AnonymBruker Skrevet 1. mai 2017 #1 Skrevet 1. mai 2017 Hei Det er mulig jeg har vært dum og naiv her, men nå ber jeg om råd så håper jeg kan få det fremfor en masse skittkasting. Jeg ble ufør i 2014 etter 5 år på AAP. Jeg er altså kronisk syk. Ca. 1 år etter jeg fikk innvilget ufør spurte jeg om jeg hadde anledning til å starte og drive et enkeltmannsforetak ved siden av ufør. Det var helt i orden sa NAV (jeg har det skriftlig, og jeg har også ringt de ang. dette flere ganger for å være sikker). Jeg har en inntektsgrense på ca 37.000 kr og jeg har forstått at hvis jeg tjener mer enn 333.000 kr ca så mister jeg retten til uføretrygd. Jeg har så langt i år tjent rundt 50.000 kr. Jeg har ikke oppgitt trekk i ufør da pengene jeg har tjent har gått ut igjen til innkjøp som er nødvendig for videre drift av foretaket mitt. Jeg har spurt NAV om det er i orden at jeg heller betaler inn ufør i etterkant ettersom det er de pengene jeg lever av til dagen (har ikke rørt en krone av det jeg har tjent så langt, og per idag står det 25.000 kr på firmakontoen - så dere skjønner sikkert at driften ikke har vært lønnsom så langt - dette grunnet dyrt utstyr som er helt nødvendig for min virksomhet). Jeg tenker å betale dette inn i etterkant, som en "baksmell" og det sa han på NAV at han også ville anbefale meg å gjøre istedenfor så jeg slipper å leve uten mat til dagen da det jeg tjener er såpass ustabilt - også pga. helsens begrensninger og anledning til å ta oppdrag. Jeg snakket nylig med NAV og forhørte meg om hvordan dette trekket i ufør beregnes, og da sa de at jeg skulle oppgi det samme beløpet som jeg skulle oppgi til skatteetaten. Jeg spurte om den hypotetiske situasjonen at jeg går 100.000 kr i pluss og at det er beløpet skatteetaten skal beregne skatt fra. Så spurte jeg: "hvis skatteetaten da trekker f. eks. 50.000 kr i skatt, kan dere f. eks. trekke meg 50.000 kr i ufør i tillegg? slik at jeg da går helt i null?" og da fikk jeg til svar at ja, det kunne de. Videre spurte jeg om den samme situasjonen, men om de for eksempel kunne trekke 75.000 kr, slik at jeg da går 25.000 kr i MINUS. Ja, var svaret jeg fikk. Jeg har prøvd å google dette, uten å bli særlig klokere. Stemmer dette virkelig?!??!?! Isåfall er det jo helt sykt, etter min mening. (For å fremstå som litt ansvarlig oppe i det hele, grunnen til at jeg har sjanset på dette er fordi jeg har en sparekonto (arv) så jeg har midler til å betale den første smellen jeg evt. går på. Skjer det, får jeg isåfall legge ned.) Problemene mine er: 1) Jeg får det ikke til å gå rundt med det jeg har utbetalt per idag. Så jeg er egentlig avhengig av å ha en inntekt ved siden av. Nå risikerer jeg at denne "inntekten" heller blir en utgift? 2) Uføretrygden min betaler jeg jo skatt av før den kommer på konto. Vil jeg få dette tilbake på skatten når jeg betaler inn igjen ufør jeg da ikke skulle hatt? Si at jeg betaler 5000 kr i skatt hver mnd og må betale inn to fulle uførutbetalinger. Vil jeg da ha 10.000 til gode på skatten (som da kanskje blir trukket fra det jeg skal betale av skatt på inntjening isåfall)? 3) Ettersom jeg tenker å betale inn igjen ufør i etterkant (og nav sa dette var ok), så slo det meg: Da vil vel selvangivelsen og inntekten min bli feil de årene jeg gjør det slik? Får jeg dette igjen, eller er det da tapt "skatt"? Altså det at jeg har betalt for mye skatt i f. eks. 2016 hjelper meg ikke i 2017? Eller vil det rettes når jeg betaler inn igjen ufør, før neste selvangivelse? 4) Hvordan tenker de at jeg skal beregne priser på ting når jeg ikke aner hvor mye de trekker? Jeg har tatt høyde for moms og skatt, men ettersom nav ikke kan gi NOEN FORM for pekepinn på hvor mye de trekker i ufør (dette er visst helt "individuelt"), så risikerer jeg jo bare å gå TOTALT fullstendig i minus? Herregud, jeg bare syns det er så håpløst. Skjønner ikke at det kan være sånn. Og hvis noen lurer på hvorfor jeg kan "jobbe" hvis jeg ufør:http://www.aftenposten.no/meninger/debatt/Jeg-vil-ogsa-jobbe-573578b.html Jeg relaterer meg litt til denne, bare at min helse virker til å være enda mer uforutsigbar enn hennes. Jeg kan våkne en morgen og føle meg fin, jeg kan våkne neste og være helt ødelagt, jeg kan bli dårlig midt på dagen - jeg kan være dårlig i 3 mnd i strekk - det er helt umulig å si. Jeg har prøvd utallige tiltak gjennom NAV, og blitt "avfeid" alle steder pga man aldri vet om jeg kan komme til å dukke opp eller ikke. Men jeg aksepterer faktisk ikke å aldri ha kunnet ha noen form for arbeid (jeg har altså vært syk siden før jeg ble 18 år, så har aldri kunnet være i vanlig løp, ikke skole heller). Jeg syns det er for jævlig å skulle sitte inne og råtne, fremfor å bidra til samfunnet i en alder av 25 år. Anonymkode: 6ffc1...3be 2
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2017 #2 Skrevet 1. mai 2017 Dette er ikke noe problem. Du bare kompliserer det for mye:-) Om du har tjent 50000 i år og pengene går ut igjen til utstyr, har du jo ikke tjent noe. Dette blir jo ført på fradrag. (Jeg går ut fra du har EPF pga måten du ordlegger deg på) Om du tjener 10000 og kan dokumentere at 70000 går ut igjen med kvitteringer og bilag, har du tjent 30000 det er dette du skal skatte av. Men det berører ikke trygden før du har tjent 0,4G. (Jeg trodde din grense iom ufør før 2015 var 60000...?) Har du tjent over 0,4G, trekker de deg i trygd ihh til kompensasjonsgraden du fikk da du ble ufør. Er den på 66% trekker de deg 66 øre pr 100 øre tjent. Så om du kan sannsynliggjøre 13000 i fradrag på det du har tjent hittil, skal du ikke trekkes noe som helst i trygd. Men skatte av de må du selvfølgelig:-) Anonymkode: cfde0...05d 2
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2017 #3 Skrevet 2. mai 2017 Klarte glatt å overse både i overskrift og i HI at du HAR EPF...beklagerAnonymkode: cfde0...05d
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2017 #4 Skrevet 2. mai 2017 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette er ikke noe problem. Du bare kompliserer det for mye:-) Om du har tjent 50000 i år og pengene går ut igjen til utstyr, har du jo ikke tjent noe. Dette blir jo ført på fradrag. (Jeg går ut fra du har EPF pga måten du ordlegger deg på) Om du tjener 10000 og kan dokumentere at 70000 går ut igjen med kvitteringer og bilag, har du tjent 30000 det er dette du skal skatte av. Men det berører ikke trygden før du har tjent 0,4G. (Jeg trodde din grense iom ufør før 2015 var 60000...?) Har du tjent over 0,4G, trekker de deg i trygd ihh til kompensasjonsgraden du fikk da du ble ufør. Er den på 66% trekker de deg 66 øre pr 100 øre tjent. Så om du kan sannsynliggjøre 13000 i fradrag på det du har tjent hittil, skal du ikke trekkes noe som helst i trygd. Men skatte av de må du selvfølgelig:-) Anonymkode: cfde0...05d Jeg har 100% ufør... Betyr det at de trekker 100% av alt jeg tjener det, da? Isåfall.......... Hva faen gjør man da? Anonymkode: 6ffc1...3be 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2017 #5 Skrevet 2. mai 2017 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har 100% ufør... Betyr det at de trekker 100% av alt jeg tjener det, da? Isåfall.......... Hva faen gjør man da? Anonymkode: 6ffc1...3be Jeg skrev jo at de ikke trekker deg for noe, så sant du kan dokumentere at du har brukt 13000 av de 50000 du tjente? Du sa jo at mesteparten av pengene har gått til utstyr, så da kan du vel enkelt dokumentere dette? De trekker deg ikke i det hele tatt. Kan du ikke dokumentere noen utgifter, skal du trekkes en prosentdel (din kompensasjonsgrad) av alt du har tjent over 0.4G (ca 37000). Anonymkode: cfde0...05d 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2017 #6 Skrevet 2. mai 2017 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette er ikke noe problem. Du bare kompliserer det for mye:-) Om du har tjent 50000 i år og pengene går ut igjen til utstyr, har du jo ikke tjent noe. Dette blir jo ført på fradrag. (Jeg går ut fra du har EPF pga måten du ordlegger deg på) Om du tjener 10000 og kan dokumentere at 70000 går ut igjen med kvitteringer og bilag, har du tjent 30000 det er dette du skal skatte av. Men det berører ikke trygden før du har tjent 0,4G. (Jeg trodde din grense iom ufør før 2015 var 60000...?) Har du tjent over 0,4G, trekker de deg i trygd ihh til kompensasjonsgraden du fikk da du ble ufør. Er den på 66% trekker de deg 66 øre pr 100 øre tjent. Så om du kan sannsynliggjøre 13000 i fradrag på det du har tjent hittil, skal du ikke trekkes noe som helst i trygd. Men skatte av de må du selvfølgelig:-) Anonymkode: cfde0...05d Mente self 100000. Faen, ser jeg var for trøtt da jeg svarte. Anonymkode: cfde0...05d
