Gå til innhold

Råd til en som skal lære å spille piano

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Noen som her som er flinke til å spille piano, som kan gi sine beste tips til en nybegynner? 

Jeg skulle ønske jeg hadde råd til å gå på musikkskole, men akkurat nå lar det seg ikke gjøre. Jeg skal kjøpe hefter og se på youtube, men vil gjerne ha noen råd fra folk med peiling :) Har blant annet lest at det IKKE lønner seg å skrive bokstavene på tangentene, fordi man da bare hindrer hjernen i å lære. Jeg er 23 år, om det betyr noe.

Anonymkode: aada2...f12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjøp det enkleste heftet du finner med barnesanger og liknende. Jeg ville skrevet bokstaver på tangentene. Det var sånn jeg lærte å spille piano, og det var ikke noe problem å spille på et uten bokstaver. Lær deg å spille med høyre hånd først, så legger du på venstre etter hvert. Igjen; kjøp et basic hefte der de går passe fort frem. Husker ikke hva det jeg hadde het, men det er uansett gammelt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt råd er å heller øve hver dag, om så bare litt. Å lære å spille er super hjernetrim, og hjernen trenger repetisjon. Og få pianoet stemt hvis du har piano. Du kan også sjekke ut "øvingsskolen" på Norges musikkhøgskole, tror det er gratis, eller tilnærmet gratis, hvor ped.studenter gir timer for å øve seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja.. ikke spill etter noter, spill etter gehør.

Anonymkode: 2dd5c...49e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, sette av tid til å faktisk øve istede for å henge her på kg.

Kommer lengre med øving enn bare snakk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk piano for 2 uker siden. Jeg satte meg ned og lærte meg ned samme dag og lærte meg noter og brukte 3 dager på det. Nå kan jeg spille litt etter noter. Jeg synes det var enklere og lære meg piano etter jeg lærte de notene. Nå går det veldig fort frem. Ei venn av meg som går musikk linja er helt satt ut på hva jeg har lært på 2 uker. Jeg synes alt ble enklere etter jeg lærte noter. Jeg tror jeg kan spille det meste snart ;)

Jeg anbefaler deg å gjøre det samme. Det går veldig fort å lære seg. Det er mye enklere en man tror. Kjøp lærehefte med barnesanger først :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...