Gå til innhold

Min hund liker ikke barn - Er gravid

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min mann og jeg har to hunder som vi elsker himmelhøyt. De er fullverdige familiemedlemmer som er med oss på alt. 

Vi har hatt begge hundene fra de var valper og de er godt sosialisert. Tispa elsker alle mennesker,  mens hannen som er av typen shetland sheepdog er ikke glad i barn.

Han er sosialisert med barn fra han var valp og har aldri hatt noen uheldige opplevelser med barn. 

Likevel viser han med kroppsspråk at han er usikker på barn, jeg ser det på øynene hans og ørene, og han trekker seg unna.  Noen ganger knurrer han når barn går forbi. 

Jeg passer alltid på å respektere følelsene hans, så han blir aldri tvunget til omgang med barn, flere barn spør om å få klappe, men da sier jeg at de bare kan klappe tispa, han sitter da vedsiden av meg og observerer at barna koser tispa. 

Greia er at nå er jeg gravid og jeg ønsker at han skal bli tryggere på barn. 

Noen som har tips eller råd? :)

Anonymkode: 262a9...d55

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vokste opp med en Shetland sheepdog, og den var fantastisk med barn. Men de er jo ikke like, selvfølgelig.

Jeg har en hund selv som ikke liker barn. Han blir anspent når de er i nærheten og bjeffer hvis de kommer for nærme. Jeg var litt bekymret, men når min søster fikk barn, gikk det kjempefint. Han logrer og slikker på henne og er bare god. Slik er han med barna samboeren hennes har fra før og barna til min stesøster, de er litt større. Det viser seg at han er glad i de barna han kjenner og er kun usikker på ukjente barn. Kanskje det er sånn med din også?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Kvinne87Rogaland skrev:

Jeg vokste opp med en Shetland sheepdog, og den var fantastisk med barn. Men de er jo ikke like, selvfølgelig.

Jeg har en hund selv som ikke liker barn. Han blir anspent når de er i nærheten og bjeffer hvis de kommer for nærme. Jeg var litt bekymret, men når min søster fikk barn, gikk det kjempefint. Han logrer og slikker på henne og er bare god. Slik er han med barna samboeren hennes har fra før og barna til min stesøster, de er litt større. Det viser seg at han er glad i de barna han kjenner og er kun usikker på ukjente barn. Kanskje det er sånn med din også?

Ja jeg er egentlig ikke bekymret for vårt barn, jeg tror han fort vil skjønne at barnet er en del av vår flokk :)

Det som bekymrer meg mer er hvis barnet etterhvert skal ha med seg venner hjem, eller kamerater i nabolaget. 

Og på generelt grunnlag hadde det vært fint om han kunne blitt mindre nervøs for barn. Jeg må jo passe på som en hauk

AnonymBruker
Skrevet

Er det helt utenkelig at han kommer til å like "sitt eget" barn da?

Anonymkode: 4d12b...8ad

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det helt utenkelig at han kommer til å like "sitt eget" barn da?

Anonymkode: 4d12b...8ad

Nei overhode ikke.  Han er veldig glad i alle han kjenner godt. 

Skulle bare ønske han ikke var så nervøs for barn generelt.  synes han har blitt litt verre

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei overhode ikke.  Han er veldig glad i alle han kjenner godt. 

Skulle bare ønske han ikke var så nervøs for barn generelt.  synes han har blitt litt verre

Kan hende det bedrer seg når han får mer erfaring. Viktig at han har et sted der han kan trekke seg tilbake, der verken egne eller besøkende barn har lov å bråke/kose med hunden.  Evt kan du høre med en atferdsterpaut.

Det tar uansett flere år før barnet tar med venner hjem, så dere har god tid.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

En drapsmann på 4 bein. Helt uforsvarlig. . Livsfarlig for babyer.

Anonymkode: 58bc8...26c

AnonymBruker
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En drapsmann på 4 bein. Helt uforsvarlig. . Livsfarlig for babyer.

Anonymkode: 58bc8...26c

Hahahaha :laugh:

Beklager men nå lo jeg så høyt at jeg fikk tårer i øynene her. 

Hilsen Ts 

• Liker 8
Skrevet

Mitt tips er å begynne å jobbe med dette allerede nå! Få hjelp av en kyndig trener/hundeskole og start aktivt å jobbe for å gjøre ham enda mer komfortabel rundt barn. 

Jeg har ingen konkrete tips å komme med i treningsveien, men de aller fleste hunder kan bli bedre rundt unger under kyndig veiledning. 

Videre er det viktig at de barna som i fremtiden eventuelt skulle komme på besøk til dere læres å respektere de reglene som gjelder for deres hundehold; feks å la hunden komme til de, ikke forstyrre den når den spiser eller ligger på plassen sin, leke på hundens premisser osv. Dette er etter min erfaring ganske grei skuring, da de fleste barn er opptatt av at dyra skal ha det fint. 

Og sist, men ikke minst: aldri la hund og barn være sammen uten oppsyn. 

Dette kommer til å gå fint! Lykke til!

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja jeg er egentlig ikke bekymret for vårt barn, jeg tror han fort vil skjønne at barnet er en del av vår flokk :)

Det som bekymrer meg mer er hvis barnet etterhvert skal ha med seg venner hjem, eller kamerater i nabolaget. 

Og på generelt grunnlag hadde det vært fint om han kunne blitt mindre nervøs for barn. Jeg må jo passe på som en hauk

Angående kamerater er jo det lenge til, her kan man evt være litt streng og oppdra fremmede barn, og skjerme hunden for besøk. Selv vokste jeg opp med en hund som synes det var alt for styrete med andre barn enn meg, så de gangene jeg hadde mer enn ett barn på besøk ble hunden holdt unna. (Stort sett bare barneselskap en gang i året.)

Anonymkode: ab85d...e61

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også hatt en hund som ikke likte barn, hun ble aldri trygg på dem. Men mine barn var det aldri noe problem med, hun beskyttet dem og lå ved siden av dem når de var babyer. Men hun ble aldri trygg på ukjente barn, som venner ol. Vi tok hensyn til dette og fortalte barna som var her at de måtte la henne være i fred. Det gikk helt fint, hun var aldri aggressiv, stakk heller av. Men hva hun kunne ha gjort om noen tvang henne inn i et hjørne er jo en annen sak, men det passet vi altså på at aldri skjedde. Hun døde av alderdom, uten å ha gjort noen noe vondt.

Anonymkode: 92379...5e8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dette burde dere kanskje tenkt på før du ble gravid? 

Anonymkode: 10957...544

AnonymBruker
Skrevet

Du må kvitte deg med bikkja.

Anonymkode: d7a62...714

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har også hatt en hund som ikke likte barn, hun ble aldri trygg på dem. Men mine barn var det aldri noe problem med, hun beskyttet dem og lå ved siden av dem når de var babyer. Men hun ble aldri trygg på ukjente barn, som venner ol. Vi tok hensyn til dette og fortalte barna som var her at de måtte la henne være i fred. Det gikk helt fint, hun var aldri aggressiv, stakk heller av. Men hva hun kunne ha gjort om noen tvang henne inn i et hjørne er jo en annen sak, men det passet vi altså på at aldri skjedde. Hun døde av alderdom, uten å ha gjort noen noe vondt.

Anonymkode: 92379...5e8

Akkurat sånn er min gutt også. Veldig lik situasjon som hos oss

Ts

AnonymBruker
Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette burde dere kanskje tenkt på før du ble gravid? 

Anonymkode: 10957...544

Jeg har aldri vært bekymret for hvordan han vil være innad i familien. Problemet er evt besøkende. 

Dessuten synes jeg problemet har blitt verre den siste tiden,  evt er jeg mer obs på det nå. 

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må kvitte deg med bikkja.

Anonymkode: d7a62...714

Jeg kvitter meg ikke med høyt elskede familiemedlemmer. Han er ikke en ting!! 

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...