Gå til innhold

Enda en "jeg sliter med å gå ned i vekt" tråd.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 164 cm og veier 105 kg. 

Jeg har gjort masse tiltak for å gå ned i vekt men den står stille. 

Noe av det jeg har gjort er; 

-kutte ut søtsaker i uka (sprekker nå og da men da spiser jeg den aller minste melkesjokoladen feks)

-lager middager osv fra bunnen så mye det lar seg gjøre for meg (er ikke SLT jeg er like stødig på, som feks saus som tydeligvis er det enkleste man kan gjøre 🙄)

-bruker olje isteden for smør til steking 

-rent kjøtt 

-mer grønnsaker (både til middag og feks agurk, paprika osv på frokost) 

-spiser ikke brød, bare knekkebrød. Kjøper meg en grov baguette av og til som jeg fyller med kylling og salat. 

-tåler ikke pasta, men spiser fullkornsris de gangene jeg har noe slik tilbehør. 

-har aldri fått teken på kaloritelling, prøver å skrive opp og veie men det glipper gang på gang og jeg mister motivasjonen. 

Trener styrke 4 ganger i uka. Kan ikke trene noe særlig kondisjon på grunn av skade i anklene, tåler null belastning (har prøvd sykkel, rolig gåing på mølle, elipsemaskin, roing, har ikke mulighet til å dra i svømmehall) 

har dere noen gode råd til ei som er på randen til å gi opp? 

Har perioder hvor jeg blir brått trøtt og tiltaksløs, kan det være lavt stoffskifte? Ser på symptomer at jeg kanskje burde sjekket det. Er det lett å sjekke det? 

Hvordan gjør dere det med kaloritelling feks? Skriver dere opp hva dere spiser? 

Anonymkode: bde57...453

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er 164 cm og veier 105 kg. 

Jeg har gjort masse tiltak for å gå ned i vekt men den står stille. 

Noe av det jeg har gjort er; 

-kutte ut søtsaker i uka (sprekker nå og da men da spiser jeg den aller minste melkesjokoladen feks)

-lager middager osv fra bunnen så mye det lar seg gjøre for meg (er ikke SLT jeg er like stødig på, som feks saus som tydeligvis er det enkleste man kan gjøre 🙄)

-bruker olje isteden for smør til steking 

-rent kjøtt 

-mer grønnsaker (både til middag og feks agurk, paprika osv på frokost) 

-spiser ikke brød, bare knekkebrød. Kjøper meg en grov baguette av og til som jeg fyller med kylling og salat. 

-tåler ikke pasta, men spiser fullkornsris de gangene jeg har noe slik tilbehør. 

-har aldri fått teken på kaloritelling, prøver å skrive opp og veie men det glipper gang på gang og jeg mister motivasjonen. 

Trener styrke 4 ganger i uka. Kan ikke trene noe særlig kondisjon på grunn av skade i anklene, tåler null belastning (har prøvd sykkel, rolig gåing på mølle, elipsemaskin, roing, har ikke mulighet til å dra i svømmehall) 

har dere noen gode råd til ei som er på randen til å gi opp? 

Har perioder hvor jeg blir brått trøtt og tiltaksløs, kan det være lavt stoffskifte? Ser på symptomer at jeg kanskje burde sjekket det. Er det lett å sjekke det? 

Hvordan gjør dere det med kaloritelling feks? Skriver dere opp hva dere spiser? 

Der har du det. Vet du ikke hvor mye som går inn, så vet du heller ikke hvor mye som må gå ut.

Skrevet

Last ned appen Lifesum. Den brukte jeg mye når jeg gikk ned i vekt.

Skrevet

Du må rett og slett få dreisen på å telle kalorier. 

Det er det som er hovedessensen: kalorier inn og kalorier ut. 

Finnes mange apper for å holde oversikt over hvor mange kalorier du spiser ila dagen og hvor mye du forbrenner. Søk litt rundt og se om du finner en som du liker. 

Du bør skrive opp alt du spiser. Husk at det er mange skjulte kalorier som du ikke tenker over, f.eks flytende kalorier i det du drikker. 

Du skriver at du bruker olje i stedet for smør. Olje har mange kalorier. 

Sunne matvarer trenger nødvendigvis ikke være slankende pga det inneholder mye kalorier, som f.eks olje, nøtter og avokado. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Du kan jo også sjekke stoffskiftet ditt. Ta blodprøve på THS, fritt T4, fritt T3 og Anti-TPO. Det siste glemmer mange fastleger å sjekke, men er veldig viktig, da det betyr en evt autoimmun sykdom.

Anonymkode: 4c2a9...382

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Må nok prøve å gi kaloritelling en sjanse til. Føler bare at det blir så rotete hver gang jeg prøver, mister oversikten på en måte 🙄 Hvor mange kalorier burde jeg ligge på i løpet av en dag vil dere tro? 

Ts 

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du kan jo også sjekke stoffskiftet ditt. Ta blodprøve på THS, fritt T4, fritt T3 og Anti-TPO. Det siste glemmer mange fastleger å sjekke, men er veldig viktig, da det betyr en evt autoimmun sykdom.

Takk 👏🏼

AnonymBruker
Skrevet

Ang stoffskiftet så utgjør ikke det mange kilo hvis det viser seg at du har lavt stoffskifte. Mange overvektige skylder på lavt stoffskifte, men i realiteten så dreier deg seg om 3-4 kilo ekstra. Ikke 50kg. 

Men det er verdt å få sjekket det ut. 

Anonymkode: 1bb29...f63

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Må nok prøve å gi kaloritelling en sjanse til. Føler bare at det blir så rotete hver gang jeg prøver, mister oversikten på en måte 🙄 Hvor mange kalorier burde jeg ligge på i løpet av en dag vil dere tro? 

Ts 

Du må nesten regne ut basal kaloribehovet ditt. 

Google det. 

Finn ut av hva som er basal kaloribehov, også legger du deg på 500 kalorier under det daglig. Da vil du gå ned i vekt.

Hvis du synes dette er vanskelig så tror jeg at jeg hadde meldt meg inn i Vektklubben 

https://www.vektklubb.no

eller Grete Roede

https://www.greteroede.no

Det kan være greit å få oppfølging og tilbakemelding, lære seg å tenke nytt og tilegne ny kunnskap for vektnedgang. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ang stoffskiftet så utgjør ikke det mange kilo hvis det viser seg at du har lavt stoffskifte. Mange overvektige skylder på lavt stoffskifte, men i realiteten så dreier deg seg om 3-4 kilo ekstra. Ikke 50kg. 

Okai, det ante jeg ikke :) har bare hørt at man da kan slite ekstra med å gå ned i vekt hvis man er overvektig.

AnonymBruker
Skrevet

Du må nesten regne ut basal kaloribehovet ditt. 

Google det. 

Finn ut av hva som er basal kaloribehov, også legger du deg på 500 kalorier under det daglig. Da vil du gå ned i vekt.

Hvis du synes dette er vanskelig så tror jeg at jeg hadde meldt meg inn i Vektklubben 

https://www.vektklubb.no

eller Grete Roede

https://www.greteroede.no

Det kan være greit å få oppfølging og tilbakemelding, lære seg å tenke nytt og tilegne ny kunnskap for vektnedgang. 

Har ikke råd til sånne kurs og klubber dessverre :P 

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette vil jeg tro er individuelt, fordi man er skapt forskjellig, og fordi lavt stoffskifte kan variere veldig fra person til person. Husk: stoffskiftet handler om forbrenningen vår, og hvis den går på sparebluss hele tida, sier det seg selv at det kan påvirke hele kroppen. Medisiner kan også påvirke. Når det er sagt, håper jeg ikke ts har lavt stoffskifte, eller at hvis det skulle vise seg at hun har det, kan hun fint gå ned mange kg fortsatt. Men å si at det bare dreier seg om 3-4 ekstra kilo hvis man har lavt stoffsifte, er ikke sannheten for alle.  

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke råd til sånne kurs og klubber dessverre :P 

Da må du nesten lese deg opp selv og legge ei plan. 

Tell absolutt alt. Prøv å få inn litt kondisjonstrening, ikke bare styrke. De problemene du har med anklene vil jeg tro gir seg når du kommer ned i normalvekt. Det er vanlig å få vondt i ankler og knær når du prøver cardiotrening som overvektig pga det blir for stor belastning. Drit i å løpe, elipse og spinning. Kom deg ut å gå deg turer hver dag. 

Last ned en app som sagt. Kan anbefale lifesum. Hvis du har råd til det så burde du kjøpt deg ei fitbit-klokke. De er litt dyre, ca 1000kr tror jeg, men det er ei investering. Har du ikke råd så ønske deg penger til burdagen din å kjøp deg ei. Der plotter du inn alt. Hva du trener, hva du veier, hvor lang er du. Og den regner ut hvor mange kalorier du må ha i døgnet for å gå ned i vekt. Et veldig effektivt hjelpemiddel. Og det er en engangssum. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Da må du nesten lese deg opp selv og legge ei plan. 

Tell absolutt alt. Prøv å få inn litt kondisjonstrening, ikke bare styrke. De problemene du har med anklene vil jeg tro gir seg når du kommer ned i normalvekt. Det er vanlig å få vondt i ankler og knær når du prøver cardiotrening som overvektig pga det blir for stor belastning. Drit i å løpe, elipse og spinning. Kom deg ut å gå deg turer hver dag. 

Last ned en app som sagt. Kan anbefale lifesum. Hvis du har råd til det så burde du kjøpt deg ei fitbit-klokke. De er litt dyre, ca 1000kr tror jeg, men det er ei investering. Har du ikke råd så ønske deg penger til burdagen din å kjøp deg ei. Der plotter du inn alt. Hva du trener, hva du veier, hvor lang er du. Og den regner ut hvor mange kalorier du må ha i døgnet for å gå ned i vekt. Et veldig effektivt hjelpemiddel. Og det er en engangssum. 

Det er skader i anklene som aldri vil bli bedre, det er snakk om at jeg kan bli delvis avhengig av rullestol. 

Jeg har fitbit som jeg fikk av kjæresten til jul så den utgiften slipper jeg heldigvis ☺️ 

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er skader i anklene som aldri vil bli bedre, det er snakk om at jeg kan bli delvis avhengig av rullestol. 

Jeg har fitbit som jeg fikk av kjæresten til jul så den utgiften slipper jeg heldigvis ☺️ 

Men da har du jo de verktøyene du trenger for å gå ned i vekt :) 

Jeg er sikker på at anklene dine vil bli bedre når du når ei normalvekt. Overvekt er ei stor belastning og vil forverre den skaden du allerede har. Det er jo logisk når anklene får mindre å bære på. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Vekttap er en hard prossess.

Men TS, det er noe som skurrer, noe du (kanskje bevisst eller ubevisst) ikke legger ved posten. Det er mengder, og det er sauser.

En hel baguette? For en person på 164 og skal ned i vekt, er det mye mat. Jeg har tvil at du kun bruker kylling og salat også - for det hørtes ut som en trist baguette. Bruker du smør? Kanskje majones? Kylling - hva er det? Stekt kylling du har liggende etter gårsdagens middag, eller er det kylling-mix fra Findus eller tilsvarende? Ost?

Alkoholkonsum? Kanskje et par glass hvitvin, eller noen øl, og litt chips fordi det er koselig. Og vipps, oppå sjokolade-sprekken ligger du i snitt over.

Prøv å få inn mer egg, havre og fisk i kosten.

Her sitter jeg og kommer med masse tips, men vekta viser 2 kg mer enn forrige uke :( . Mest pga godteri og øl, men også store posjoner. Vit at du ikke er alene i skipet.

Kanskje du har en venninde du kan ta med på prosjektet, som kan komme med innspill eller "se" hvordan du spiser. Gå-partner? Osv osv

Anonymkode: 7819b...cfb

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette vil jeg tro er individuelt, fordi man er skapt forskjellig, og fordi lavt stoffskifte kan variere veldig fra person til person. Husk: stoffskiftet handler om forbrenningen vår, og hvis den går på sparebluss hele tida, sier det seg selv at det kan påvirke hele kroppen. Medisiner kan også påvirke. Når det er sagt, håper jeg ikke ts har lavt stoffskifte, eller at hvis det skulle vise seg at hun har det, kan hun fint gå ned mange kg fortsatt. Men å si at det bare dreier seg om 3-4 ekstra kilo hvis man har lavt stoffsifte, er ikke sannheten for alle.  

Det er ei kjensgjerning at mange overvektige bruker lavt stoffskifte som ei unnskyldning for å være tjukk. Du kan google selv, men lavt stoffskifte har ikke 50kg+ i overvekt som symptom. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men da har du jo de verktøyene du trenger for å gå ned i vekt :) 

Jeg er sikker på at anklene dine vil bli bedre når du når ei normalvekt. Overvekt er ei stor belastning og vil forverre den skaden du allerede har. Det er jo logisk når anklene får mindre å bære på. 

Bedre kan de nok bli, men skaden vil alltid være der så mye trykk på dem er ikke bra. Er i et system hvor eksperter på ankler og føtter holder på så jeg satser ikke på å skade de mer. Så får jeg prøve kondisjon hvis de blir bedre noen gang :) 

AnonymBruker
Skrevet

Bedre kan de nok bli, men skaden vil alltid være der så mye trykk på dem er ikke bra. Er i et system hvor eksperter på ankler og føtter holder på så jeg satser ikke på å skade de mer. Så får jeg prøve kondisjon hvis de blir bedre noen gang :) 

Men uansett så er ikke kondisjonstrening alfa og omega for å gå ned i vekt. 

Kosthold er 80% og trening er 20%.

Så kostholdet er det aller viktigste for å gå ned. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Var ikke jeg som skrev istad og som du svarte, men jeg er enig i det vedkommende skrev ok at det å være overvektig er veldig belastende for anklene. Var det derfor du fikk den skaden, eller hadde du den før du ble overvektig? Kan jeg spørre hvilken skade det er ? Jeg vil tro at en absolutt vil ble bedre med mindre å bære på av kg, mindre slitasje. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...