LISJ Skrevet 1. mai 2017 #1 Skrevet 1. mai 2017 Har slitt med at jeg spiser lite og mye i perioder og med lite matinntak får jeg så dårlig energi- jeg er som en ruset person og drikker for mye kaffe, glemmer ting- også å spise, og blir svimmel. Kan jeg bli bedre av å spise kjøtt engang innimellom? Det var en alternativ behandler som mente jeg skulle det?
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2017 #2 Skrevet 1. mai 2017 Det er ikke noe magisk ved kjøtt, nei. Om du spiser regelmessig og får i deg protein, fett og trege karbohydrater vil du nok føle deg bedre, og om du får satt igang fordøyelsen skikkelig vil også sultfølelsen forbedre seg. Anonymkode: e1994...371 4
LISJ Skrevet 1. mai 2017 Forfatter #3 Skrevet 1. mai 2017 Takk for svar da. Trodde på hun at kjøtt var innmari viktig en gang pr uke jeg. Jeg har jo som andre som har slitt med matlysten prøvd 8 dietter minst. Kanskje jeg må gå på resturang da, så får jeg i meg kjøtt. Har prøvd gatekjøkken men da kastet jeg hele burgeren. Kanskje tilberede noe hjemme, men mister ekstra mye matlysten av å lage mat. Er jo derfor man spiser ute liksom.
Pringle Skrevet 1. mai 2017 #4 Skrevet 1. mai 2017 Du kan bli bedre av å spise kjøtt av og til. Men det har strengt tatt ikke noe å si. Kjøtt er bare en av tingene man kan spise. Det som er viktig er at du spiser, og at du spiser nok. Det er bedre at du du fokuserer på å spise regelmessig. Det kan du gjøre ved feks å ha alarm på mobilen, eller bruke en gammeldags vekkerklokke. Dropp "dietter". Ikke kjøp mat du ikke har tenkt å spise. Kjøp mat du har lyst på, og spis den. Jeg liker å lage mat og det øker appetitten hos meg. Jeg spiser ute for å treffe folk, ikke fordi maten er så mye bedre enn den jeg lager selv. Unntaket er det som jeg synes er vanskelig eller tidkrevende å lage, så da benytter jeg sjansen når den byr seg. 2
Tvist Skrevet 2. mai 2017 #5 Skrevet 2. mai 2017 Om du vil kan du spise kjøtt. Men det er ikke nødvendig. Du kan i stedet spise bønner, linser eller andre ting for å få proteiner. Tipper hun mener at du trenger proteiner. 2
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2017 #6 Skrevet 2. mai 2017 Kjøtt er sunt, så du må gjerne spise kjøtt. Fett kjøtt inneholder alt vi trenger faktisk. Forutsatt at du spiser nok av det. Det er ikke nok å spise en bitteliten bit kjøtt og ingenting mer og tro at man får i seg alt man trenger. Du kan også ha god helse til tross for at du ikke spiser kjøtt. Det var nok mest på grunn av proteinet at hun sa du trengte kjøtt. Du kan få i deg protein av grønnsaker og sånt, men kjøtt er en bedre kilde siden det inneholder alle aminosyrene vi trenger i de forholdene vi trenger. Anonymkode: d5250...176 1
LISJ Skrevet 3. mai 2017 Forfatter #7 Skrevet 3. mai 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Kjøtt er sunt, så du må gjerne spise kjøtt. Fett kjøtt inneholder alt vi trenger faktisk. Forutsatt at du spiser nok av det. Det er ikke nok å spise en bitteliten bit kjøtt og ingenting mer og tro at man får i seg alt man trenger. Du kan også ha god helse til tross for at du ikke spiser kjøtt. Det var nok mest på grunn av proteinet at hun sa du trengte kjøtt. Du kan få i deg protein av grønnsaker og sånt, men kjøtt er en bedre kilde siden det inneholder alle aminosyrene vi trenger i de forholdene vi trenger. Anonymkode: d5250...176 Åh så det er liksom sunt ja. Ja får forsøke da. Prøvd elgkjøtt da. Det var jo som å drikke kollagen og fikk innmari mye næring til huden. Dette var elgsuppe.
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2017 #8 Skrevet 3. mai 2017 På 1.5.2017 den 22.46, LISJ skrev: Har slitt med at jeg spiser lite og mye i perioder og med lite matinntak får jeg så dårlig energi- jeg er som en ruset person og drikker for mye kaffe, glemmer ting- også å spise, og blir svimmel. Kan jeg bli bedre av å spise kjøtt engang innimellom? Det var en alternativ behandler som mente jeg skulle det? Har du også snakket med fastlegen din om dette? Fastlegen din kan eventuelt henvise deg til en ernæringsfysiolog, slik at du kan få råd og veiledning fra en fagperson. Anonymkode: 4311e...2cf 3
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2017 #9 Skrevet 3. mai 2017 Jeg ville uansett tatt dette opp med fastlege. Det kan hende at du har vitaminmangler og andre mangler m.m., og det kan legen finne ut av. Anonymkode: 4311e...2cf
LISJ Skrevet 3. mai 2017 Forfatter #10 Skrevet 3. mai 2017 Det kommer an på hvor bra fastleger er og hvor mye de kan, jeg har studert ernæring selv så det er ikke mye de kan fortelle meg. Men jeg lurte mest ang alternativt persektiv. Altså folketro.
