Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, skal ha en måned uten godteri, kaker, boller, det usnne snackset generelt. Har utrolig dårlig viljestyrke og pleier ikke å klare å stoppe meg selv fra og spise det jeg vil. Det er en av grunnene til hvorfor jeg gjør dette. Har heller aldri gått en sånn månded før, så jeg tror det blir ganske tøft men også ganske spennende. Tingen er at jeg får søtsug ganske fort, jeg spiser usunt hver dag omtrent. Vet dere om noe alternativ snacks en som meg kunne spist? Jeg tenker at det blir mat som, frukt, bær og nøtter. Men tror jeg kommer til å bli rimelig lei av det i en måned. Er det noe i butikken som dere liker å kjøpe når dere skal være sunne, eller eventuelt bake?

Anonymkode: 488ac...258

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hei, skal ha en måned uten godteri, kaker, boller, det usnne snackset generelt. Har utrolig dårlig viljestyrke og pleier ikke å klare å stoppe meg selv fra og spise det jeg vil. Det er en av grunnene til hvorfor jeg gjør dette. Har heller aldri gått en sånn månded før, så jeg tror det blir ganske tøft men også ganske spennende. Tingen er at jeg får søtsug ganske fort, jeg spiser usunt hver dag omtrent. Vet dere om noe alternativ snacks en som meg kunne spist? Jeg tenker at det blir mat som, frukt, bær og nøtter. Men tror jeg kommer til å bli rimelig lei av det i en måned. Er det noe i butikken som dere liker å kjøpe når dere skal være sunne, eller eventuelt bake?

Anonymkode: 488ac...258

Er det lov å spørre om hvorfor du skal utsette deg for dette, til tross for din viten om svak viljestyrke?

Skrevet

Eplechips er godt. Skjær supertynne skiver av ei eple, legg skivene på ei stekeplate med bakepapir og strø over kanel og sukrin. Stek i 45min midt i ovnen på 100g. Snu epleskivene og strø over kanel og sukrin og stek videre i 45min. 

Avkjøl og oppbevar det i en tett boks. 

Som dessert synes jeg det er godt med cottage cheese, sukkerfritt syltetøy og kanel. Blir nesten som riskrem :)

For å dempe sukkersug så kan jeg anbefale tilskudd av krom. Veldig effektivt. 

Men hvis du er vant til å spise sukker hver dag så må nok kroppen din igjennom en sukkerdetox før du blir kvitt det verste suget. Sukker er innmari vanedannende. 

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, Cyrus skrev:

Er det lov å spørre om hvorfor du skal utsette deg for dette, til tross for din viten om svak viljestyrke?

Hehe, fordi jeg spiser så utrolig mye usunt og det er jo ikke bra for helsa, så tenker at kostholdet burde forbedre seg. Har prøvd flere ulike måte som å trappe ned på det usunne, men nå vil jeg bare prøve å sette et mål og se om jeg kan holde det. Jeg hadde jo blitt veldig stolt av meg selv om jeg hadde greid dette. 

AnonymBruker
Skrevet

Bær, frukt, fruktkaker og -brød uten tilsatt sukker, litt nøtter og frø, ferske grønnsaker, bakte grønnsaker.

Anonymkode: f8e3f...76b

AnonymBruker
Skrevet

Aldri skjønt poenget med sånt "jeg skal ikke spise godis på 1 mnd opplegg". Det er jo helt uten mål og mening. Lær deg å spise godis en dag i uka, se om du klarer det. Det må være en bedre utfordring.

Anonymkode: 9097f...f1e

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Aldri skjønt poenget med sånt "jeg skal ikke spise godis på 1 mnd opplegg". Det er jo helt uten mål og mening. Lær deg å spise godis en dag i uka, se om du klarer det. Det må være en bedre utfordring.

Anonymkode: 9097f...f1e

Aldri skjønt poenget med sånt "jeg skal spise godis en dag i uka-opplegg". Det er jo helt uten mål og mening. Lær deg å klare deg uten godis i en måned, se om du klarer det. Det må være en bedre utfordring.

Anonymkode: ab7eb...c0e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg pleier å ha en blandet salat på en tallerken foran meg mens tv står på og så ta noen munnfuller med gaffelen hver gang jeg blir fysen på noe. Funker veldig bra med litt ananas i salaten.

Anonymkode: 54ffe...894

Skrevet

Hvis du har "dårlig viljestyrke", hvorfor og hvordan har du tenkt at det skal gå å ikke spise det du vil?

Det er ikke sikkert det er noe for deg, men jeg liker å bryte komplekse problemer opp i håndterbare biter. Først kartlegge hva det er man ønsker å oppnå. Spise sunnere? Redusere søtsug? Utfordre seg selv? Et samtaletema for pausene på jobben? Dette vil bestemme kursen du skal ta. Dernest skaffe informasjon om hva som er hva og hva som gjør hva. For eksempel, hva er sunn mat? Hva er snacks? Hva fremkaller søtsug? Hva skjer med meg når jeg "prøver å spise sunt"? Hva trenger jeg, hva kan jeg absolutt ikke unnvære, og hva er det egentlig ikke så farlig med?

Som du kanskje skjønner, så har jeg prøvd "snopefri" perioder selv tidligere, mange ganger, med dårlig resultat. Jeg har delt inn mat i sunn og usunn, ja-mat og nei-mat. Det gjorde bare forholdet mitt til mat dårligere, og vekta gikk opp hver gang etter at den hadde gått ned. Jeg har trodd at det var noe spesielt med enkelte typer mat, og at normalvektige og folk med et normalt forhold til mat, satt på en hemmelighet. Jeg har slitt med søtsug, og jeg har tenkt at jeg manglet viljestyrke. Jeg har trodd at jeg ikke kan styre mitt eget matinntak, og at noe mat må man spise, og noe mat bør man holde seg langt unna. Jeg har hatet mat, og jeg har tenkt på meg selv som en matmons - samtidig.

Mange bransjer lever - og lever godt - av disse forestillingene, som får mange mennesker til å slite med mat, helse, selvbilde og vekt. 

Når man snur opp ned på alt dette - finner ut hvordan ting henger sammen, og gjør det lettere å ta smarte valg - blir alt mye enklere. Faktisk så enkelt at det kan føles provoserende banalt. Til tross for at jeg har vært på målvekt i to og et halvt år nå - det lengste jeg har vært noen gang etter at jeg kom i puberteten - er jeg forundret over at det er så enkelt. Jeg er også bitter over å ha blitt holdt for narr så lenge (jeg er i førtiåra). Så om du er skeptisk og blir sint, så har jeg forståelse for det. Men for at det skal virke, må alt snus opp ned på - fordi alt vi har trodd er feil.

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, Pringle skrev:

Hvis du har "dårlig viljestyrke", hvorfor og hvordan har du tenkt at det skal gå å ikke spise det du vil?

Det er ikke sikkert det er noe for deg, men jeg liker å bryte komplekse problemer opp i håndterbare biter. Først kartlegge hva det er man ønsker å oppnå. Spise sunnere? Redusere søtsug? Utfordre seg selv? Et samtaletema for pausene på jobben? Dette vil bestemme kursen du skal ta. Dernest skaffe informasjon om hva som er hva og hva som gjør hva. For eksempel, hva er sunn mat? Hva er snacks? Hva fremkaller søtsug? Hva skjer med meg når jeg "prøver å spise sunt"? Hva trenger jeg, hva kan jeg absolutt ikke unnvære, og hva er det egentlig ikke så farlig med?

Som du kanskje skjønner, så har jeg prøvd "snopefri" perioder selv tidligere, mange ganger, med dårlig resultat. Jeg har delt inn mat i sunn og usunn, ja-mat og nei-mat. Det gjorde bare forholdet mitt til mat dårligere, og vekta gikk opp hver gang etter at den hadde gått ned. Jeg har trodd at det var noe spesielt med enkelte typer mat, og at normalvektige og folk med et normalt forhold til mat, satt på en hemmelighet. Jeg har slitt med søtsug, og jeg har tenkt at jeg manglet viljestyrke. Jeg har trodd at jeg ikke kan styre mitt eget matinntak, og at noe mat må man spise, og noe mat bør man holde seg langt unna. Jeg har hatet mat, og jeg har tenkt på meg selv som en matmons - samtidig.

Mange bransjer lever - og lever godt - av disse forestillingene, som får mange mennesker til å slite med mat, helse, selvbilde og vekt. 

Når man snur opp ned på alt dette - finner ut hvordan ting henger sammen, og gjør det lettere å ta smarte valg - blir alt mye enklere. Faktisk så enkelt at det kan føles provoserende banalt. Til tross for at jeg har vært på målvekt i to og et halvt år nå - det lengste jeg har vært noen gang etter at jeg kom i puberteten - er jeg forundret over at det er så enkelt. Jeg er også bitter over å ha blitt holdt for narr så lenge (jeg er i førtiåra). Så om du er skeptisk og blir sint, så har jeg forståelse for det. Men for at det skal virke, må alt snus opp ned på - fordi alt vi har trodd er feil.

Hovedmålet mitt med det her er jo å utfordre meg selv, jeg vet jo at det er mulig og jeg vil gjerne se meg selv utføre dette. Itilegg så har jeg hørt om andre som har gjort slike utfordinger, og at de sitter igjen med bedre blodusukker og mer energi blandt annent. Men hva mente du med '' Men for at det skal virke, må alt snus opp ned på - fordi alt vi har trodd er feil.''

Skrevet
2 minutter siden, Anno nymo skrev:

Hovedmålet mitt med det her er jo å utfordre meg selv, jeg vet jo at det er mulig og jeg vil gjerne se meg selv utføre dette. Itilegg så har jeg hørt om andre som har gjort slike utfordinger, og at de sitter igjen med bedre blodusukker og mer energi blandt annent. Men hva mente du med '' Men for at det skal virke, må alt snus opp ned på - fordi alt vi har trodd er feil.''

Utfordrende vil det være. Mulig er  det, i teorien. Men har du problemer med blodsukker, så bør det følges opp av lege/ernæringsfysiolog. Mer energi får man av jevn næringstilførsel, tilstrekkelig hvile, stressreduksjon og mer aktivitet (hvis man er inaktiv). 

Jeg mente "disse forestillingene" (som jeg nevnte) med "alt vi har trodd", og jeg mener at vi kun kan oppnå helsefordelene som kosthold kan gi, og bevare dem på sikt, hvis vi slipper tak i alle de forestillingene, fordi de binder oss i et nett av unødvendige, slitsomme og ineffektive tiltak og hindrer oss i å sette i verk og fortsette nødvendige, enkle og effektive tiltak.

Skrevet

Raffinert sukker gir mer lyst på sukker. Jeg spiser så og si ikke godteri, og savner det ikke heller. Jeg er absolutt glad i deg (var en godtemoms i oppveksten), men så lenge det er kuttet ut så er det kuttet ut. 

Se på hva du spiser i løpet av dagen. Får du i deg nok sunt fett og proteiner, er cravingen på kvelden desto mindre. Og lag god mat. Vi er jo skrudd sammen slik at vi ikke bare blir sultne, men vil ha ulike smaker. Lager jeg en laksetaco med guacamole, bønnestuing, chili og litt revet ost er jeg mye mer "fornøyd" enn om jeg spiser kylling og noe kokt tilbehør. 

Om du vil ha noe til kvelds pleier jeg å ha; grønnsaker med dip (laget av dipmix og mager kesam), selvpoppet popcorn, litt nøtter etc. Ellers rødvin. Ikke akkurat sunt i store mengder, men fordelen er at du nyter et glass vin over mye lenger tid enn du hadde spist en sjokoladebit. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...