Gå til innhold

Oppdretter og hund

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det ble kun født en tispe i det kullet jeg skulle ha valp og oppdretteren skulle ha en tispe. Oppdretteren skrev at hun måtte tenke seg om litt om hun skulle ha den tispa eller så skulle jeg få den. Hvor lang tid pleier det å ta? Jeg vil jo gjerne forbrede meg til valp men nå vet jeg jo ikke om hun er min eller ikke. Synes det er vanskelig å forholde meg til uvisshet. Når pleier oppdretterene å se hvordan valpen er i forhold til rasestandard? Oppdretteren skulle tenke seg om litt. Er bare så kjipt å ikke vite siden dette er en sjelden rase med få kull. Så enten blir det valp nå ellers blir det tidligst om ett år. Greit å planlegge sommeren også om jeg skal ha valp eller ikke i sommeren. Vil jo ha valpen og jeg er så spent på hva oppdretteren gjør. Noen andre som også har venta sånn? Når visste dere om det var deres eller oppdretteren sin?

Anonymkode: 0ecaf...fdb

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tar nok en liten stund. Regner med hun vil se hvordan tispa utvikler seg og gjøre seg ferdig med veterinærbesøk o.l

Anonymkode: 7be64...27a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

2, kanskje 3 måneder tenker jeg.

Anonymkode: ef38e...361

AnonymBruker
Skrevet

Hun skulle se hvordan tispa utvikla seg. To måneder? Så lenge? Uff altså. Vil vite det nå. Har alltid fått vite i de tidligere kullene jeg har fått valp fra når de var nyfødte og jeg har da forbredet meg godt til det. Men hvis jeg må vente to-tre måneder så blir det veldig kort tid. 

AnonymBruker
Skrevet

Da må jeg hente valpen rett etter jeg har fått vite om tispa er min eller ikke. Hater sånne ventetider.

AnonymBruker
Skrevet

Da får jeg heller ikke besøkt valpen før jeg henter den da? Hvis den er 2-3 måneder før jeg vet om den er min. Blir litt rart å besøke valpen ved 5-6 ukers alder om jeg ikke vet at den er min.

AnonymBruker
Skrevet

Du kan jo besøke kullet. 

Anonymkode: 33d0f...ef8

Gjest økonomifrue
Skrevet

Jeg ville valgt en annen oppdretter. Seriøse oppdrettere vil møte valpekjøperne, og vil at hundene skal få møte forskjellige mennesker. Dessuten må oppdretter kunne gi deg et tidsaspekt for når han/hun har bestemt seg. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er bare det at jeg har veldig lyst på den tispa i det kullet. Men uvissheten er utholdbart og uforutsigbart. Men hva gjør man ikke får en valp? Hvis jeg sier nei er det ingen sjanse på tispa, men hvis jeg venter til oppdretteren har bestemt seg så er det hvertfall liten sjanse på å få den. Er det egentlig vanlig praksis hos oppdrettere dette her?

AnonymBruker
Skrevet

Du må jo kunne snakke med oppdretteren om dette? Spør hvor lang tid hun tror hun vil bruke på å vurdere dette. Og om du kan kommer på besøk når valpene er store nok, det kan jo hende du ikke synes valpen passer for deg heller, og da er det jo like greit å avklare det med en gang. 

Anonymkode: 02f40...69c

AnonymBruker
Skrevet
På 5/1/2017 den 0.38, AnonymBruker skrev:

Det ble kun født en tispe i det kullet jeg skulle ha valp og oppdretteren skulle ha en tispe. Oppdretteren skrev at hun måtte tenke seg om litt om hun skulle ha den tispa eller så skulle jeg få den. Hvor lang tid pleier det å ta? Jeg vil jo gjerne forbrede meg til valp men nå vet jeg jo ikke om hun er min eller ikke. Synes det er vanskelig å forholde meg til uvisshet. Når pleier oppdretterene å se hvordan valpen er i forhold til rasestandard? Oppdretteren skulle tenke seg om litt. Er bare så kjipt å ikke vite siden dette er en sjelden rase med få kull. Så enten blir det valp nå ellers blir det tidligst om ett år. Greit å planlegge sommeren også om jeg skal ha valp eller ikke i sommeren. Vil jo ha valpen og jeg er så spent på hva oppdretteren gjør. Noen andre som også har venta sånn? Når visste dere om det var deres eller oppdretteren sin?

Hvor lang tid pleier det å ta? Altså, dette er ikke en søknad til Lånekassen med et estimert tidsperspektiv. Det finnes ingen fasit på hvor lang tid det tar å bestemme seg for noe, det varierer fra menneske til menneske - og mennesker er forskjellige. Dessuten er ikke vi oppdretteren din. Dersom du er nysgjerrig må du nesten spørre denne.

Anonymkode: ac8ab...181

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...