Pringle Skrevet 3. mai 2017 #11 Skrevet 3. mai 2017 7 timer siden, LISJ skrev: Det kommer an på hvor bra fastleger er og hvor mye de kan, jeg har studert ernæring selv så det er ikke mye de kan fortelle meg. Men jeg lurte mest ang alternativt persektiv. Altså folketro. Folketro er hva folk tror. Folk tror veldig mye rart. 1
Million Skrevet 3. mai 2017 #12 Skrevet 3. mai 2017 (endret) 7 timer siden, LISJ skrev: Det kommer an på hvor bra fastleger er og hvor mye de kan, jeg har studert ernæring selv så det er ikke mye de kan fortelle meg. Men jeg lurte mest ang alternativt persektiv. Altså folketro. Det er jo bare rør. Du bør holde deg til fakta, ikke hva en kvakksalver eller fem påstår. Ja, man kan overleve uten kjøtt i kosten, men da må du finne ut hva annet som inneholder nok proteiner og sørge for å få i deg tilstrekkelige mengder av det. Du skriver at du har studert ernæring, men det virker ikke sånn, når du begynner å fable om alternative guruer og "folketro"! Drit nå i hva de mener. Det er bare humbug uansett. Med mindre du er en vegetarianer, spis en biff eller to i uka, så får du i deg kjøtt. Evt kan du steke en kyllingfilet med god saus til og masse grønnsaker ved siden av. Endret 3. mai 2017 av Million 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2017 #13 Skrevet 3. mai 2017 Om du sliter med matlysten vil ikke kjøtt magisk fiske det, nei. Det er ingen magisk kur, du må nesten finne ut hva som gir deg matlyst. I perioder jeg har dårlig amtlyst kjøper jeg inn dårlig junkfood som pomfri, potetgull og sjokolade. Bedre å spise noe enn ingenting Anonymkode: a41e2...a77
_popcorn_ Skrevet 3. mai 2017 #14 Skrevet 3. mai 2017 Om du har studert ernæring, så bør du kunne svaret på dette selv... Nei, du må ikke spise kjøtt, ja du må spise balansert. Trikset dersom du har nedsatt matlyst utenat det er en fysisk årsak er mange og små måltider. Havregrøt med fløte er godt triks for å få i seg mye energi på små porsjoner. En youghurt med en spiseskje rapsolje. Knekkebrød med 4 skiver salami i stedet for bare to. 1
LISJ Skrevet 3. mai 2017 Forfatter #15 Skrevet 3. mai 2017 Nei kan ikke svare på det selv, prøvde elgsuppe mye og det var så bra for meg, men det jeg føler jeg trenger er å innlemme kjøtt som en del av min kost. Jeg spiser som mange spiseforstyrrede nesten bare melk, farris, kaffe, iskrem, chips, sukkertøy, og knekkebrød og brødskiver + enkelte typer vanlig slanke og diettkost som enkle pastaretter og salater etc. Sliter så mye med spiseforstyrrelsen. Har prøvd å spise ute, men jeg har endt opp med å gå ifra mat om jeg ikke spiser opp eller kaste det etter gatekjøkkenbesøk. Grunnen til at jeg spiser ute er selvfølgelig spiseforstyrrelsen da å tilberede mat, + minnene om ikke å få til å spise hjemme eller på skolen grunnet mishandlingen gjør at det er vanskelig for meg å få i meg mat. Dette er grunnen til at spiseforstyrrede liker kafemat. Men det er jo dyrt, og i perioder med dårlig råd kan jeg ikke prioritere det heller. Så jeg må vel vente til jeg bor et sted jeg føler meg trygg og har skapt mitt eget hjem, for etter å ha bodd på institusjoner og blandt fremmede og her og der, så slet jeg så mye med å få i meg mat og næring at jeg utviklet rusmisbruk og ekstremt sigarettforbruk på si. For å kunne spise mat rett og slett. Tips noen til enkle ting m kjøtt man kunne lagd hjemme, utav kjøttdeig feks og som ikke er kun baconbiter eller inneholder skinke?
Pringle Skrevet 3. mai 2017 #16 Skrevet 3. mai 2017 Kjøttdeig er veldig lett å lage noe godt med: Kok ris, stek kjøttdeig i litt olje, tilsett hakket løk og paprika skåret i små biter, og så risen. Stek kjøttdeig, løk, kokebanan i skiver, og fersk spinat eller grønnkål. Stek kjøttdeig, løk, potetbiter, fersk sopp. HP-saus er godt til.
LISJ Skrevet 3. mai 2017 Forfatter #17 Skrevet 3. mai 2017 2 minutter siden, Pringle skrev: Kjøttdeig er veldig lett å lage noe godt med: Kok ris, stek kjøttdeig i litt olje, tilsett hakket løk og paprika skåret i små biter, og så risen. Stek kjøttdeig, løk, kokebanan i skiver, og fersk spinat eller grønnkål. Stek kjøttdeig, løk, potetbiter, fersk sopp. HP-saus er godt til. Takk for svar, kanskje kjøttdeig og løk og paprika uten ris kunne gått. Det kunne vært en start. Det må være veldig basic. Så det var et ok tips.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå