AnonymBruker Skrevet 1. mai 2017 #1 Skrevet 1. mai 2017 Han skal flytte inn til meg. Jeg eier leilighet. Jeg betaler 7000kr ned på lånet hver mnd, fellesutgifter som inkl TV/nett/Div 3500kr og strøm utenom. Vi tenker jo på sikt å kjøpe sammen og derfor vil jeg at vi begge skal ha mulighet til å spare litt. Hvordan skal vi fordele utgiftene? Hva bør han betale i leie? Vi tjener omtrent likt. Anonymkode: d3dcc...3a7
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2017 #3 Skrevet 1. mai 2017 alle slike tråder blir alltid en shitfest om det er mannen som eier og jenta som skal leie. Da er det veldig uromantisk å kreve leie og hun kan til nød betale halvparten av faste utgifter. Deretter er det en litt mer ryddig variant der leietager betaler halvparten av faste utgifter pluss halvparten av rentekostnader. Argumentet for denne løsningen er at betaling av avdrag går direkte til deg. Jeg mener personlig at det er lettest og best å ta utgangspunkt i hva det ville kostet leietageren på det frie markedet og trekke fra 20-30% så får du en god slump penger og din kjære vil få rimelig leie. Anonymkode: 05365...74c 2
QQbaby Skrevet 1. mai 2017 #4 Skrevet 1. mai 2017 (endret) Han kan betale med tjenester, det tror jeg dere begge kan nyte godt av Endret 1. mai 2017 av QQbaby
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2017 #5 Skrevet 1. mai 2017 Halvparten av fellesutgiftene, og halveparten av strøm etc. Kostnader direkte til leiligheten er dine utgifter, mens mat og slik er løpende livsutgifter som dere da deler. Renter får du til trekk på skatten og avdragene dine går til nedbetaling av gjeld (som du vil få igjen ved ett salg). Anonymkode: b5a4c...0ce 6
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2017 #6 Skrevet 1. mai 2017 Lånet betaler du. Han betaler halvpart av fellesutgifter på leiligheten, strøm, mat, internett og tv abonement ? Anonymkode: bd828...3d1 2
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2017 #7 Skrevet 1. mai 2017 Er i samme situasjon, samboeren betaler halvparten av fellesutgiftene, ingen leie. Men har ikke lån på boligen da Anonymkode: 43885...abd
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2017 #8 Skrevet 1. mai 2017 Spørsmålet er om du ønsker at han skal være en ordinær leietaker eller en samboer som er med å betale løpende utgifter. Velger du det første kan du ta halvparten av bokostnadene i leie, men da blir han også en ordinær leietaker beskyttet etter leiekontrakt og husleieloven. Han har blant annet et visst vern mot utkastelse. Velger du sistnevnte løsning og krever en sum som tilsvarer løpende utgifter vil han være med å dekke dine kostnader. Dette innebærer at det du beholder full disposisjonsrett over boligen. Men du får selvsagt mindre i "inntekter" Anonymkode: bc69d...9e4
Whistler Skrevet 1. mai 2017 #9 Skrevet 1. mai 2017 En fair deal er at han betaler halvparten av de løpende utgiftene. Lånet ditt betaler du selv. Din sparing er primært gjennom nedbetaling av lånet på boligen. Da kan han legge seg op penger til evt å kjøpe seg inn, eller ha som egenandel når dere på sikt skal kjøpe noe sammen. 2
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2017 #11 Skrevet 1. mai 2017 Hos oss eier jeg også (har ikke lån) og mannen betaler halvparten av alle løpende utgifter (strøm, fellesutgifter etc). Anonymkode: b65ee...d3a
Ny Bruker Skrevet 2. mai 2017 #12 Skrevet 2. mai 2017 Halvparten av fellesutgiftene, strøm, Internett, vann og avløp. I tillegg kan det være 1000 kr ekstra i leie, men dette er frivillig. Vi gjorde det slik her. Da kostet det meg 3000 kr å bo i leiligheten min, og det kostet samboeren også 3000 kr. Altså, mine faktiske utgifter ble 3000 kr lavere når han flyttet inn. Vinn/vinn. Boliglånet (både avdrag og renter) stod utenfor da dette er min bolig og min form for sparing.
juliane Skrevet 2. mai 2017 #13 Skrevet 2. mai 2017 Siden dere på sikt ønsker å kjøpe noe sammen og derfor spare opp litt penger vil jeg foreslå at han rett og slett betaler halvparten av det han betaler i dag. Da deler dere gevinsten på å ha ett bosted fremfor to helt likt, istedenfor at en av dere kommer bedre ut av dealen enn den andre. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå