Gå til innhold

Hva endres?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi er forlovet, gifter oss neste år. 

Vi har i dag samboerkontrakt og testament.

Vi har hus sammen, eier halvparten hver. Jeg har gått inn med 2 000 000 i egenkapital, han med 500 000. Han betaler derfor ned 70% av lånet, jeg 30%. 

Vi har hvert vårt barn. I kontrakten vi har er det ordnet slik at barna arver av sine foreldre. Men feks hvis jeg dør nå må jo huset selges og alt blir ødelagt, fordi mitt barn skal ha arven etter meg. Derfor er det i kontrakten ordnet slik at en del av mitt barns arv går til mannen min, dette vil mitt barn få tilbake når mannen min dør. I tillegg har vi div. forsikringer. På denne måten unngår vi at hele familien løses opp. 

Hvordan blir det når vi nå gifter oss?

Det er viktig for meg at mitt barn arver meg, at ikke mine penger går til min manns barn. Det blir feil hvis min mann arver halve arven etter meg, og at de pengene går til hans barn når han dør. Misforstå meg rett, jeg elsker barnet hans, men det barnet skal arve sine foreldre. Jeg har jo jobbet hardt for å sikre mitt barn og vil at pengene skal gå dit (slik vi har ordnet i samboerkontrakten).

Hvordan blir alt dette når vi nå gifter oss?

Anonymkode: 2680a...9c5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Når dere ikke er gift, hvorfor har dere ordnet i kontrakten at han skal få sitte på din arv til han dør om du dør først? Det er utrolig urimelig for barnet ditt og noe du burde endre. Er barnet ditt mindreårig eller over 18? Hvis barnet er over 18 må barnet faktisk godkjenne den kontrakten du nå har skrevet. Du kan ikke si at sånn blir det uten ditt barns godkjennelse hvis barnet er over 18. 

Ekteskapsloven burde du ta en titt i og arveloven. www.lovdata.no

Hadde jeg vært deg hadde jeg tatt meg en prat med en advokat for å få skikkelig hjelp og svar på dine spørsmål. Din nummer en prioritet burde i hvert fall være å sørge for at ditt barn står best i det. Hvis dere gifter dere og får et barn i mellom, blir barnet du har nå et såkalt særkullsbarn... 

Anonymkode: 3170a...7d2

Gjest ClickB4it
Skrevet

Dette er advokatmat.

AnonymBruker
Skrevet

Det skal sies at er barnet ditt under 18 år så må fylkesmann godkjenne kontrakten på vegne av barnet

Arveloven § 10.I høve til særskilt livsarving (særkullbarn eller livsarving til særkullbarn) etter avdød ektemake har attlevande ektemake berre rett til uskifte når den særskilde livsarvingen samtykkjer. Er den særskilde livsarvingen mindreårig eller fråteken rettsleg handleevne på det økonomiske området, må vergen samtykkje, og det krevst også samtykkje frå fylkesmannen. Fylkesmannen bør som regel berre samtykkje når fylkesmannen meiner det vil være til gagn også for den særskilde livsarvingen at attlevande ektemake får rett til uskifte. Er buet til arvingen under konkurshandsaming, kan samtykke etter første punktum her berre gis med samtykke frå tingretten.

Anonymkode: 3170a...7d2

AnonymBruker
Skrevet

Dette høres ut som en svært dårlig plan for ditt barn. Løsningen her burde være gjensidige livsforsikringer slik at den lengstlevende kan kjøpe ut arvingen. Da får både den lengstlevende beholde boligen og arvingen får realisert arven sin. 

En kontrakt om rett til å sitte i uskiftet bo vil uansett ikke være gyldig uten arvingens samtykke. 

Anonymkode: 47807...04d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...