Gå til innhold

Trening hjemme, småbarnsfamilier?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Vi er to daffe kropper midt i 30årene. Glade i livet, og med hver sin 100% stilling og ønske om familietid blir trening nedprioritert. 

Er det noen som faktisk får til å trene hjemme en halvtime på kvelden eller lignende? Hvordan gjør dere det? Lurer på om slike nettbaserte treningsvideoer fungerer?

Håper å høre erfaringer!

Anonymkode: 4113c...c84

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ta på joggesko og la den andre passe barna en halvtime, Det har alle tid til og det er gratis. 

Anonymkode: 2f695...09e

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ta på joggesko og la den andre passe barna en halvtime, Det har alle tid til og det er gratis. 

Anonymkode: 2f695...09e

Høres så lett ut, men har erfaring med å miste motivasjon på sånne avtaler. 😉

TS

• Liker 2
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Høres så lett ut, men har erfaring med å miste motivasjon på sånne avtaler. 😉

TS

Samme her. Og når man har hentet unger i barnehagen vil man gjerne tilbringe tid med dem før de legger seg.

Når ungene først er i seng er jeg helt utslitt. 

• Liker 3
Skrevet

Den ene trener før jobb og den andre leverer, den som leverer trener rett etter jobb og den andre henter? Bytte annenhver uke? 

Gå tur sammen hele familien i helgene? 

Hvor store er ungene? Kan treningen være familielek? Dansehalvtime i stua, lek sisten, stiv heks, rødt lys, dra på lekeplassen og bruk klatrestativ, push-ups eller sit-ups med kids på ryggen/magen? 

Jeg vet godt selv at dette er vanskelig å få til. Håper dere finner noe som funker for dere. :)

• Liker 3
Gjest Cyrus
Skrevet

Når ungene har lagt seg kan dere kjøre calisthenics i stua. Sett på noe kul musikk og bruk MadBarz-appen. Den har haugevis av ferdigdefinerte treningsprogrammer som krever minimalt av utstyr/plass. Dersom dere er 2 som pusher hverandre og ønsker en bedre fysisk form, vil jo oppgaven bli dobbelt så enkel slik jeg ser det 😄

AnonymBruker
Skrevet

Vi har barn på 2 og 4 år, og har alltid gjort det sånn at en av oss drar ut for å trene når barna skal legge seg, så legger den andre barna. I helgene pleier vi også å trene på dagtid, gjerne rett etter frokost (hvis vi ikke har andre planer, da). Vi trener som oftest 2-3 ganger hver pr uke. Jeg løper mye ute, og trener innimellom på treningssenter. Mannen trener omtrent bare på treningssenter.

Vi er selvsagt også slitne når kvelden kommer og barna skal legges (spesielt fordi den yngste fortsatt våkner hver natt). Men treningen må jo faktisk bare gjennomføres, det er akkurat som med husarbeid eller middagslaging. Vi kan ikke bare droppe å lage middag eller vaske klær hver eneste kveld (spesielt når vi har barn!) selv om vi er slitne og helst skulle ha droppet det. Det må bare gjennomføres, samme hvor sliten man er.

Anonymkode: 49d40...0b0

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har barn på 2 og 4 år, og har alltid gjort det sånn at en av oss drar ut for å trene når barna skal legge seg, så legger den andre barna. I helgene pleier vi også å trene på dagtid, gjerne rett etter frokost (hvis vi ikke har andre planer, da). Vi trener som oftest 2-3 ganger hver pr uke. Jeg løper mye ute, og trener innimellom på treningssenter. Mannen trener omtrent bare på treningssenter.

Vi er selvsagt også slitne når kvelden kommer og barna skal legges (spesielt fordi den yngste fortsatt våkner hver natt). Men treningen må jo faktisk bare gjennomføres, det er akkurat som med husarbeid eller middagslaging. Vi kan ikke bare droppe å lage middag eller vaske klær hver eneste kveld (spesielt når vi har barn!) selv om vi er slitne og helst skulle ha droppet det. Det må bare gjennomføres, samme hvor sliten man er.

Anonymkode: 49d40...0b0

Kjempebra! Vi har gått i fellen med å kutte det ut. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg trener 3-4 ganger i uken. Det blir som regel etter barna er lagt for kvelden fordi jeg vil være med dem når jeg kan. Det er nødvendig for at jeg skal ha overskudd og føle meg vel. Mannen min vil ikke trene så han er hjemme med barna 

Anonymkode: 0971b...822

AnonymBruker
Skrevet

Det handler om prioriteringer. Det er ikke alltid gøy å trene, det er noe man gjør for helsa si skyld. Trening gir energi, man blir altså ikke mer opplagt av å ligge på sofaen etter barna har lagt seg. Det er lurt å ikke så tenke så mye på det, bare bestemme seg for at idag skal jeg trene. Begynner man å mekle med seg selv, så ligger man dårlig an.

Anonymkode: 033d0...86e

• Liker 2
Skrevet

Hoppetau er sykt effektivt. Trenger ikke mye tid eller penger  for å få til en god økt med det. 

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei.

Vi er to daffe kropper midt i 30årene. Glade i livet, og med hver sin 100% stilling og ønske om familietid blir trening nedprioritert. 

Er det noen som faktisk får til å trene hjemme en halvtime på kvelden eller lignende? Hvordan gjør dere det? Lurer på om slike nettbaserte treningsvideoer fungerer?

Håper å høre erfaringer!

Det dere kan gjøre er å enten;
1. Pass på barna mens den andre er ute på gåtur, og bytt på når det er din tur. 
2. Tren hjemme via treningsopplegg på nett. 

Jeg er alenemamma. Jeg bruker verifiserte treners opplegg på youtube :) Har lært så utrolig mye! Jeg bruker 1 time på kvelden til trening. Da jeg ønsker å prioritere det. Varmer opp, trener og strekker ut :) Bruk tid på å gjøre øvelsene riktig, tren jevnlig og pass på inntaket av mat og vann :)  Jeg gikk ned veldig mange kilo, mest cm rundt kroppen, via trening på youtube :) Nå har jeg begynt å løpe igjen, og løper så fort jeg får anledning til fri tid :) 

Og veldig fint å kombinere trening på nett med gåturer. Ellers i hverdagen, om dere bor sentralt nok, kan dere bruke bena mer. La bilen stå, la bussen være. Handler du mye mat, kan du fordele alt i poser så det blir noenlunde jevnt, og ta det som en styrketrening på vei hjem. Tungt, men :) 

Det er så mye man kan gjøre, ikke bare trene en halvtime foran dataen. Alle de små detaljene som å bruke bena mer, og bære tunge matvarer hjem hjelper. Dere kan og ta med barna på en kveldstur. En times gå tur i naturen, eller i området (hvor du nå enn holder til) sammen med hele familien er veldig koselig :) Pleier å ta kveldsturer med min datter på 5 år. Vi går ikke fort, men vi benytter oss av skogen og naturen. Alle får frisk luft og får brukt beina litt. Pluss at hun sover bedre etter en tur ut i frisk luft. Jeg og :fnise:

Jeg bor veldig landlig til, og det er 3 km til barnehagen. Vi går til barnehagen på morgenen, og hjem igjen på ettermiddagen :) Pluss at vi må tilbake igjen ved fritidsaktiviteter. Så her er det mye gåing, men vi liker det :) Bruk beina mer ellers i hverdagen er vel poenget her :) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ønsker man det nok så får man det til. Man  kan bytte på å passe ungene alene litt, er forresten heller ikke noe problem å trene ute mens ungene leker. Man må da ikke å sitte å dulle med ungene hvert våkne minutt;p Tabata trening, sirkeltrening feks :)

Anonymkode: 945d7...516

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ønsker man det nok så får man det til. Man  kan bytte på å passe ungene alene litt, er forresten heller ikke noe problem å trene ute mens ungene leker. Man må da ikke å sitte å dulle med ungene hvert våkne minutt;p Tabata trening, sirkeltrening feks :)

Jeg trener ofte når barnet mitt er våken :) Ingen problem det. Av og til vil hun bli med, og setter seg på ryggen min om jeg er på gulvet, så jeg får ekstra vekter. Gøy for henne, tungt for meg :fnise:

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Minlillesky skrev:

Jeg trener ofte når barnet mitt er våken :) Ingen problem det. Av og til vil hun bli med, og setter seg på ryggen min om jeg er på gulvet, så jeg får ekstra vekter. Gøy for henne, tungt for meg :fnise:

Mindre barn er perfekte som vekter hehe

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg setter bilen hjemme og jogger til bhg for å hente barna og går hjem.

Anonymkode: 8bfe8...673

Skrevet

Jeg trener hjemme, med videoer fra beachbody. Har ikke barn selv, men de aller fleste amerikanere jeg kjenner som bruker videoene har det, og de har endret livene sine og fått til å trene hjemme med barn. Enten ved å ta det voldsomt tidlig om morgenen eller etter at barna har lagt seg. Vil tro at å søke både på bilder og videoer av "beachbody workout mum"  eller "parents" vil finne mye!😊

• Liker 1
Skrevet

Hvis dere har plass til det så kan jeg anbefale å investere i noe treningsutstyr. Vi har tredemølle og elipsemaskin (tredemølla som blir brukt mest), i tillegg har jeg håndmanualer og strikk. 

Jeg går på senter også for styrketreningen sin del, men kondisjonstrening tar jeg hjemme på tredemølla 3-4 ganger i uken. Den tar ikke så stor plass pga den kan flippes litt opp når den ikke er i bruk. Liker å trene om morgenen, lettvint å gå fra pysj til treningstøy, så er treninga unnagjort. 

AnonymBruker
Skrevet

Har kjøpt tredemølle. Etter ungene har lagt seg tar jeg unna litt husarbeid, deretter koser jeg meg på tredemølla med Netflix en 30-45 minutter før jeg tar en varm dusj og sovner momentant. 

I helgene prøver vi å komme oss ut på tur som en familie, god trening det også.

Anonymkode: 167d5...1f6

AnonymBruker
Skrevet

Det er en utfordring å få presset trening inn i timeplanen når en har barn, men her i huset bytter vi på å dra på trening (trener crossfit), eller så tar vi en økt som går an å kjøre på stuegulvet. Vi har en pullups bar i døra som gjør at vi kan ta pullups og chinups der (kan få de til 500 kr eller kanskje billigere også). Ta f eks 5 pullups, 10 pushups og 15 squat igjen og igjen i 20-30 minutter og du har en bra økt hjemme i din egen stue. Trappeløp kan du også gjøre hjemme om du har en trapp i huset. Kombiner med pushups, situps ol og du får trent flere deler av kroppen. 

Det er ikke alle dager en har lyst eller egentlig orker å trene, men om en presser seg litt og gjennomfører likevel så angrer en ikke på det etterpå. 

Anonymkode: a4d66...685

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...