Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Gjennom flere tiår har inkompetente, idotiske mennesker besøkt dyrehager og satt seg selv, egne barn og dyrehagens dyr i fare ved å utvise en ekstrem uaktsom atferd. Det har vært flere tilfeller hvor mennesker har blitt drept, livstruende/kritisk skadet og hvor diverese eksotiske dyr har møtte bøtet med livet for denne atferden. Bør alle som besøker en dyrehage ta en test som viser om de i det hele tatt er skikket for å besøke en slik plass?

Her er et tilfelle hvor moren løftet sin to år gamle sønn med synsproblemer opp for å få en bedre titt på åtte afrikanske villhunder (utrydningstruet art). Gjennom flere animasjoner har det blitt vist at moren ikke engang holdt sønnen sin fast, men lot han stå på en planke uten noen form for sikkerhet. Sønnen datt selvfølgelig nede og døde da hundene angrep han. En av de afrikanske villhundene måtte også avlives som følge av morens uaktsomme atferd. Dyrehagen hadde flere skilt som advarte om å løfte barn opp ettersom dette er ville, farlige dyr. Det verste er vel at hun saksøkte dyrehagen for sin egen dumhet. 

http://www.nydailynews.com/news/national/parents-settle-lawsuit-pittsburgh-zoo-mauling-article-1.1814515

Det har også vært flere tilfeller hvor barn har klatret inn i burene til sjimpanser/gorillaer fordi foreldrene ikke har fulgt med. I de fleste tilfeller har dette gått bra, og apene har stort sett vist en omsorgsfull atferd ovenfor barnet (sannsynligvis er disse apene bedre egnet til å være foreldre enn foreldrene selv). I det siste tilfellet måtte dessverre Harambe avlives for en ikke kunne gamble med et barns sikkerhet (noe jeg har stor forståelse for), men det er likevel utrolig tragisk hvordan Harambe måtte bøte med livet for dette.

Så hva synes dere?

Anonymkode: 0f049...440

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner godt hvorfor du mener at besøkende må ta mer ansvar og være forsiktige, men samtidig syns ser jeg problemet med innlegget ditt. Tittelen din er ganske useriøs, da dette er aldri noe som vil skje. 

1) Man kan ikke diskriminere kunder fordi de ikke er smart nok.

2) Dyrehager er der for kunder, de har ikke tenkt til å stenge ute kunder fordi de ikke er "smart" nok.

3) Selv veldig dumme mennesker gjør ikke slike dumme ting. Det er snakk om et fåtall mennesker med utrolig liten dømmekraft, og det er ikke noe som alle mennesker med lav intelligens gjør.

4) Hvis du bryr deg om dyrene, hvorfor argumenterer du for at menneskene i parken må være smarte for å komme inn. Burde vi ikke la dyr leve i naturen hvor de hører hjemme? Vi kan selvfølgelig ikke bare slippe dyr i fangeskap ut i naturen da de ikke vil overleve, men ideelt sett burde vel vi mennesker ikke stenge dem inne i bur for at vi skal kunne glo på dem. 

Anonymkode: 15fa3...32b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du vet at IQ kun måler logisk sans, og ikke sosial intelligens som er det man trenger for å kunne besøke en dyrehage.

De menneskene du beskriver som en fare i dyrehagene er ikke mennesker med lav IQ, men mennesker med en lav sosial intelligens. 

Så her vil ikke en IQ test hjelpe overhode.

Anonymkode: ac01b...d69

AnonymBruker
Skrevet

Mammahjertet blør for Harambe! :icon_frown: 

Anonymkode: 770c0...1fe

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du vet at IQ kun måler logisk sans, og ikke sosial intelligens som er det man trenger for å kunne besøke en dyrehage.

De menneskene du beskriver som en fare i dyrehagene er ikke mennesker med lav IQ, men mennesker med en lav sosial intelligens. 

Så her vil ikke en IQ test hjelpe overhode.

Anonymkode: ac01b...d69

Ja, jeg er klar over forskjellen på IQ og EQ, men jeg ville at innlegget mitt skulle provesere slik at det blir noen diskusjon rundt emnet. Jeg er smertelig klar at det ikke er særlig sannsynlig med en slik test. Men alle kunne i det minste forpliktet seg til å holde seg litt lengre vekk fra de farlige dyrene, og at nærkontakten må begrenses. Avstanden mellom dyrene og menneskene må bli litt større om vi skal sikre oss fra de disse tilbakestående inividene. 

Anonymkode: 0f049...440

Skrevet

Det som må skje, er at det må gjøres komplett umulig å gjøre slike feil. For eksempel ved å sikre både mennesker og dyr, ikke bare forsvarlig, men idiotsikkert. Alternativt ikke ha dyrehage.

AnonymBruker
Skrevet

De fleste som går i dyrehager har i utgangspunktet lav IQ da de ukritisk bruker ville dyr i fangenskap som underholdning.

Jeg sier ikke at det ikke finnes "gode" steder hvor man kan se ville dyr i fangenskap (Langedrag f.ex.) men de er i fåtall.

Anonymkode: 07338...4e7

• Liker 2
Skrevet

Jeg tror ikke det har så mye med IQ å gjøre. Smarte folk kan gjøre dumme ting, og lite smarte folk kan gjøre smarte valg.

