Gå til innhold

Hvor blir det av bunadspraten?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Pleier jo å være tråd etter tråd med bunadrelatert snakk her på denne tiden av året?..

Det er mai, folkens - kjør bunaddebatt!:popcorn:

Anonymkode: b252f...da8

Videoannonse
Annonse
Gjest Ingenting2
Skrevet

Avlyst, min er klar :nordvesta:

AnonymBruker
Skrevet

Hei alle damer på Oslo vest!

Hvor mange av dere har aner fra Telemark, a? 

Anonymkode: 325df...f8d

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Det må jo snart komme noe om at bunaden er et kontruert plagg, i motsetning til alle andre klær som er viltvoksende, og forholdsvis nytt plagg :laugh:

Anonymkode: 46ee1...d40

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Bunad er harry! Og før noen gnåler om misunnelse og dårlig råd, jeg kan kjøpe tre bunader på en gang om jeg vil, så jeg har både råd og er slettes ikke misunnelig, men bunad er det styggeste plagget jeg vet om, så ville ikke hatt det om det ble kastet etter meg en gang. Bunad ser latterlig ut! Ser ut som en gjeng med sauer de som har bunad! Ingen sauer er like, men D e ganske like, sånn er det med bunadshelvete og. 

Anonymkode: 847ad...c3e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bunad er harry! Og før noen gnåler om misunnelse og dårlig råd, jeg kan kjøpe tre bunader på en gang om jeg vil, så jeg har både råd og er slettes ikke misunnelig, men bunad er det styggeste plagget jeg vet om, så ville ikke hatt det om det ble kastet etter meg en gang. Bunad ser latterlig ut! Ser ut som en gjeng med sauer de som har bunad! Ingen sauer er like, men D e ganske like, sånn er det med bunadshelvete og. 

Kjøp deg en ny hjerne for alle penga dine.

Anonymkode: 8ecbb...506

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Haha. Høres ut som at bunad er ditt verdensproblem nr. 1 :P

Anonymkode: 05a14...f30

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan kan du si at bunad er harry? Bare fordi du synes det er stygt? Fordi du ikke synes bunad er noe fint, betyr det ikke at det er harry. Kanskje du bør lese litt Bourdieu. 

• Liker 4
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da burde du holde deg inne på 17 mai.  Det må jo være en kjempetraumatisk dag for deg.  Stakkars.....

• Liker 9
Skrevet

Hvor er bunadspolitiet??:fnise:

Skrevet

Helt greit å ikke like bunad, men er det noe poeng i å lange ut på den måten da, AB?

Uansett: Jeg født og oppvokst i Østfold, men har blå nordlandsbunad da pappa og hans familie mange generasjoner bakover er fra Balsfjordområdet, og bestefar (mammas far) er fra nord-Troms, og jeg har tilbragt veldig masse tid der oppe gjennom oppveksten. Følte derfor at når jeg skulle velge bunad, så hadde jeg tre primærvalg (hadde selvsagt mange lokale drakter jeg kunne ha valgt også, fks. Løkendrakten, men valgte å ikke gå for en av disse): Østfoldbunaden, nordlandsbunaden, og Lundebydrakten (bestemor, mammas mor, var fra det området). Østfoldbunaden passer rett og slett ikke min personlige smak og selv om jeg synes Lundebydrakten er utrolig vakker så føler jeg ikke en spesielt stor tilknytning til det området. Så da ble det nordlandsbunaden, som jeg vet er både elsket og hatet; mange synes det er landets vakreste, mens andre synes det ser ut som kostymet til en bondekjerring fra 1800-tallet:fnise: Selv synes jeg ikke den er landets fineste bunad (den plassen tar Øst-Telemarksbunaden!), men glad i bunaden min og det den for meg representerer, det er jeg! Gleder meg utrolig mye til å ta den i bruk igjen etter at den har hengt i skapet i et år!

For meg personlig var det viktig å ha en bunad fra et område jeg følte tilknytning til. Det har jo vært ekstremt mye debattering rundt dette emnet og hva som skal være "lov" og ikke. Selv er jeg nok innerst inne litt av den oppfatning at man bør velge bunad fra et sted man har en viss tilknytning til, men samtidig vet jeg om de som har følt seg tvunget til å velge en bunad de synes er direkte stygg pga. denne tankegangen. Det viktigste til syvende og sist er selvsagt at man føler seg komfortabel og fin i plagget man skal bruke flerfoldige tusen kroner på, og hvis drakten man føler seg finest og mest komfortabel i er en fra et område man har null tilknytning til whatsoever, så er det nå bare sånn det må bli.

AnonymBruker
Skrevet

:hoho: Så sinte dere er! :hoho: Ingenting er mer morsomt enn sinte bunadsdiggere! :hoho: Jo,  bunad er harry. Like harry som MK-vesker. Alle har det og alle ser like ut, så jo, det er både harry og mainstream. 

• Liker 1
Skrevet
59 minutter siden, vscare skrev:

Østfoldbunaden passer rett og slett ikke min personlige smak

Den som er så vakker  :-)

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

:hoho: Så sinte dere er! :hoho: Ingenting er mer morsomt enn sinte bunadsdiggere! :hoho: Jo,  bunad er harry. Like harry som MK-vesker. Alle har det og alle ser like ut, så jo, det er både harry og mainstream. 

Les litt Bourdieu, du. 

Bunad er ikke harry. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror ikke folk er så sinte, men du fremstår ikke akuratt som den skarpeste kniven i skuffa med så ekstreme holdninger om noe så lite :)

Anonymkode: 05a14...f30

• Liker 12
Skrevet

Er så stolt og glad i bunaden min! Har den lyse vestfoldsbunaden :strix:

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei alle damer på Oslo vest!

Hvor mange av dere har aner fra Telemark, a? 

Jeg er fra Telemark. Bor ikke i Oslo, fremdeles i Telemark :)
Jeg har festdrakt, da jeg ikke har råd til bunad enda. Men ønsker meg Åmli bunaden :) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, Minlillesky skrev:

Jeg er fra Telemark. Bor ikke i Oslo, fremdeles i Telemark :)
Jeg har festdrakt, da jeg ikke har råd til bunad enda. Men ønsker meg Åmli bunaden :) 

Da kan du med stolthet bære bunad når du en dag får råd til det! :) Dere har de fineste bunadene!

Hilsen en halvt telemarking!

• Liker 1
Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du skal få lov til å syns det er harry.  Det er da din sak.  Jeg er ikke sint, fordi jeg vet at jeg ikke ser harry ut, bunaden min er kjempefin og den sitter som et skudd.  Forloveden min insisterer på at jeg er sexy i den. :laugh:

• Liker 1
Gjest AnonGangerTo
Skrevet

Jeg har hatt Bergensbunaden min nå i 7 år og bærer den med stolthet på 17 mai selv om jeg ikke er norsk. Aldri tenkt at den var harry eller stygt men kult. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...