsje inne. Mistenker han er litt autistisk :fnise:
Jeg blir også stresset når tur og matrutinene blir brutt. Føler hele dagen blir i ubalanse og noe ikke stemmer når jeg gir mat 4 timer senere, også blir siste turen ødelagt for den må flyttes. Så kommer morgenturen og da vil han ikke gjøre ifra seg, for sisteturen var jo alt for seint. Så han ender opp med å må ut imellom morgen og ettermiddag, noe som ikke er normalt. Ja alt blir i ubalanse og det tar litt tid å komme inni rutinene igjen. Blir litt som å være i feriemodus :P 
Når vi følger rutinene så er alt perfekt. 

Morgningen er for å tisse/bæsje, så mat også sove litt til (mens du er på jobb). Dagen til hunden starter ikke før du kommer hjem. Trening/aktivitet legges til ettermiddag hos meg, noen bruker kveldsturen. Men hunden min må få noen timer til å ro seg ned mentalt før han skal sove, så vi gjør slikt på dagen og ikke kvelden.

Anonymkode: f61ed...2a2

Skrevet

Jeg er mye alene med hundene våre, og det går helt fint. De skal ha sine turer og trening, men det er det jeg som gjør uansett om mannen er hjemme eller ikke. Han går ut med dem kl 7 når han er hjemme og skal på jobb. I helgene sover de til vi våkner, sånn ca kl 9-10. De er vant til å sove til vi står opp, enten det er kl 7 eller kl 10. Men det forutsetter selvfølgelig at de har gått ut på do sent på kvelden når vi har fri dagen etter.

Jeg går en god tur med mine hver dag, de får ikke 3 turer. (Men de får selvsagt gå ut på do når de trenger det) De er i god fysisk form, og slapper godt av resten av dagen når de får den ene lange turen. Den turen består av å gå langt, trene med dem enkeltvis eller sammen på ulike ting, og at de leker med hverandre og evt en turvenn. 

Skrevet

Ingen problemer, og jeg har to! 

Men det er viktig å alliere seg med venner/familie og evt vite at du har råd til kennel Feks i ferier. Av og til må en jo ha pass eller man skal noe hvor hunden ikke kan bli med. 

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For meg er det slik.
Morgningen: 15 min tur
Ettermiddag: 1 time tur / 2-3 timer i helgen
Kveld: 30 min tur. 

De tre turene over er i fastetider. Jeg går hjem fra kafè for å rekke ettermiddagsturen, for rutiner er viktig for meg og hunden min. Noen hunder tåler at man viker fra rutinene nå og da, min gjør ikke det. Da blir alt i ubalanse, han blir stresset og ender opp med å tisse å bæsje inne. Mistenker han er litt autistisk :fnise:
Jeg blir også stresset når tur og matrutinene blir brutt. Føler hele dagen blir i ubalanse og noe ikke stemmer når jeg gir mat 4 timer senere, også blir siste turen ødelagt for den må flyttes. Så kommer morgenturen og da vil han ikke gjøre ifra seg, for sisteturen var jo alt for seint. Så han ender opp med å må ut imellom morgen og ettermiddag, noe som ikke er normalt. Ja alt blir i ubalanse og det tar litt tid å komme inni rutinene igjen. Blir litt som å være i feriemodus :P 
Når vi følger rutinene så er alt perfekt. 

Morgningen er for å tisse/bæsje, så mat også sove litt til (mens du er på jobb). Dagen til hunden starter ikke før du kommer hjem. Trening/aktivitet legges til ettermiddag hos meg, noen bruker kveldsturen. Men hunden min må få noen timer til å ro seg ned mentalt før han skal sove, så vi gjør slikt på dagen og ikke kvelden.

Anonymkode: f61ed...2a2

Ok, sånn er det ikke for oss.

Våre hunder vil også gjerne ha mat og turer til faste tider, men jeg merker ikke noen forandring hos dem hvis det forskyves med mange timer.

Det har hendt at vi har gjort det, f.eks pga lang kjøring i ferier. Da har de f.eks fått mat sent på kveld etter å ha vært i bil lenge, og neste dag har alt vært som før. Det enten vi er på hotell, hos slekt eller hjemme. Har aldri opplevd at hundene våre har reagert ekstra på det, eller måttet ha tid til å roe seg ned. De har vært glade for å ha kommet fram til dit vi skulle, og endelig skulle de få mat. Så går de på do etter det, også sover de, fordi de er slitne etter kjøretur. 

Jeg tror det er mest du som vil ha kontroll, og som ikke liker at rutinene forskyves. Og at det kanskje smitter over på hunden? 

AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, Majott skrev:

Jeg tror det er mest du som vil ha kontroll, og som ikke liker at rutinene forskyves. Og at det kanskje smitter over på hunden? 

Husk at hunder er forskjellige, med ulike behov da. Min første hund var som du beskriver, og jeg tror også at man i stor grad kan lære en hund å være avhengig av rutiner eller gjøre den mer fleksibel, men noen hunder er mer satt i personligheten. Min hund nummer to var en slik "hundeautist" og da fungerte jo ingenting av det som var så enkelt og greit med nummer en, siden hun hadde svært spesielle behov. Så de ordene måtte jeg spise i meg, og nå vet jeg at man ikke skal være så skråsikker, og noe av grunnen til at jeg ikke har hund nå er at hverdagen min er uforutsigbar, og jeg ikke kan vite 100% hvordan personlighet min neste hund vil ha.

Anonymkode: e5c09...74e

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville bare si at jeg synes det er kjempefint at du søker etter en hund som trenger et nytt hjem, selv etter den har blitt voksen. Skulle ønske flere så verdien i voksne hunder/seniorer :)

Også må du da også passe på å finne en hund som passer deg og din hverdag. Men voksne hunder som omplasseres kommer gjerne med god beskrivelse av personlighet og atferd, så det burde gå greit. Lykke til! :)

Anonymkode: ee5fc...c07

Skrevet

Jeg kjenner massevis av enslige folk som har hund, mange av dem har også flere hunder også.

Det går helt fint om man virkelig vil.  Det vil kreve at man til tider prioriterer hunden over egne behov, er man klar over dette og er villig tiø å gjøre det man må for at hunden skal ha et lykkelig lov så er det ikke noe problem 

Dette kan innebære å sitte hjemme mange lørdags kvelder,  være hjemme på nyttårsaften og det vil gi begrensninger i hvor man bosetter seg og hva slags jobb man kan ta seg.

Så en hund kan få store konsekvenser,  men i mine øyne er det verdt det

Skrevet

jeg tror det går helt fint å ha hund alene. Klart man må tilpasse seg litt å man kan ikke alltid dra ut når det passer seg når hunden har vært alene hjemme hele dagen.  Før jeg møtte min samboer lånte jeg den ene hunden til mamma fordi jeg ville se hvordan det var P ha hund alene, funket fint for meg. Nå har vi fått oss hund også, og noen ganger er jeg alene med hu i lengre perioder, men det går helt fint. har hu med meg stort sett overalt de ukene jeg er alene. Jeg er så heldig at jeg faktisk kan ha hu med meg på jobb da, liten hund å jobber i omsorgsbolig. hundebarnehage høres fantastisk ut, har ikke prøvd det selv da vi ikke har behov for det, men fy søren så godt hundene har av å sosialiseres. Vi pleier å dra på treff med flere av samme rase innimellom, da orker hu ikke gå kveldstur en gang. Så hadde jeg vært helt alene med bikkja ville jeg nok sjekket opp dette :) jeg ser ingen problemer med å skulle være alene med en hund, alt er rutiner, å alt blir rutiner :) 

Gjest O.G.
Skrevet

Går veldig greit. Slitsomt den uka jeg hadde influensa da, men jeg kan ikke leve foruten snuppa mi.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...