Gå til innhold

Når de verste mobberne fra skolen begynner å å jobbe i et omsorgsyrke.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Noen som har opplevd dette? 

Anonymkode: d3026...495

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hva er det med folk? Alle kan forandre seg! Folk som mobbet på skolen kan angre seg og snu helt om til å bli fantastiske folk.

Anonymkode: 2adde...6f3

• Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ari Loys
3 minutter siden, moni123 skrev:

Ja. Folk kan forandre seg. 

...eller så er det en videreføring av det samme bekreftelsesbehovet som gjorde dem til mobbere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Folk kan forandre seg, men det bør være mulighet til å reservere seg mot behandling og hjelp fra tidligere mobbere på et sykehus feks.

Anonymkode: ea917...965

• Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, moni123 skrev:

Ja. Folk kan forandre seg. 

Ja det kan de  muligens. Men hvis de ønsker å holde detaljene fra sin fortid skjult  er det vel grunn til å spørre seg om endring til det bedre egentlig er stor nok til det bedre, om de egentlig er egnet.

Visse stillinger krever jo  også vandelsattest.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Min kollega mobbet mye som barn. Jeg er ikke venn med henne, men hun er knalldyktig sykepleier. Alltid godt å være på jobb med henne.

Hun har endret seg mye! :)

Anonymkode: da33e...74d

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja det kan de  muligens. Men hvis de ønsker å holde detaljene fra sin fortid skjult  er det vel grunn til å spørre seg om endring til det bedre egentlig er stor nok til det bedre, om de egentlig er egnet.

Visse stillinger krever jo  også vandelsattest.

Godt poeng. Mobbing er jo vold.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Noen kan vel forandre seg, men jeg ville vært skeptisk til å gå til en lege jeg f. eks. visste var tidligere mobber, da hadde jeg heller valt en annen fastlege/privat lege på det åpne markedet. 

Anonymkode: 1197f...56f

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg møtte en av dem på psykiatrisk. Jeg som pasient, og han som miljøterapaut. Det var ubehagelig i starten, men jeg så heldigvis at det var verre for ham, siden han skjønte at han var en av grunnene til at jeg satt der. Etter en stund tok vi en lang prat der vi snakket ut om det. Vi snakket om det han/de andre gjorde og hva det gjorde med meg. Han husket lite av det, men han trodde meg på det jeg sa, og forklarte årsaken til at han var som han var (uten å bruke det som en unnskyldning). Jeg så han skammet seg over det han hadde gjort, at han angret seg og at han virkelig mente det da han sa unnskyld. Det var litt godt å se, men det var også godt å kunne tilgi ham, og å mene det. Jeg gjorde det mest for min egen skyld, men det føltes greit å kunne si det til ham, når jeg så hvor mye skam han satt med. Hvis han ikke hadde vist anger, så hadde jeg nok ikke sagt det til ham.

Min erfaring er altså at det er mulig å forandre seg. Han er blitt en ålreit fyr.

Anonymkode: 2cf1d...241

Kudos til deg, for jeg vet virkelig ikke om jeg hadde greid å være like storsinnet dersom jeg hadde truffet på en av mine tidligere mobbere i behandlingssituasjon. 

• Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk kan forandre seg - heldigvis. 

Det er ofte slik at mobbere sliter med ting selv, og når man er ung er det lett å la det gå utover andre. Jeg forsvarer på ingen måte mobbere, men det er ikke alltid at mobberne selv er klar over at de går langt over grensen. 

Mye forandrer seg fra man er liten til man vokser opp og lærer at livet er mye mer enn det som foregår i skolegården. Man vokser opp, får andre verdier, opplever vonde og fine ting, får livserfaring og modnes. Syns det er kjempefint at folk endrer seg til å ønske å hjelpe andre i vanskelige situasjoner. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kudos til deg, for jeg vet virkelig ikke om jeg hadde greid å være like storsinnet dersom jeg hadde truffet på en av mine tidligere mobbere i behandlingssituasjon. 

Takk. Han var heldigvis ikke behandler, bare ekstravakt i avdelingen. Det føltes veldig godt å klare det, og etter denne samtalen klarte jeg å legge fortiden bak meg, selv om han er den eneste som har sagt unnskyld. 

Anonymkode: 2cf1d...241

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Er venninne med en av de verste mobberne, hun har helt klart forandret seg. Tror ikke jeg kjenner noen voksne som er samme person som de var som barn.

Anonymkode: 5fc0b...d7a

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ble mobbet og utesteng som barn og ungdom. Flere av de som gjorde barndommen min dårlig er jeg god venn med i dag. Folk vokser opp og personligheten kan endres totalt. I dag er alle disse gode mennesker med flott personlighet. Det de gjorde var utrolig vondt, men de er ikke de samme barna med underutviklet frontallapp lenger. 

Anonymkode: a6173...a5a

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mange mobbere er bare mennesker som mangler ryggrad og selvtillit, som ikke tørr gå imot strømmen. Om disse har de intellektuelle evner til å bli over gjennomsnittlig bra mennesker er kanskje tvilsomt, men ei heller umulig

Anonymkode: eb295...992

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
2 minutter siden, bobleplast_ skrev:

Folk kan forandre seg - heldigvis. 

Det er ofte slik at mobbere sliter med ting selv, og når man er ung er det lett å la det gå utover andre. Jeg forsvarer på ingen måte mobbere, men det er ikke alltid at mobberne selv er klar over at de går langt over grensen. 

Mye forandrer seg fra man er liten til man vokser opp og lærer at livet er mye mer enn det som foregår i skolegården. Man vokser opp, får andre verdier, opplever vonde og fine ting, får livserfaring og modnes. Syns det er kjempefint at folk endrer seg til å ønske å hjelpe andre i vanskelige situasjoner. 

Jeg syntes ikke det kan unnskyldes så lett, annet enn for de minste barna som ikke har forutsetning til å vite noe om rett eller galt. Men på ungdomsskolen og oppover så kan også barn etterhvert skille mellom rett og galt, og på videregående er det i hvert fall ingen unnskyldning lenger. Mobbing på dette nivået er ren ondskap, det er ikke noe annet enn det. 

Ja, man vokser opp, men noen med en mental ballast fra mobbinga. Dessverre er jeg en av dem og jeg må nok dessverre innrømme at jeg ikke kunne vært nådig mot enkelte av de verste fra f. eks. videregående (jeg ser bort fra det som skjedde på barneskolen siden vi da var så små at ingen kunne vite). Jeg hater enkelte av dem grundig ennå og kan heller ikke utelukke hevn hvis jeg hadde truffet på dem i dag, hvilket kunne innebært vold fra min side. 

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Glemte å skrive at flere av dem, inkludert meg, jobber i omsorgsyrker. De passer perfekt inn der. Hun ene jobber der et familiemedlem bor og jeg føler mye trygghet om at hun er en av de som tar vare på dette familiemedlemmet. Da vet jeg at familiemedlemmet er i trygge hender når hun er der. Det er godt. 

Anonymkode: a6173...a5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Folk som påfører andre ptsd med viten og vilje har ingenting i helsevesnet å gjøre.

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min verste mobber fra årene på videregående er nå fastlege her i bygda. Jeg synes det er kvalmt å møte på han og har valgt å forholde meg til et annet legekontor i kommunen selv om det andre er mer praktisk å benytte.

Han har seilt gjennom livet ganske greit mens jeg har hatt store problemer i ettertid og knapt fullført fagbrev og sliter veldig med sosiale relasjoner.

Anonymkode: 0d378...e90

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...