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2017 #7 Skrevet 2. mai 2017 Siden du ble uføretrygdet før tidpunktet de kom med den nye inntekt grensen, så kan du tjene 60.000kr uten at de reduserer noe fra din uføretrygdet. Går du inn på din nav side på nav.no, så kan du skrive inn foreksempel 150.000kr inntekt på din inntekt beregning, så ser du hvor mye de 90.000kr vil gjøre med uføretrygden din.. altså hvor mye reduksjon du får. Og du kan tjene mer enn 330.000kr som uføretrygdet. Stort sett alle med minstesats kan tjene over 400.000kr, men de innbærer at du får kanskje en 80.000-100.000kr i året av uføretrygden din. Så den blir endel redusert om du tjener lang over disse 60.000kr. jeg tjente rundt 160.000 i fjor, og hadde ca inntekt på 360.000kr. Anonymkode: 288b1...4b7 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2017 #8 Skrevet 2. mai 2017 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg skrev jo at de ikke trekker deg for noe, så sant du kan dokumentere at du har brukt 13000 av de 50000 du tjente? Du sa jo at mesteparten av pengene har gått til utstyr, så da kan du vel enkelt dokumentere dette? De trekker deg ikke i det hele tatt. Kan du ikke dokumentere noen utgifter, skal du trekkes en prosentdel (din kompensasjonsgrad) av alt du har tjent over 0.4G (ca 37000). Anonymkode: cfde0...05d Jaja, det skjønner jeg Men tenker på sikt at hvis jeg tjener mer på penger, så er det jo litt kjipt at jeg da i praksis aldri vil tjene mer enn de 37k. Da jobber jeg jo "gratis", fordi jeg vil gå i null på alt over uansett. Også vil de vel da trekke 100% av det samme beløpet det trekkes skatt fra (for det tar de jo ikke hensyn til), så vil vel da bli trukket 137% eller noe? Anonymkode: 6ffc1...3be
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2017 #9 Skrevet 2. mai 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jaja, det skjønner jeg Men tenker på sikt at hvis jeg tjener mer på penger, så er det jo litt kjipt at jeg da i praksis aldri vil tjene mer enn de 37k. Da jobber jeg jo "gratis", fordi jeg vil gå i null på alt over uansett. Også vil de vel da trekke 100% av det samme beløpet det trekkes skatt fra (for det tar de jo ikke hensyn til), så vil vel da bli trukket 137% eller noe? Anonymkode: 6ffc1...3be Men du har da vel ikke en kompensasjonsgrad på 100%? Dette står i ditt vedtak om uføretrygd fra NAV Min kompensasjonsgrad er på 52%. Dvs at av 100 kroner jeg tjener (og opplyser om) trekker NAV 52 kr fra trygden. Du vil aldri bli trukket mer enn graden din. De 48 kr jeg sitter igjen med skal det skattes av sammen med det jeg har i trygd. Så man blir ikke rik av å jobbe sammen med trygden, men man har uansett mer enn ved å ikke gjøre det man klarer. I ditt tilfelle kan du jo skrive av mye på utstyr og, bare det er et gode i seg selv. Anonymkode: cfde0...05d
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2017 #10 Skrevet 2. mai 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Men du har da vel ikke en kompensasjonsgrad på 100%? Dette står i ditt vedtak om uføretrygd fra NAV Min kompensasjonsgrad er på 52%. Dvs at av 100 kroner jeg tjener (og opplyser om) trekker NAV 52 kr fra trygden. Du vil aldri bli trukket mer enn graden din. De 48 kr jeg sitter igjen med skal det skattes av sammen med det jeg har i trygd. Så man blir ikke rik av å jobbe sammen med trygden, men man har uansett mer enn ved å ikke gjøre det man klarer. I ditt tilfelle kan du jo skrive av mye på utstyr og, bare det er et gode i seg selv. Anonymkode: cfde0...05d Åja, jeg tror kanskje jeg misforstod. Trodde kompenasjonsgrad var så mange prosent man var ufør. Skal sjekke brevet! Anonymkode: 6ffc1...3be
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2017 #11 Skrevet 2. mai 2017 Den var ca 60% ser jeg nå. Men hvis de trekker skatt i tillegg? Da blir det jo ikke noe igjen omtrent? Er det ikke 38% skatt? Anonymkode: 6ffc1...3be
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2017 #12 Skrevet 3. mai 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Den var ca 60% ser jeg nå. Men hvis de trekker skatt i tillegg? Da blir det jo ikke noe igjen omtrent? Er det ikke 38% skatt? Anonymkode: 6ffc1...3be Det er langt under 38% skatt, selv om du ikke har noen fradrag. I grove trekk blir skatteprosenten på det du tjener mye det samme som den du har på trygden nå. Mulig 1-2% høyere. Anonymkode: cfde0...05d
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2017 #13 Skrevet 3. mai 2017 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er langt under 38% skatt, selv om du ikke har noen fradrag. I grove trekk blir skatteprosenten på det du tjener mye det samme som den du har på trygden nå. Mulig 1-2% høyere. Anonymkode: cfde0...05d Jeg betaler 32% skatt på trygden. Så totalt med skatt og kompensasjonsgrad så vil jeg "miste" (altså skatte/betale tilbake til nav) 93-94% av alt jeg tjener da? Nå må de for faen slutte å snakke om at de vil ha unge uføre ut i arbeidslivet... Anonymkode: 6ffc1...3be 2
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2017 #14 Skrevet 3. mai 2017 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg betaler 32% skatt på trygden. Så totalt med skatt og kompensasjonsgrad så vil jeg "miste" (altså skatte/betale tilbake til nav) 93-94% av alt jeg tjener da? Nå må de for faen slutte å snakke om at de vil ha unge uføre ut i arbeidslivet... Anonymkode: 6ffc1...3be Med max uføretrygd på 366000 og ingen fradrag betaler man 27% skatt. Betaler du 32%, betaler du for mye. Har du lån o.l, er det selvfølgelig enda mindre. Anonymkode: cfde0...05d
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2017 #15 Skrevet 3. mai 2017 Her ser du mesteparten av det du lurer på: http://www.smartepenger.no/trygd/1203-uforetrygd Anonymkode: cfde0...05d
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2017 #16 Skrevet 3. mai 2017 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Med max uføretrygd på 366000 og ingen fradrag betaler man 27% skatt. Betaler du 32%, betaler du for mye. Har du lån o.l, er det selvfølgelig enda mindre. Anonymkode: cfde0...05d Jeg har i meldingsboksen min på nav at jeg betaler 32% skatt. Ikke vet jeg hvorfor. Har samboer og ingen lån (får jo ikke ta opp lån heller så...). 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Her ser du mesteparten av det du lurer på: http://www.smartepenger.no/trygd/1203-uforetrygd Anonymkode: cfde0...05d Syns det var litt vanskelig men det ser jo ut som de trekker like mye som man tjener da? Anonymkode: 6ffc1...3be
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2017 #17 Skrevet 4. mai 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg har i meldingsboksen min på nav at jeg betaler 32% skatt. Ikke vet jeg hvorfor. Har samboer og ingen lån (får jo ikke ta opp lån heller så...). Syns det var litt vanskelig men det ser jo ut som de trekker like mye som man tjener da? Anonymkode: 6ffc1...3be Nei. Det trekker det du har i kompensasjonsgrad. Anonymkode: cfde0...05d
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2017 #18 Skrevet 4. mai 2017 Du er ufør, men kan likevel opprette enkeltmannsforetak og tjene penger? For meg høres det ut som om du er "ufør" og bare ute etter å melke systemet. Ikke rart dette landet går til helvete. Anonymkode: 75891...5dd
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2017 #19 Skrevet 4. mai 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Du er ufør, men kan likevel opprette enkeltmannsforetak og tjene penger? For meg høres det ut som om du er "ufør" og bare ute etter å melke systemet. Ikke rart dette landet går til helvete. Anonymkode: 75891...5dd Ja, det er fælt at de som er uføre ønsker å bidra med det de kan av restarbeidsevne. Fy skamme seg, skulle de. De skulle heller holdt seg hjemme og lært seg at slike som deg vil bidra med enda fler skattekroner slik at de slipper å utnytte restarbeidsevnen. Anonymkode: cfde0...05d 2
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2017 #20 Skrevet 4. mai 2017 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Du er ufør, men kan likevel opprette enkeltmannsforetak og tjene penger? For meg høres det ut som om du er "ufør" og bare ute etter å melke systemet. Ikke rart dette landet går til helvete. Anonymkode: 75891...5dd Jeg viser til en artikkel i HI. Jeg er altså kronisk syk, men det er VELDIG stor forskjell på å jobbe 8+ timer HVER DAG + reise til og fra samt. dusje og gjøre seg klar for jobb vs. å stå opp, gjøre noe i 30 minutter og legge seg igjen om man endte opp med å bli uvel av det. Anonymkode: 6ffc1...3be 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå