AnonymBruker Skrevet 1. mai 2017 #1 Skrevet 1. mai 2017 Hei alle sammen! Jeg slengte lektorutdanning for 5-10 trinn med norsk (da jeg måtte velge mellom norsk eller matematikk) på søknaden før fristen gikk ut, og har i det siste vurdert dette mer og mer seriøst. Men jeg vet litt for lite om hvordan dette fungerer ennå til å kunne ta noen som helst beslutning, så jeg håper noen her kan hjelpe meg å forstå. Når man jobber fulltid som lærer, hvor mange fag er det man da underviser i? For lektorutdanningen (5-10) velger man jo først mellom norsk og matematikk som man har de to første årene, deretter "fag A" og videre "fag B" hvor man (om jeg har forstått det rett) velger en av disse to emnene til å være masteremnet? Jeg tenker at jeg godt kunne vært lærer i naturfag og gymnastikk på ungdomstrinnet, men er disse to fagene nok for en fulltidslærer? Generelt er jeg god i norsk også, men jeg fordrar virkelig ikke nynorsk, så det er ikke noe jeg kunne tenkt meg å lære (hverken selv eller lære bort til andre..). Hvis det er slik at man må være underviser i tre emner (norsk + 2 valgfrie om jeg har forstått det korrekt), har jeg da intet annet valg enn å enten bli lærer i disse emnene på barneskoletrinn (for å slippe nynorsk) eller bare leve med nynorsken på ungdomskolenivå? Hvordan er det vanlig på VGS / hvor mange emner er man faktisk lærer i? Takk til den som gidder å oppklare litt, kommer nok flere spørsmål etter hvert. Anonymkode: 83384...93c
Gjest nediugennivK Skrevet 1. mai 2017 #2 Skrevet 1. mai 2017 Når du tar masteren velger du to fag som du får undervisningskompetanse i, ett av fagene fordyper du deg i på masternivå mens det andre faget utgjør en årsenhet. I ditt tilfellet blir norsk fag A og et annet til fag B.
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2017 #3 Skrevet 1. mai 2017 35 minutter siden, nediugennivK skrev: Når du tar masteren velger du to fag som du får undervisningskompetanse i, ett av fagene fordyper du deg i på masternivå mens det andre faget utgjør en årsenhet. I ditt tilfellet blir norsk fag A og et annet til fag B. TS her: Er det jeg som tolker denne informasjonen feil -> "https://www.ntnu.no/studier/mglu510/oppbygning"? Etter å ha telt studiepoeng gjennom de fem årene ser det ut til at jeg får totalt 60 stp i norsk, 60 stp i fag A (som jeg kan velge selv) og 30 stp i fag B + 45 stp for det jeg velger som masteremne (som tilsynelatende kan være alt fra kroppsøving, naturfag til KRLE) + 30 for selve masteroppgaven. Vet ikke hvor mange studiepoeng som kreves for undervisning i et emne på ungdomskole, men jeg får tilsynelatende undervisningskompetanse i norsk, fag A (naturfag) og masteremnet (eks. kroppsøving). Men hva med fag B med 30 studiepoeng? Hvis jeg f.eks velger fag B som engelsk Anonymkode: 83384...93c
Strixvaria Skrevet 1. mai 2017 #4 Skrevet 1. mai 2017 For å undervise i matematikk, norsk og engelsk på ungdomstrinn og høyere må du ha 60 studiepoeng etter de nye reglene som kom for ikke så lenge siden. Vet ikke om det er trådt i kraft ennå, men mange ungdomsskoler bruker dette som standard nå. Også i distriktene. Jeg ser også at videregående skoler i Østfold har innført krav om 90 studiepoeng i fellesfagene, og kan tenke meg at dette også kommer til flere fylker i løpet av få år. Mange studenter velger gjerne ett av de tre fagene som sitt hovedfag og tar master i dette, og kanskje et av de to andre som B-fag. Det siste faget, som bare er 30 studiepoeng, er da gjerne naturfag, gym, eller andre fag som ikke er fellesfag og som kanskje er litt "lettere". Så velger du engelsk som B-fag med 30 studiepoeng er du faktisk ikke kvalifisert til å undervise på ungdomstrinnet. Antall fag du underviser i avhenger av skolens behov og av stillingen din. Jeg underviser for eksempel bare i norsk nå, men har også kompetanse i historie og samfunnsfag + noe spesped. Nynorsken forsvinner ikke med det første, og det foregår nå flere pilotstudier hvor man ser på effekten av å innføre nynorsk på mellomtrinnet. Så som norsklærer slipper du ikke unna nynorsk. Du kan jo velge engelsk og matematikk som dine to store fag, og gym som B-fag?
Gjest nediugennivK Skrevet 1. mai 2017 #5 Skrevet 1. mai 2017 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: TS her: Er det jeg som tolker denne informasjonen feil -> "https://www.ntnu.no/studier/mglu510/oppbygning"? Etter å ha telt studiepoeng gjennom de fem årene ser det ut til at jeg får totalt 60 stp i norsk, 60 stp i fag A (som jeg kan velge selv) og 30 stp i fag B + 45 stp for det jeg velger som masteremne (som tilsynelatende kan være alt fra kroppsøving, naturfag til KRLE) + 30 for selve masteroppgaven. Vet ikke hvor mange studiepoeng som kreves for undervisning i et emne på ungdomskole, men jeg får tilsynelatende undervisningskompetanse i norsk, fag A (naturfag) og masteremnet (eks. kroppsøving). Men hva med fag B med 30 studiepoeng? Hvis jeg f.eks velger fag B som engelsk Anonymkode: 83384...93c Beklager, jeg tenkte av en eller annen grunn på lektor 8-13.
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2017 #6 Skrevet 1. mai 2017 2 timer siden, Strixvaria skrev: For å undervise i matematikk, norsk og engelsk på ungdomstrinn og høyere må du ha 60 studiepoeng etter de nye reglene som kom for ikke så lenge siden. Vet ikke om det er trådt i kraft ennå, men mange ungdomsskoler bruker dette som standard nå. Også i distriktene. Jeg ser også at videregående skoler i Østfold har innført krav om 90 studiepoeng i fellesfagene, og kan tenke meg at dette også kommer til flere fylker i løpet av få år. Mange studenter velger gjerne ett av de tre fagene som sitt hovedfag og tar master i dette, og kanskje et av de to andre som B-fag. Det siste faget, som bare er 30 studiepoeng, er da gjerne naturfag, gym, eller andre fag som ikke er fellesfag og som kanskje er litt "lettere". Så velger du engelsk som B-fag med 30 studiepoeng er du faktisk ikke kvalifisert til å undervise på ungdomstrinnet. Antall fag du underviser i avhenger av skolens behov og av stillingen din. Jeg underviser for eksempel bare i norsk nå, men har også kompetanse i historie og samfunnsfag + noe spesped. Nynorsken forsvinner ikke med det første, og det foregår nå flere pilotstudier hvor man ser på effekten av å innføre nynorsk på mellomtrinnet. Så som norsklærer slipper du ikke unna nynorsk. Du kan jo velge engelsk og matematikk som dine to store fag, og gym som B-fag? Er ikke særlig interessert i matematikk heller, så dette frister dessverre lite også. Fag jeg føler jeg kunne undervist i er kroppsøving, engelsk, naturfag, kanskje KRLE og kanskje samfunnsfag. Men med det lektorprogrammet jeg har søkt på blir jeg vel låst til norsk uansett? Anonymkode: 83384...93c
Gjest Annetnavn_ Skrevet 1. mai 2017 #7 Skrevet 1. mai 2017 Du bør ha 60 stp. i to av de tre skriftlige fagene om du vil ha enkel tilgang til jobb. Der hvor jeg jobber er det disse som får ansettelse først. De som ikke får jobb er de som ikke har 60 stp. i hverken matte, norsk eller engelsk
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2017 #8 Skrevet 1. mai 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei alle sammen! Jeg slengte lektorutdanning for 5-10 trinn med norsk (da jeg måtte velge mellom norsk eller matematikk) på søknaden før fristen gikk ut, og har i det siste vurdert dette mer og mer seriøst. Men jeg vet litt for lite om hvordan dette fungerer ennå til å kunne ta noen som helst beslutning, så jeg håper noen her kan hjelpe meg å forstå. Når man jobber fulltid som lærer, hvor mange fag er det man da underviser i? For lektorutdanningen (5-10) velger man jo først mellom norsk og matematikk som man har de to første årene, deretter "fag A" og videre "fag B" hvor man (om jeg har forstått det rett) velger en av disse to emnene til å være masteremnet? Jeg tenker at jeg godt kunne vært lærer i naturfag og gymnastikk på ungdomstrinnet, men er disse to fagene nok for en fulltidslærer? Generelt er jeg god i norsk også, men jeg fordrar virkelig ikke nynorsk, så det er ikke noe jeg kunne tenkt meg å lære (hverken selv eller lære bort til andre..). Hvis det er slik at man må være underviser i tre emner (norsk + 2 valgfrie om jeg har forstått det korrekt), har jeg da intet annet valg enn å enten bli lærer i disse emnene på barneskoletrinn (for å slippe nynorsk) eller bare leve med nynorsken på ungdomskolenivå? Hvordan er det vanlig på VGS / hvor mange emner er man faktisk lærer i? Takk til den som gidder å oppklare litt, kommer nok flere spørsmål etter hvert. Anonymkode: 83384...93c Kjenner en som bare drev dank og såvidt kom seg gjennom videregående..han måtte ta siste året om igjen: men det ble folk sv han, han kom inn med 2,6 i snitt på lærerutdanning og klamrer seg fast til jobben den dag i dag! Anonymkode: 26c60...9ee
Strixvaria Skrevet 2. mai 2017 #9 Skrevet 2. mai 2017 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Er ikke særlig interessert i matematikk heller, så dette frister dessverre lite også. Fag jeg føler jeg kunne undervist i er kroppsøving, engelsk, naturfag, kanskje KRLE og kanskje samfunnsfag. Men med det lektorprogrammet jeg har søkt på blir jeg vel låst til norsk uansett? Anonymkode: 83384...93c Samfunnsfaglærere er det MANGE av - det er et høyst utrygt fag å velge. Tenk på alle med bachelor i historie, statsvitenskap, psykologi, sosiologi og lignende som tar PPU bare for å (prøve å) få jobb - de blir samfunnsfaglærere. Ikke at de får noen jobb, men du skjønner greia. Du bør tenke på arbeidsmarkedet når du velger fag. Kroppsøving er det også MANGE som har. Realfag derimot er det mangel på mange steder i landet, og det å velge naturfag og engelsk i tillegg til norsk er ikke en dum kombinasjon. Du må tenke på timetallene i de fagene du velger også; små fag gir naturlig nok små stillingsprosenter. Når du har søkt lektorprogrammet med norsk/nordisk så er det norsk som er ditt hovedfag, ja.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå