Gå til innhold

snitter til ca. 50 personer, lage dagen før?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja, vi er alle enig at det er krevende, men ikke spesielt vanskelig. 

Ts

Anonymkode: dfb1b...f55

Åh?

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det ER jo å smøre skiver, at man skal dandere de litt finere er jo ikke krevende.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Forstår gjennom hele tråden her at du TS ønsker å lage de dagen før. Jeg ville selv ikke gjort det dagen før, jeg ville ønsket det helt ferskt og uten risiko for bløt skive med vassent pålegg. Men dersom du har god tid så kan du jo lage en snitte av hver type et par uker før så ser du hvordan de ser ut dagen etter og om det kunne funket for deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, vi er alle enig at det er krevende, men ikke spesielt vanskelig. 

Noe kan gjøres på forhånd, men kanskje ikke å legge pålegget rett på brødet. 

Ts

Ja - du kan lage absolutt alt klart dagen før. Du kan sette frem fat i samlebånd-stil, du kan kappe, steke, brette og koke. Du kan legge frem utstyr, dekke bord, kjøpe inn og pynte lokalet. Du kan ikke smørre snitter, dersom de skal smake godt.

Men det er dermed kun selve monteringen og danderingen av pynt du må gjøre den dagen - noe som er en lite tidkrevende prosess så lenge du har samlebåndet i drift på ordenleglig vis. Og dere som påstår snitter er kompisert eller krevende: det er "ta brød - ha på ting - servere" ts klarer dette dersom hun klarer ta vare på et barn, altså. Den oppgaven ER nemlig krevende.

Ts: legg en plan. Hvor mange snitter? Hvor mange av hver sort? Hva skal snittene ha på? Ta et eksempel: snitter med karbonade. Skal desse ha tomat, stekt løk og salat? Sylteagurk? Rødbete? Eggesalat? Skal rekene ha majones, enkel salat og sitron? I så fall må hvert samlebånd ha desse tingene, ferdig oppskjært og klart, og alt som skal posjoneres må komme med en skje/øse som gir en porsjon. Enkelt, uniformt, kjapt.

Anonymkode: 046e7...730

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja - du kan lage absolutt alt klart dagen før. Du kan sette frem fat i samlebånd-stil, du kan kappe, steke, brette og koke. Du kan legge frem utstyr, dekke bord, kjøpe inn og pynte lokalet. Du kan ikke smørre snitter, dersom de skal smake godt.

Men det er dermed kun selve monteringen og danderingen av pynt du må gjøre den dagen - noe som er en lite tidkrevende prosess så lenge du har samlebåndet i drift på ordenleglig vis. Og dere som påstår snitter er kompisert eller krevende: det er "ta brød - ha på ting - servere" ts klarer dette dersom hun klarer ta vare på et barn, altså. Den oppgaven ER nemlig krevende.

Ts: legg en plan. Hvor mange snitter? Hvor mange av hver sort? Hva skal snittene ha på? Ta et eksempel: snitter med karbonade. Skal desse ha tomat, stekt løk og salat? Sylteagurk? Rødbete? Eggesalat? Skal rekene ha majones, enkel salat og sitron? I så fall må hvert samlebånd ha desse tingene, ferdig oppskjært og klart, og alt som skal posjoneres må komme med en skje/øse som gir en porsjon. Enkelt, uniformt, kjapt.

Men dette krever rutine. Noe TS åpenbart ikke har. Dåp foregår som regel også relativt tidlig på dagen slik at tiden blir knapp. Og TS er da altså i tillegg dåpsbarnets mor. Men for all del. Det må være lov å prøve! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snitter bestiller man fra catering. Det er en veldig veldig dårlig ide og lage de dagen før. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man behøver overhodet ikke å bestille snitter fra catering, det blir unødvendig dyrt. Dersom man er litt rutinert så går dette helt fint an å ordne selv. Som de fleste andre har sagt her i tråden - du kan ordne klart det som er mulig dagen før. Skjær opp, pynt, sett alt klart osv., men ikke begynn å smøre og ordne klar snittene. Da smaker de ikke godt. Du spør etter erfaring fra daggamle snitter, og alle i tråden forteller deg at det IKKE er godt. Det burde være svar nok. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ville heller gått for Taco eller grandiosa... 

Anonymkode: f0ca7...e7e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Antoinette skrev:

Snitter bestiller man fra catering. Det er en veldig veldig dårlig ide og lage de dagen før. 

Nemlig!

18 minutter siden, ValarMorghulis skrev:

Man behøver overhodet ikke å bestille snitter fra catering, det blir unødvendig dyrt. Dersom man er litt rutinert så går dette helt fint an å ordne selv. Som de fleste andre har sagt her i tråden - du kan ordne klart det som er mulig dagen før. Skjær opp, pynt, sett alt klart osv., men ikke begynn å smøre og ordne klar snittene. Da smaker de ikke godt. Du spør etter erfaring fra daggamle snitter, og alle i tråden forteller deg at det IKKE er godt. Det burde være svar nok. 

Ja, men hvis du leser tråden så vil du oppdage at TS er totalt urutinert. H*n har rett og slett ikke noe begrep om hva det vil si å smøre snitter til 50 personer ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
15 timer siden, Luckiness skrev:

Forstår gjennom hele tråden her at du TS ønsker å lage de dagen før. Jeg ville selv ikke gjort det dagen før, jeg ville ønsket det helt ferskt og uten risiko for bløt skive med vassent pålegg. Men dersom du har god tid så kan du jo lage en snitte av hver type et par uker før så ser du hvordan de ser ut dagen etter og om det kunne funket for deg?

Jeg vil gjøre mest mulig dagen før. Jeg skjønner at man ikke kan legge reker på loff dagen før, men noe kan man gjøre for å minske jobben på selve dagen. Jeg etterlyser noen som har erfaring med dette.

ts

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for seriøst svar og gode tips!

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, Leo skrev:

Men dette krever rutine. Noe TS åpenbart ikke har. Dåp foregår som regel også relativt tidlig på dagen slik at tiden blir knapp. Og TS er da altså i tillegg dåpsbarnets mor. Men for all del. Det må være lov å prøve! ;)

Nei det krever virkelig minimalt med 'rutine'. Dette er ikke vanskelig på noen som helst måte, bare arbeidskrevende. Personen du siterte gav meg i tillegg gode tips for organisering, så dette går nok helt fint.

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
28 minutter siden, ValarMorghulis skrev:

Nei jeg spør ikke om erfaring fra daggammele snitter, jeg spør etter hva man kan gjøre/ ikke gjøre dagen før.

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 minutter siden, Leo skrev:

Nemlig!

Ja, men hvis du leser tråden så vil du oppdage at TS er totalt urutinert. H*n har rett og slett ikke noe begrep om hva det vil si å smøre snitter til 50 personer ;)

Hvor mye rutine trenger du for å smøre brødskiver? Ærlig talt! Jeg har som sagt god hjelp og vi har flere kjøkken. Jeg skal ikke smøre til 50 stk. Alene. Dette går helt fint. 

Ts

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Brødskiver:

Brødskiver med pålegg

Snitter: Snitter 5 stk

Beklager, men jeg greide ikke å dy meg... :fnise: Brødskiver og snitter er liksom ikke helt det samme! ;)

Endret av Leo
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 2.5.2017 den 20.47, Leo skrev:

Brødskiver:

Brødskiver med pålegg

Snitter: Snitter 5 stk

Beklager, men jeg greide ikke å dy meg... :fnise: Brødskiver og snitter er liksom ikke helt det samme! ;)

Ja de ser anderledes ut, men  det er virkelig ingen rakettforskning å lage snitter ass. Hvem som helst greier det!

ts

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja de ser anderledes ut, men  det er virkelig ingen rakettforskning å lage snitter ass. Hvem som helst greier det!

ts

Ikke jeg! Til tross for at jeg er rimelig rutinert på kjøkkenet. Og spesielt ikke til 50 personer samme dag som jeg skal gifte meg/døpe barn/konfirmere poden og har mye annet å tenkte på. Selv om maten blir levert ferdig laget og man har god hjelp er det mye jobb å administrere servering av mat og drikke til 50 personer.

Meeen man lærer av sine feil og en av fordelene med å trekke på årene er at man har sluttet å utsette seg selv for slike opplevelser. Skal det serveres mat til 50 personer her så blir det derfor a) gryterett i 20 liters kjeler servert med brød, smør og salat eller b) all mat levert og servert av profesjonelle.

Jeg ønsker deg lykke til! For jeg håper jo virkelig at det blir vellykket!

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
9 timer siden, Leo skrev:

Ikke jeg! Til tross for at jeg er rimelig rutinert på kjøkkenet. Og spesielt ikke til 50 personer samme dag som jeg skal gifte meg/døpe barn/konfirmere poden og har mye annet å tenkte på. Selv om maten blir levert ferdig laget og man har god hjelp er det mye jobb å administrere servering av mat og drikke til 50 personer.

Meeen man lærer av sine feil og en av fordelene med å trekke på årene er at man har sluttet å utsette seg selv for slike opplevelser. Skal det serveres mat til 50 personer her så blir det derfor a) gryterett i 20 liters kjeler servert med brød, smør og salat eller b) all mat levert og servert av profesjonelle.

Men man lærer tydeligvis ikke når nok er nok, evt et minimum av respekt for sine medmennesker.

Anonymkode: b3c9e...880

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4-5 snitter pr pers bør du ha. Lag ett system, gjør deg ferdig med ett pålegg om gangen. Skjær opp alt av pynt dagen før og legg det i boller eller på fat.

Skjær opp alt av pålegg dagen før.

Så er det plankekjøring, men det tar tid. Er dere flere om jobben og har god plass,  kan en smøre på smør og dele opp skivene, en legge på pålegg, en legge på pynt/tilbehør og en som legger snittene på fat

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
15 timer siden, Leo skrev:

For ente gang JEG skal ikke smøre til 50 personer! Jeg har hjelp og vi er flere som skal jobbe. 'Servere' er vel heller ikke noe man driver med når det er snakk om snitter. Man setter frem maten og drikken, man går ikke rundt å serverer gjestene.

ts

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...