Problemet er vel at folk ikke tenker over hva de gjør. Istedet for å lene deg over et gjerde for å se ned bør du stoppe opp og spørre deg selv om dette er trygt. Kan du falle? Kan barnet du løfter opp falle ned? Hva skjer hvis barnet faller ned? Kan barnet dø? Kan noen dyr dø? Kan noe annet negativt komme av at du gjør denne tingen? Hvis svaret er ja på ett eller flere av spørsmålene gjør du det ikke.

Det kommer nok aldri til å kunne gjennomføres, men det jeg tenker kanskje er den mest realistiske løsningen, iallefall sammenlignet med en IQ-test, er at alle som går inn i en dyrehage gjør det på eget ansvar. Kanskje kan man skrive under på noe skjema før man går inn? Hvis du faller ned til der bjørnene går rundt, er det en sjanse for at du dør. Jævla dumt at du falt ned, men du visste risikoen allerede før du gikk inn. Er du dum nok til å ikke være forsiktig da må du kjenne på konsekvensene selv.

Samme med foreldre som på uansvarlig vis skal løfte opp barna sine sånn at de kan se. Skal du løfte opp et barn får du for pokker holde fast barnet. Hvis ikke lar du være å ta med barnet inn i dyrehagen, eller bare lar det se de dyrene barnet fysisk kan se selv, uten at du må løfte opp barnet.

Men hvis noe sånt skulle gjennomføres, at man gjør alt på eget ansvar, så kan man jo i verste fall ende opp med å få en råtten bygning i hodet og dø uten at dyrehagen må betale for det. Det må isåfall bli mange "men" og "om" og "hvis" og "unntatt".

Så i bunn og grunn faller det kanskje egentlig bare på dyrehagen. De må sikre alt. Som noen sa før meg, det må idiotsikres. Lag gjerder som er 2-3 meter lange, uten mulighet til å falle gjennom, under eller over. Kanskje kunne det vært mulig for dyrehagene å trene opp dyrene, sånn at hvis noe/noen faller inn hos de kan de blåse i en fløyte og få alle dyrene komme løpene for å få verdens beste godbiter? :vetikke:

Men er enig med det du sier TS. Det er helt kvalmende hvor dumme og egoistiske folk kan være. Er man i en dyrehage oppfører man seg rolig, skikkelig og ikke minst forsiktig. (Jeg blir så sint hver gang jeg ser barn løpe rundt og hyle rundt dyr, gjerne mens de slår på vinduene.) Et uskylig liv skal ikke være nødt til å DØ fordi du er en dum idiot som ikke skulle hatt barn, og heller ikke gått ut av huset en gang.

• Liker 3
Gjest Cicero
Skrevet

De fleste dyrehager burde jevnes med jorden og de resterende som greier å ivareta dyrene på en god måte burde sikres slik at situasjoner som beskrevet ikke kan skje overhodet. 

Er jo egentlig litt på kanten til naturlig seleksjon med slike tilfeller, men det er jo ofte barn det går utover, og dyrene får lide også. 

AnonymBruker
Skrevet

Lite å gjøre?

Anonymkode: e0478...4f7

AnonymBruker
Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner godt hvorfor du mener at besøkende må ta mer ansvar og være forsiktige, men samtidig syns ser jeg problemet med innlegget ditt. Tittelen din er ganske useriøs, da dette er aldri noe som vil skje. 

1) Man kan ikke diskriminere kunder fordi de ikke er smart nok.

2) Dyrehager er der for kunder, de har ikke tenkt til å stenge ute kunder fordi de ikke er "smart" nok.

3) Selv veldig dumme mennesker gjør ikke slike dumme ting. Det er snakk om et fåtall mennesker med utrolig liten dømmekraft, og det er ikke noe som alle mennesker med lav intelligens gjør.

4) Hvis du bryr deg om dyrene, hvorfor argumenterer du for at menneskene i parken må være smarte for å komme inn. Burde vi ikke la dyr leve i naturen hvor de hører hjemme? Vi kan selvfølgelig ikke bare slippe dyr i fangeskap ut i naturen da de ikke vil overleve, men ideelt sett burde vel vi mennesker ikke stenge dem inne i bur for at vi skal kunne glo på dem. 

Anonymkode: 15fa3...32b

Seriøse dyrehager er opprettet for å ta vare på utrydningstruete arter. Slike er ok, men disse dyrehagene som holder dyr fordi idiotiske mennesker skal ha underholdning, er dyreplageri.

Så til trådens tema:

Har man ingen forståelse for hvor farlige enkelte ville dyr er, burde man blitt nektet å besøke disse hagene. Det burde vært et pliktig møte for alle besøkende, der de får muntlig informasjon om hvordan de skal og ikke skal opptre i dyrehagen.

Spesielt i utlandet er dette viktig. Det er ikke alle voksne som kan lese

Anonymkode: bdb96...c2b

• Liker 1
Skrevet
På 2.5.2017 den 0.45, AnonymBruker skrev:

Mammahjertet blør for Harambe! :icon_frown: 

Hvem er Harambe?

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Katten skrev:

Hvem er Harambe?

Han var en legende 💔🌹 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...