Gå til innhold

Selge bolig uten megler/med advokat


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

http://selgprivat.no

https://www.selgboligselv.no/

Har noen erfaring med bruk av slike tjenester? Vi skal selge nå og jeg er ikke interessert å bruke 75000 kr som megleren her oppe skal ha. Er interessert i å gjøre en del selv, og det koster meg ingenting å bruke noen kvelder på å lage salgsopgave, foreta visning osv. Disse foretar alt av papirarbeid, mottak av kjøpesum, kan tegne eierskifteforsikring osv.

Jeg kommer selvasagt til å ta takst av takstmann og alt det som kreves ved salg av bolig.

Hva tror dere?

Anonymkode: 3f6b0...1e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville i alle fall aldri kjøpt en bolig av noen som selger uten et meglerhus i ryggen. 

Anonymkode: 80e2c...d47

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville i alle fall aldri kjøpt en bolig av noen som selger uten et meglerhus i ryggen. 

Anonymkode: 80e2c...d47

Det er jo meglere og advokater som står bak disse tjenestene. Det er bare at du innhenter alle papirene, skriver annonsen og holder visningene selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Ny Bruker skrev:

Det er jo meglere og advokater som står bak disse tjenestene. Det er bare at du innhenter alle papirene, skriver annonsen og holder visningene selv.

Og hvorfor skulle jeg stole på at du som privatperson har innhentet riktige papirer og opplysninger? Dette er mest sannsynlig den største økonomiske investeringen jeg noen gang har gjort. Da er jeg veldig lite risikovillig. 

Anonymkode: 80e2c...d47

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville i alle fall aldri kjøpt en bolig av noen som selger uten et meglerhus i ryggen. 

Anonymkode: 80e2c...d47

Enig. Jeg er på boligjakt nå og skygger unna private selgere. 

Anonymkode: 70ea8...080

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som kjøper som er på boligjakt er jeg skeptisk til de som velger å selge selv. Jeg skulle virkelig ha ELSKET boligen for å være villig til å ta risikoen, og høyst sannsynlig gjør jeg ikke det.

Jeg har heller ikke sett noen som har tatt bilder selv som faktisk har gitt meg lyst til å se boligen.

Anonymkode: 9c73a...678

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Aqua

De 75.000 du sparer på megler vil du med høy sannsynlighet tape på en lavere oppnådd salgssum. 

Når det er sagt, er dette en bransje i endring, og selv om det i dag er uvanlig å gjøre jobben selv, er det ikke utenkelig at det blir mer og mer vanlig i tiden fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Propr er trygt og godt:) 

Anonymkode: 84028...668

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde foretrukket å kjøpe av noen uten bruk av megler. Men du bør nok la en advokat ta seg av oppgjøret.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har solgt noen boliger uten megler, og satt meg skikkelig inn i regelverket i samråd med advokat. Tenkte jeg skulle dele realitetene med dere, for her kan det se ut til at enkelte myter lever i verste velgående... :)

  • Salg av brukt bolig er et forhold kun mellom kjøper og selger, regulert av Avhendingsloven.
  • En eventuell megler er ikke part i handelen, og har kun status som selgers innleide hjelper.
  • Viktig: Megler overtar ikke selgerens opplysningsplikt ovenfor kjøper!
    • Dette betyr f.eks. at selger kan holdes ansvarlig for feil megleren gjør i prospektet.
  • Megler har ingen ansvar for eventuelle feil eller mangler ved selve eiendommen som selges.
  • Det eneste ansvaret megleren faktisk har er ting som du ikke er pålagt dersom du selger selv.
    • Eksempler på dette er å fremlegge reguleringsplan og føre/fremlegge budlogg.
  • Kjøper har ingen formell relasjon til megler, og i praksis heller ingen rettigheter i ettertid.

Så fordelene ved å bruke megler har fint lite med trygghet å gjøre, hverken for selger eller kjøper. Ca. hver fjerde bolighandel ender i krangel, selv om nesten alle boligsalg i Norge går gjennom megler. Og meglerne, som angivelig skulle "sikre trygg bolighandel" legger skylden på lovverket...

Det er viktig å forstå at selger (og altså ikke megler) har ansvar for uoppdagede feil og mangler ved eiendommen i inntil 5 år etter overtakelse. Det som i praksis er viktig er å sikre seg mot f.eks. en regning på flere hundre tusen i ettertid fordi halve taket måtte byttes. Trygt boligsalg handler om tre ting: Vær ærlig om alt, få deg en skikkelig tilstandsrapport fra takstmann (ikke bare verditakst!), og skaff deg eierskifteforsikring. En megler tilfører fint lite av reell verdi.

Men det finnes imidlertid noen fordeler ved å bruke megler, som alltids handler om helt andre ting:

  • Selv om du bør se nøye gjennom alt megleren gjør blir det likevel mindre arbeid med boligsalget.
  • Norske meglere kan stort sett jobben sin, og selv om reil oppstår går salgsprosessen likevel greit.
  • Megler håndterer budrunden for deg, og det kan faktisk bli litt arbeidskrevende å gjennomføre ryddig.
    • Skal du selge selv bør du derfor bruke et av salgverktøyene som er tilgjengelig på Internett.
  • I enkelte situasjoner er det ikke lurt selge selv, f.eks. ved konfliktfylte samlivsbrudd eller arveoppgjør.
  • Dette kan også gjelde for spesielle "ting" ved eiendommen, f.eks. folkeminner eller verneverdig bygg.

Oppsummering: Megler tilfører ikke trygghet ved "normale" boligsalg, men kan i endel tilfeller være praktisk.

Anonymkode: 18c9f...8e1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har solgt noen boliger uten megler, og satt meg skikkelig inn i regelverket i samråd med advokat. Tenkte jeg skulle dele realitetene med dere, for her kan det se ut til at enkelte myter lever i verste velgående... :)

  • Salg av brukt bolig er et forhold kun mellom kjøper og selger, regulert av Avhendingsloven.
  • En eventuell megler er ikke part i handelen, og har kun status som selgers innleide hjelper.
  • Viktig: Megler overtar ikke selgerens opplysningsplikt ovenfor kjøper!
    • Dette betyr f.eks. at selger kan holdes ansvarlig for feil megleren gjør i prospektet.
  • Megler har ingen ansvar for eventuelle feil eller mangler ved selve eiendommen som selges.
  • Det eneste ansvaret megleren faktisk har er ting som du ikke er pålagt dersom du selger selv.
    • Eksempler på dette er å fremlegge reguleringsplan og føre/fremlegge budlogg.
  • Kjøper har ingen formell relasjon til megler, og i praksis heller ingen rettigheter i ettertid.

Så fordelene ved å bruke megler har fint lite med trygghet å gjøre, hverken for selger eller kjøper. Ca. hver fjerde bolighandel ender i krangel, selv om nesten alle boligsalg i Norge går gjennom megler. Og meglerne, som angivelig skulle "sikre trygg bolighandel" legger skylden på lovverket...

Det er viktig å forstå at selger (og altså ikke megler) har ansvar for uoppdagede feil og mangler ved eiendommen i inntil 5 år etter overtakelse. Det som i praksis er viktig er å sikre seg mot f.eks. en regning på flere hundre tusen i ettertid fordi halve taket måtte byttes. Trygt boligsalg handler om tre ting: Vær ærlig om alt, få deg en skikkelig tilstandsrapport fra takstmann (ikke bare verditakst!), og skaff deg eierskifteforsikring. En megler tilfører fint lite av reell verdi.

Men det finnes imidlertid noen fordeler ved å bruke megler, som alltids handler om helt andre ting:

  • Selv om du bør se nøye gjennom alt megleren gjør blir det likevel mindre arbeid med boligsalget.
  • Norske meglere kan stort sett jobben sin, og selv om reil oppstår går salgsprosessen likevel greit.
  • Megler håndterer budrunden for deg, og det kan faktisk bli litt arbeidskrevende å gjennomføre ryddig.
    • Skal du selge selv bør du derfor bruke et av salgverktøyene som er tilgjengelig på Internett.
  • I enkelte situasjoner er det ikke lurt selge selv, f.eks. ved konfliktfylte samlivsbrudd eller arveoppgjør.
  • Dette kan også gjelde for spesielle "ting" ved eiendommen, f.eks. folkeminner eller verneverdig bygg.

Oppsummering: Megler tilfører ikke trygghet ved "normale" boligsalg, men kan i endel tilfeller være praktisk.

Anonymkode: 18c9f...8e1

Det er godt mulig at alt du skriver her stemmer. Men mange vil allikevel unngå private selgere, dvs at det blir færre interessenter. Hos oss var det veldig godt megler var til stede. En sum måtte holdes tilbake hos megleren, da selger ikke ville reparere en feil som ble oppdaget rett før overtagelsen. I tillegg var ikke leiligheten tilstrekkelig utvasket. Selger ble sur da vi påpekte det, og megler måtte gi ham beskjed om at det måtte ordnes. Selger var veldig vanskelig å ha med å gjøre, så jeg har ikke noe ønske om å kjøpe uten megler en annen gang.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tvist skrev:

Det er godt mulig at alt du skriver her stemmer. Men mange vil allikevel unngå private selgere, dvs at det blir færre interessenter. Hos oss var det veldig godt megler var til stede. En sum måtte holdes tilbake hos megleren, da selger ikke ville reparere en feil som ble oppdaget rett før overtagelsen. I tillegg var ikke leiligheten tilstrekkelig utvasket. Selger ble sur da vi påpekte det, og megler måtte gi ham beskjed om at det måtte ordnes. Selger var veldig vanskelig å ha med å gjøre, så jeg har ikke noe ønske om å kjøpe uten megler en annen gang.

Helt klart. Jeg villa aldri kjøpt en leilighet som var solgt privat. 

Anonymkode: 1ef01...eb3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De gangene jeg har vært på utkikk etter leilighet har jeg styrt unna det som selges privat, rett og slett valgt det vekk i kolonnen på finn. De fleste jeg kjenner er ikke interessert i å kjøpe av noen som selger uten megler heller. Sannsynligvis får du lavere sum for huset om du selger det selv, og taper dermed mer enn det koster med megler. 

Anonymkode: 338b2...95d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men mange vil allikevel unngå private selgere, dvs at det blir færre interessenter.

I 2012 leverte Statens Institutt for Forbruksforskning to rapporter om forskjellige måter å selge bolig, og det de fant var at folk flest ikke i vesentlig grad hadde motforestillinger mot å kjøpe bolig uten at megler var involvert.

Det du skriver kan kanskje likevel stemme for visse deler av landet, f.eks. i de store byene. I andre deler selges opptil halvparten av alle eiendommer uten megler, og der sier det seg selv at det du beskriver neppe kan være noe utbredt problem.

Men akkurat dette vet jeg forsåvidt mindre om, så jeg skal ikke spille skråsikker. Poenget mitt handlet først og fremst om at folk tror de rareste ting om hva de får når de leier inn en megler. I virkeligheten betaler man svært mye for overraskende lite.

Anonymkode: 18c9f...8e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde egentlig bare tenkt å gi det et forsøk, så vi valgte MegleSelv fordi de er gratis og hadde det meste. Vi leide takstmann og de fikset annonse på Finn. Endte opp med bud på 55000 mer enn vi håpte på, så da bare solgte vi. :nori:

Anonymkode: 5310d...fb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt av oppgjør må uansett tas av advokat pga tinglysing osv.

Anonymkode: 596ee...dd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du kan også bruke eiendomsmegler til å ta seg av kun oppgjøret. 

Anonymkode: eb2d1...7a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke ulovlig å håndtere oppgjøret selv. Men det er veldig lite smart, av flere grunner.

En ting er at noe kan gå galt, men dersom oppgjøret skal håndteres privat må du regne med at de fleste potensielle kjøpere skygger unna. I tillegg vil de fleste banker nekte å utbetale lån til kjøperen hvis ikke oppgjør håndteres av profesjonelle, siden de ellers risikerer panten de skal ha i boligen ikke kommer i orden.

Så ja: Bruk advokat (eller megler) til selve oppgjøret.

Anonymkode: 18c9f...8e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...