AnonymBruker Skrevet 1. mai 2017 #1 Skrevet 1. mai 2017 .. skyldes det da at elevene/studentene er for dårlige, eller at prøven er for vanskelig? HVordan forholder skoler seg til slike tilfeller? Anonymkode: 7153d...82e
QQbaby Skrevet 1. mai 2017 #2 Skrevet 1. mai 2017 Det skyldes at alle elevene uheldigvis er like late og inkompetente. Kan man det som står på pensum og er smart får man karakter der etter. Er det sykepleieutdanningen du sikter til?
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2017 #3 Skrevet 1. mai 2017 Det kan egentlig være tre grunner som jeg kommer på: 1. Prøven er for vanskelig i forhold til nivået elevene skal være på 2. Elevene er for "dårlige" 3. Læreren er ikke flink til å lære bort stoffet/har ikke dekket alt stoffet Anonymkode: 8ee54...ae7 3
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2017 #4 Skrevet 1. mai 2017 Enten at alle elevene ved tilfeldighet er for dårlige i emnet eller at læreren ikke har klart å lære fra seg på godt nok vis. Prøvene er ikke for vanskelige med mindre alle elever på nasjonalt nivå får dårlige resultater. Anonymkode: fb961...66e
Ginny Skrevet 1. mai 2017 #5 Skrevet 1. mai 2017 Spørs helt på nivået. På universitetsnivå hvertfall velger de gjerne å endre på poengene vever oppgave gir etter at alle eksamener er rettet, hvis det f.eks var en oppgave som ingen klarte, kan den telle mindre. Har tatt fag hvor det har vært 50-60% stryk. I dette tilfellet var det elendig samsvar mellom undervisning, pensum, og eksamen, så vil mene læreren hadde en del med den saken å gjøre. 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2017 #6 Skrevet 1. mai 2017 Men burde ikke skolen ta litt selvkritikk dersom samtlige gjør det dårlig? Da burde kanskje undervisningen gjøres om, innleveringer ha høyere krav osv. Anonymkode: 7153d...82e
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2017 #7 Skrevet 1. mai 2017 Late elever. Hilsen lærer. Anonymkode: 4e8db...1ea
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2017 #8 Skrevet 1. mai 2017 Kommer an på hvor i utdanningsløpet du mener. På videregående kan en elev klage på standpunktkarakteren sin. Men på enkeltprøver er det ikke like så enkelt, man kan stille spørsmål til læreren sin om hvorfor man fikk den karakteren. En skole forholder seg ikke til enkeltprøver, kun standpunkt. Lederne, aka rektor etc følger ikke med på prøvene til elevene. Læreren bør ta til etterretning dersom samtlige elever gjør det dårlig til en prøve. Dette kommer selvsagt også an på elevmassen. Anonymkode: f2656...bd7 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2017 #9 Skrevet 1. mai 2017 Det er ikke mulig. Karakterer fordeles etter nomalfordelingskurven. Så et visst antall ska få A uansett. Det er urettferdige med denne måten å fastsette karakterer på ser man hvis man sammenligner flere årskull. En C det ene året kan godt være gitt på en besvarelse som hadde gitt A året etter. Og omvendt. Det er tragisk at dette ikke er bedre kjent, særlig blant arbeidsgivere som ansetter en A-student som i realiteten har gjort en C-innsats under studiene. Og omvendt selvsagt. Anonymkode: 8644b...561 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2017 #10 Skrevet 1. mai 2017 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men burde ikke skolen ta litt selvkritikk dersom samtlige gjør det dårlig? Da burde kanskje undervisningen gjøres om, innleveringer ha høyere krav osv. Anonymkode: 7153d...82e De gjør det av og til. Tok et fag i fjor som var helt elendig lagt opp, og vi klaget flere ganger uten bedring. Da eksamensresultatene kom hadde samtlige i klassen gått ned en eller to karakterer i forhold til sin vanlige prestasjon. Nå har de endret hele faget fullstendig. Til og med instituttleder reagerte på nivået. Vi er forøvrig for få studenter til at normalfordelingen kan gjøre seg gjeldende. Anonymkode: 9dc74...462
ViljaH Skrevet 1. mai 2017 #11 Skrevet 1. mai 2017 På vgs husker jeg det var det et valgfag hvor alle elevene fikk dårlig karakter på første prøve. Det ble baluba og rektor ble dratt inn av elevene. Noen av elevene siktet seg inn mot medisinstudie, og en 3 i et valgfag ville velte drømmen. Der var undervisningsopplegget helt elendig og lærer fikk kritikk. Såvidt jeg husker fikk alle omgjort karakter til noe "safe" som ikke endret livskursen deres.
Zanzibar3 Skrevet 2. mai 2017 #12 Skrevet 2. mai 2017 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke mulig. Karakterer fordeles etter nomalfordelingskurven. Så et visst antall ska få A uansett. Det er urettferdige med denne måten å fastsette karakterer på ser man hvis man sammenligner flere årskull. En C det ene året kan godt være gitt på en besvarelse som hadde gitt A året etter. Og omvendt. Det er tragisk at dette ikke er bedre kjent, særlig blant arbeidsgivere som ansetter en A-student som i realiteten har gjort en C-innsats under studiene. Og omvendt selvsagt. Anonymkode: 8644b...561 Det du skriver er ikke sant. Det er mulig noen gjør det, spesielt i emner med flere hundre studenter. I emner med få studenter kan man ihvertfall ikke forvente at resultatene er normalfordelte. Ikke spre usann informasjon. 1
Faith- Skrevet 2. mai 2017 #13 Skrevet 2. mai 2017 (endret) På universitetsnivå kan de endre på poengfordelingen av oppgavene eller fjerne en av oppgavene om de viste seg å være for vanskelig. Jeg tok en helt usannsynlig vanskelig eksamen mens jeg gikk på NTNU, den var bare helt latterlig mye vanskeligere enn alle tidligere år. Likevel fikk jeg bedre karakter enn hva jeg hadde estimert etter eksamen. Det viste seg at det opprinnelige resultatet hadde gitt 72% stryk med ca. 500 studenter som tok eksamen. De endte opp med å ta vekk ene oppgaven som så og si ingen hadde fått til og strykprosenten ble dermed rundt 40% (og derfor fikk jeg et bedre resultat enn forventet). Endret 2. mai 2017 av Faith- 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2017 #14 Skrevet 2. mai 2017 Det kan være mange grunner. F.eks. dårlige forelesere/lærere som ikke klarer å formidle faget. Dårlig planlegging fra skolen. At pensum og eksamen ikke samsvarer, osv. På en eksamen der pensum og eksamen samsvarer vil det være en fin fordeling av de som gjør det veldig bra og de som gjør det dårlig, med et gjennomsnitt på ca C. Jeg har hatt eksamen med ca. 70% stryk og da var det skolen som hadde lagd en eksamen som ikke samsvarte med pensum. Da tok de vekk en oppgave fra eksamen, slik at den ikke telte. De endret også eksamen til året etterpå og regulerte vanskelighetsgraden. Det som er synd er at de kan endre selve eksamensspørsmålene, men ikke endre foreleser. Så den dårlige foreleseren fortsatte å undervise. Anonymkode: 5f0af...274
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå