Gjest Anonymous Skrevet 24. desember 2004 #1 Del Skrevet 24. desember 2004 Heisann. Jeg er ikke religiøs, men har allikevel fattet så stor interesse for enkelte passasjer i mosebøkene at jeg hiver meg på et slags spørsmål. Det står å lese i en eller annen mosebok noe i retning av at englene så at menneskekvinnene var vakre, og noen steg ned og tok koner, og avkommene ble såkalte nephilim, altså et slags kryss av engel og menneske. Jeg har lest noen diskusjoner om hvorvidt disse nephilim var onde eller gode, og disse har forsåvidt vært ganske interessante.........det jeg imidlertid lurer på....sier skriften noe definitivt om hvordan det gikk med disse nephilim(ene)? Jeg håper noen vet, og er like interessert i apokryfe kilder som bibelske. Jeg har skummet nettet ganske overfladisk og funnet noe, men ønsker mer. :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mistyen Skrevet 28. desember 2004 #2 Del Skrevet 28. desember 2004 I følge historien i 1.mosebok, var nefilim på jorden i tiden før vannflommen. Ettersom det bare var Noah og hans familie som overlevde flommen, er det vel rimelig å anta at nefilim ble utslettet ved vannflommen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cherubino Skrevet 1. januar 2005 #3 Del Skrevet 1. januar 2005 ---Å nærmere kommer en vel ikke det å diskutere Pavens skjegg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
helenaa Skrevet 4. januar 2005 #4 Del Skrevet 4. januar 2005 Er det dette med disse store menneskene/kjempene? Det er i så fall en tradisjon (med mytisk stoff) som man kan finne igjen i 1. Peters brev. Jeg husker ikke dette i farta, men hvis du er genuint interessert, kan jeg forske litt for deg :-) Pavens skjegg, du liksom! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Plonk ikke innlogget Skrevet 4. januar 2005 #5 Del Skrevet 4. januar 2005 Krysning mellom engel og menneske? Stilig. De finnes. Jeg er gift med en av dem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kri Skrevet 9. januar 2005 #6 Del Skrevet 9. januar 2005 I følge historien i 1.mosebok' date=' var nefilim på jorden i tiden før vannflommen. Ettersom det bare var Noah og hans familie som overlevde flommen, er det vel rimelig å anta at nefilim ble utslettet ved vannflommen.[/quote'] Dette er riktig. De røk til i vannflommen, og de var onde. De ble også kalt "fellerne" siden de drev og felte mennesker. Disse englene som var deres faderlige opphav hadde tatt seg et jordisk legeme for å kunne gifte seg med menneskedøtrene, men også disse englene var onde. Da vannflommen inntraff, forlot de sine jordiske legemer og sin jordiske familie og for opp igjen til himmelen. Dette kan du lese om i Mosebøkene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nattsol Skrevet 16. januar 2005 #7 Del Skrevet 16. januar 2005 Er det ikke også en versjon hvor de lenkes til jorden frem til harmageddon - hvor de skal slippes løs og kjempe? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 20. januar 2005 #8 Del Skrevet 20. januar 2005 krysning mellom engel og menneske, det høres jammen ut som meg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå