AnonymBruker Skrevet 30. april 2017 #1 Skrevet 30. april 2017 Jeg har slitt med depresjon det siste halvåret og dette har ført til vektnedgang og en forbrenning som er på bærtur. Midt oppi dette har jeg en stund slitt med spiseforstyrrelse og grunnet dette ikke et riktig bilde av hva normale porsjoner mat er. Jeg er heldigvis på bedringens vei, har bedt fastlegen om hjelp og har blitt henvist til psykolog og ernæringsfysiolog, men det tar litt tid før jeg får hjelp. I mellomtiden ønsker jeg å spise normalt igjen. Jeg har grunnet et elendig kosthold både jern og d- vitaminmangel, samt B12 og kalium mangel. Har dere gode råd til meg? Hva bør jeg spise? Og hvordan kan jeg få forbrenningen min opp igjen? Jeg har i lang tid sultefôret kroppen min. Anonymkode: 56978...cfa
Pringle Skrevet 1. mai 2017 #2 Skrevet 1. mai 2017 Jeg tror du kan slutte å bekymre deg for forbrenningen din, den er helt sikkert helt fin. Konsentrer deg bare om å normalisere matinntaket ditt igjen. Du kan spise det du vil, du kan spise sånn du spiste før du ble syk. Det er optimalt å bestemme selv hva man skal spise. Men hvis du har glemt hvordan du har spist før, eller er forvirret/usikker pga spiseforstyrrelsen, og spiser veldig dårlig nå, er Dagsmeny for kvinner et greit, konkret alternativ, og vil fort få deg til å føle deg bedre. 2
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2017 #3 Skrevet 1. mai 2017 For noen mennesker er vanlig sult- og matbehovfølelse undertrykket av for eks psykiske problem Om mulig så kan du forsøke å komme i kontakt med de følelsene igjen, føl etter om du kjenner deg svak og om det føles som om du mangler energi. Når det har gått en stund siden du spiste, så legg merke til hvordan du føler deg fysisk før og etter du spiser Om du er for psykisk syk og lurer deg selv til å tro at du ikke føler at kroppen mangler energi, så hjelper det jo ikke Anonymkode: b482d...df2
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2017 #4 Skrevet 1. mai 2017 Hei, så flott at du er på bedringens vei! Jeg foreslår at du kontakter ekspertise for å få riktige råd. F.eks: http://www.nettros.no/senter/landsdekkende/ http://www.spisfo.no/kontakt/ Anonymkode: 48be0...f55
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2017 #5 Skrevet 1. mai 2017 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har slitt med depresjon det siste halvåret og dette har ført til vektnedgang og en forbrenning som er på bærtur. Midt oppi dette har jeg en stund slitt med spiseforstyrrelse og grunnet dette ikke et riktig bilde av hva normale porsjoner mat er. Jeg er heldigvis på bedringens vei, har bedt fastlegen om hjelp og har blitt henvist til psykolog og ernæringsfysiolog, men det tar litt tid før jeg får hjelp. I mellomtiden ønsker jeg å spise normalt igjen. Jeg har grunnet et elendig kosthold både jern og d- vitaminmangel, samt B12 og kalium mangel. Har dere gode råd til meg? Hva bør jeg spise? Og hvordan kan jeg få forbrenningen min opp igjen? Jeg har i lang tid sultefôret kroppen min. Anonymkode: 56978...cfa Forbrenningen går opp av seg selv ved at du spiser mer mat. Så enkelt er det. Det er helt vanlig at stoffskiftet blir lavt når en tilfører lite næring fordi kroppen prøver så godt den kan å overleve og skrur rett og slett ned forbrenningen til å opprettholde de mest nødvendige funskjonene. Men forbrenningen vil regulere seg opp når den får mer mat og gå tilbake til normalen av normal næringstilførsel. Anonymkode: b1e09...a7b
Gjest Vinglepetra Skrevet 3. mai 2017 #6 Skrevet 3. mai 2017 (endret) Enig i at dagsmeny for kvinner gir et riktig bilde av hva et normalt voksent menneske skal spise i løpet av en dag. Foreslår også at du prøver å spise litt om gangen og prioriterer sunn og næringsrik mat. Endret 3. mai 2017 av Vinglepetra
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2017 #7 Skrevet 4. mai 2017 Går du/gikk du på medisiner siden du sier forbrenningen er på bærtur? Normalt sett, dersom du er fysisk frisk, blir ikke forbrenningen "ødelelagt". Dersom du over tid har vært underernært vil den bli redusert, men dette vil justere seg opp igjen når du begynner å spise normale mengder mat. Anonymkode: f896c...23b 2
Pringle Skrevet 4. mai 2017 #8 Skrevet 4. mai 2017 15 timer siden, Vinglepetra skrev: Enig i at dagsmeny for kvinner gir et riktig bilde av hva et normalt voksent menneske skal spise i løpet av en dag. Foreslår også at du prøver å spise litt om gangen og prioriterer sunn og næringsrik mat. Bare for å presisere (ikke kverulere), så mener jeg ikke at "dagsmeny for kvinner" er verken "riktig" eller noe noen som helst "skal" følge, men et sted å starte for en som er fullstendig ute å kjøre og trenger noe konkret og tillitvekkende å forholde seg til. Det utgjør antakeligvis en enorm forbedring av kostholdet for trådstarter. For en som allerede spiser normalt, er det for lite fett, for detaljstyrt, for restriktivt. 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2017 #9 Skrevet 4. mai 2017 Ikke gjør det vanskelig nå i begynnelsen. Spis 3 eller fire måltider til dagen med det du liker av skikkelig mat. Spis til du er passe mett. Gjør det til en prioritet at du spiser disse måltidene. Hver dag. Når det gjelder forbrenningen din så er den ikke "ødelagt". Jeg har selv slitt med et problematisk og restriktivt forhold til mat, og var sikker på at jeg hadde ødelagt forbrenningen så mye at jeg aldri kunne spise normalt igjen uten å legge på meg masse. Slik er det ikke. I dag er jeg helt frisk, spiser stort sett det jeg har lyst på av ordentlig mat, ikke junk, og holder en normal slank vekt uten å stresse. Det går seg til, men du er nødt til å gjøre en god egeninnsats, spesielt i starten. Kroppen tilgir deg om du gir den nok næring. Anonymkode: f7d1b...6dd 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå