AnonymBruker Skrevet 1. mai 2017 #1 Del Skrevet 1. mai 2017 Hvor mye bør jeg beregne og hva kan jeg lage dagen før. Tenker å he en med: - reker (de blir vel vassne om de legges på loff dagen før... -Brie (kan legges på brød dagen før?) - Spekeskinke - Roastbif Karbonader Laks med eggerøre (blir vassent eller?) Noen som har gjort dette før? Noen tips? Anonymkode: dfb1b...f55 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2017 #2 Del Skrevet 1. mai 2017 Helt ærlig tror jeg ikke at jeg hadde laget dette dagen før... Er redd det kan bli tørt og vassent om de står for lenge, jeg hadde heller forberedt meg på å stå opp ekstra tidlig og lage de samme dag. Brød kan bestilles hos baker ferdig oppskjært, og hentes samme morgen, likedan kan roastbiff bestilles ferdig oppskjært. Karbonader kan stekes opp i god tid i forveien og fryses. Rekene kan renskes kvelden før. Beregner man antall av hver inkl grønt/pynt, og begynner med å lage eggerøre mens skylte salatblader/grønt får tørke. Del opp agurk, tomat, sitron, kruspersille, dill osv slik at all pynt står klar. Få hjelp til å ha på smør på snittene og lag deretter 7-8 snitter av hver, det går i grunnen kjapt om man planlegger. Anonymkode: d450a...d0e 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 1. mai 2017 #3 Del Skrevet 1. mai 2017 Og jeg hadde nok ikke begitt meg ut på å lage snitter til 50 personer i det hele tatt fordi det da er snakk om 200 - 250 snitter. Det er mye arbeid og tar lang tid. De blir heller ikke særlig delikate hvis de får stå fra dagen før. 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ViljaH Skrevet 1. mai 2017 #4 Del Skrevet 1. mai 2017 Når på dagen skal de serveres? Kan du få noen til å hjelpe deg? Jeg ville nok montert dem på fat på morgenen og dekket med plast, men gjort mest mulig forberedelser dagen før. Stekt opp eggerøre, forberedt kjøtt så det er klart til å legges på. Ordnet med sauser, vasket av grønnsaker klart til å kuttes. Ordnet drikke, dekket bord, gjort klar serveringsfat. Satt ut smør så det blir mykt. På morgenen smører du med slikkepott, lager kanskje et helt fat av hver type, ett om gangen. Mest mulig effektiv masseproduksjon. Kanskje garnityr til sist om de skal ha mye det samme. 6 fat vil da ikke ta så innmari lang tid å montere. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 1. mai 2017 #5 Del Skrevet 1. mai 2017 Det jeg tenker på er at TS tydeligvis ikke har noen erfaring med dette og dermed vil det ta veldig lang tid. Er man rutinert på kjøkkenet og har hjelp og god plass går det selvfølgelig. Og er man bruden, konfirmantens mor, jubilanten eller på annen måte nødvendigvis har mye annet å gjøre i forbindelse med feiringen, ville jeg ha styrt unna. Selv om noen alltid vil påstå at alt går... 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2017 #6 Del Skrevet 1. mai 2017 Det vanlige er å beregne 3 snitter pr. pers. Det er antallet du får om du bestiller dette fra cateringfirma. Jeg jobber som kokk, og kan også si at du må utover dette vurdere hvem som skal spise dette. (Eksempel: 50 menn, kvinner og barn eller 50 utsultede menn?). Jeg hadde laget 150 stk. om det var snakk om blandet gruppe mennesker + 20 ekstra om det er flest menn som kommer Du bør også tenke på om måltidet skal erstatte middag eller lunsj. Husk et barn spiser kanskje bare 1 eller 2 snitter, så de voksne som spiser 4-5 har litt å gå på. Gjør som noen over her foreslår. Klargjør alt du kan dagen før. Kjøtt, eggerøre m.m. Men ikke kutt agurk og tomat dagen før, tomatene blir vasne og agurken tørr. Det ser ekkelt ut. Smør alle skivene, legg på salatblad, på med pålegg - og pynt alt samtidig. Det lønner seg alltid tidsmessig å slippe å ta fram smør 5 ganger, salat 5 ganger osv. Hvis du ikke har plass ta i alle fall et pålegg om gangen. IKKE lag snittene kvelden før. De ser absolutt ikke delikate om du serverer snitter fra i går! Ikke ha på smør dagen før heller. Anonymkode: a2549...477 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2017 #7 Del Skrevet 1. mai 2017 Agurkene kan godt skjæres dagen før. Legg de med våt kjøkkenpapir/kjøkkenhåndkle på et fat og dekk godt med plastfolie. Jeg jobbet på koldtkjøkken tidligere og når jeg hadde 800 smørbrød som skulle ut før klokken 12 var det godt å ha alt ferdig preppa. Anonymkode: fdc60...8f6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2017 #8 Del Skrevet 1. mai 2017 2 timer siden, Leo skrev: Og jeg hadde nok ikke begitt meg ut på å lage snitter til 50 personer i det hele tatt fordi det da er snakk om 200 - 250 snitter. Det er mye arbeid og tar lang tid. De blir heller ikke særlig delikate hvis de får stå fra dagen før. Vi er flere folk og to kjøkken da. Ingen som har erfaring med å lage dagen før? ts Anonymkode: dfb1b...f55 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2017 #9 Del Skrevet 1. mai 2017 2 timer siden, ViljaH skrev: Når på dagen skal de serveres? Kan du få noen til å hjelpe deg? Jeg ville nok montert dem på fat på morgenen og dekket med plast, men gjort mest mulig forberedelser dagen før. Stekt opp eggerøre, forberedt kjøtt så det er klart til å legges på. Ordnet med sauser, vasket av grønnsaker klart til å kuttes. Ordnet drikke, dekket bord, gjort klar serveringsfat. Satt ut smør så det blir mykt. På morgenen smører du med slikkepott, lager kanskje et helt fat av hver type, ett om gangen. Mest mulig effektiv masseproduksjon. Kanskje garnityr til sist om de skal ha mye det samme. 6 fat vil da ikke ta så innmari lang tid å montere. Takk for tips! Anonymkode: dfb1b...f55 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2017 #10 Del Skrevet 1. mai 2017 1 time siden, Leo skrev: Det jeg tenker på er at TS tydeligvis ikke har noen erfaring med dette og dermed vil det ta veldig lang tid. Er man rutinert på kjøkkenet og har hjelp og god plass går det selvfølgelig. Og er man bruden, konfirmantens mor, jubilanten eller på annen måte nødvendigvis har mye annet å gjøre i forbindelse med feiringen, ville jeg ha styrt unna. Selv om noen alltid vil påstå at alt går... Ehm. Det er snakk om å smøre brødskiver, det har jeg gjort før. Drt er snakk om en dåp, og jeg er barnets mor, men jeg får god smørehjelp ts Anonymkode: dfb1b...f55 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2017 #11 Del Skrevet 1. mai 2017 Ville laget så mye som mulig samme dag.. Brød blir tørt når det står i kjøleskapet. Det er ikke delikat å få servert mat som har stått lenge siden det ble laget, selv om det har stått kaldt.. Skjønner ikke hvorfor alle snakker om smør, det er da ikke vanlig å ha smør under ting som Brie, Roastbeef, reker osv?? Med reker og roastbiff har man vel gjerne majones eller remulade, ikke smør.. Anonymkode: 53604...3eb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AvocadoMelon Skrevet 1. mai 2017 #12 Del Skrevet 1. mai 2017 Ikke lag dagen før. Jobber i ferskvare og har god kjennskap til produktene du vil bruke. Roastbiffen vil bli grå i kjøttet og rekene vil "synke" inn i loffen. Brien blir fort tørr. Men alt av produkter kan fint være klart fra dagen før sånn at det bare sette det sammen dagen etter 😊 Bare dekke alt med plast Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 1. mai 2017 #13 Del Skrevet 1. mai 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ehm. Det er snakk om å smøre brødskiver, det har jeg gjort før. Drt er snakk om en dåp, og jeg er barnets mor, men jeg får god smørehjelp ts Anonymkode: dfb1b...f55 Eh... Å lage snitter er litt mer komplisert enn å smøre brødskiver med leverpostei og sylteagurk. Det skal helst både smake godt og se bra ut. Og hvis det finnes cateringselskaper som beregner tre snitter pr. person så forklarer det hvorfor jeg mer enn en gang har vært på tilstelninger hvor det har blitt servert snitter og fatene har vært renskrapte lenge før folk er mette. Tre snitter er tross alt ikke mer enn 1,5 brødskiver (Selv om det selvfølgelig er mer pålegg på enn man bruker til vanlig) og det er ikke mye mat hvis det er det folk får å spise i løpet av en del timer. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2017 #14 Del Skrevet 1. mai 2017 Stusset også på 3 per person.. 3 snitter er ikke mye mat. Anonymkode: 53604...3eb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Timsy Skrevet 1. mai 2017 #15 Del Skrevet 1. mai 2017 Man serverer ikke dag-gamle snitter i et selskap. Du må stå opp tidligere, samt få noen til å hjelpe deg med å smøre. Jeg ville ikke beregnet mindre enn 4-5 snitter pr pers. Det finnes ikke større skandale i mine øyne enn tomme snittefat og gjester som fortsatt er sultne. Ps. Du virker ikke særlig rutinert. Har du vurdert å bestille ferdige snitter? 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2017 #16 Del Skrevet 1. mai 2017 12 minutter siden, Leo skrev: Eh... Å lage snitter er litt mer komplisert enn å smøre brødskiver med leverpostei og sylteagurk. Det skal helst både smake godt og se bra ut. Og hvis det finnes cateringselskaper som beregner tre snitter pr. person så forklarer det hvorfor jeg mer enn en gang har vært på tilstelninger hvor det har blitt servert snitter og fatene har vært renskrapte lenge før folk er mette. Tre snitter er tross alt ikke mer enn 1,5 brødskiver (Selv om det selvfølgelig er mer pålegg på enn man bruker til vanlig) og det er ikke mye mat hvis det er det folk får å spise i løpet av en del timer. Det ER jo å smøre skiver, at man skal dandere de litt finere er jo ikke krevende. Vanskelig er det ikke, men det er klart det er mye jobb. 3 snitter per pers hørtes lite ut ja. Veldig kjipt å ha for få. Ts Anonymkode: dfb1b...f55 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2017 #17 Del Skrevet 1. mai 2017 15 minutter siden, AvocadoMelon skrev: Ikke lag dagen før. Jobber i ferskvare og har god kjennskap til produktene du vil bruke. Roastbiffen vil bli grå i kjøttet og rekene vil "synke" inn i loffen. Brien blir fort tørr. Men alt av produkter kan fint være klart fra dagen før sånn at det bare sette det sammen dagen etter 😊 Bare dekke alt med plast Ja det er ho disse type tips jeg ser etter. Å legge roast biff på dagen før er nok ikke så heldig. Men noe kan man ordne dagen før. ts Anonymkode: dfb1b...f55 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2017 #18 Del Skrevet 1. mai 2017 8 minutter siden, Timsy skrev: Man serverer ikke dag-gamle snitter i et selskap. Du må stå opp tidligere, samt få noen til å hjelpe deg med å smøre. Jeg ville ikke beregnet mindre enn 4-5 snitter pr pers. Det finnes ikke større skandale i mine øyne enn tomme snittefat og gjester som fortsatt er sultne. Ps. Du virker ikke særlig rutinert. Har du vurdert å bestille ferdige snitter? Ja, har vurdert ferdige snitter men det kommer jo på mange tusen kroner så vi har slått det litt fra oss. Det er jo ikke vanskelig å lage snitter, er bare en del jobb, men jeg er ikke alene. ts Anonymkode: dfb1b...f55 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FantasDick Skrevet 1. mai 2017 #19 Del Skrevet 1. mai 2017 All smøring må skje kort tid før de skal serveres hvis ikke blir det tørt og/eller soggy, og jo - det er krevende å smøre hundrevis av brødskiver på kort tid. Hilsen tidligere cateringmedarbeider og snittelager! 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2017 #20 Del Skrevet 1. mai 2017 33 minutter siden, FantasDick skrev: All smøring må skje kort tid før de skal serveres hvis ikke blir det tørt og/eller soggy, og jo - det er krevende å smøre hundrevis av brødskiver på kort tid. Hilsen tidligere cateringmedarbeider og snittelager! Ja, vi er alle enig at det er krevende, men ikke spesielt vanskelig. Noe kan gjøres på forhånd, men kanskje ikke å legge pålegget rett på brødet. Ts Anonymkode: dfb1b...f55 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå