Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har veldig lyst til å bli sykepleier, men det blir vanskelig med 3 år i fult studie mtp økonomi. Har hjem og familie som trenger at jeg jobber en del. Deltid har jeg undersøkt, men skolen i nærheten har lagt opp undervisningen slik at det blir enda vanskeligere enn fulltid. 

Men det noen som vet om det er en mulighet for å ta enkeltemner som privatist/enkeltemne-student på forhånd fks, slik at studiemengden blir mindre Når jeg begynner på utdannelsen? 

Tenkte å ringe skolen til uken, men tanken bare datt ned i hodet mitt.

AnonymBruker
Skrevet

På profesjonssutdanninger er det vanligvis så mange arbeidskrav knyttet til emnene at privatistordningen er utelukket. 

Når det gjelder å være enkeltemnestudent så er nok ikke det heller spesielt realistisk med tanke på den massive søkningen som er til sykepleieutdanningen for tiden, studieplassene er fulle. 

Anonymkode: d013c...10c

AnonymBruker
Skrevet

Du kan spørr ved den skolen du tenker å studere ved, men jeg tenker som den over at det blir vanskelig. Sykepleien er bygd opp sånn at du må ha ett fag for å ha forutsetning for å forstå neste fag for så å kunne forstå neste fag osv. Det er også en del gruppearbeid og/eller arbeidskrav tilknyttet hvert emne som vil gjøre det vanskelig å ta som privatist. Noen emner er praktisk rettet og krever tilstedeværelse på øvingslab, trening i grupper og gjerne praktisk eksamen som ikke er realistisk å ta som privatist. Dessuten taper skolen penger på å ta opp elever som ikke følger utdanningsløpet som er lagt, for i praksis vil du ta plassen til en annen student. 

Når det er sagt er det mange som jobber til dels mye ved siden av sykepleien pga hjemmesituasjon, og er du strukturert er det absolutt mulig å få til. Det er ikke full dag med undervisning hver dag, så du kan f.eks være på skolen fra 8-12, lese til 15 og så gå på seinvakt, det er minst en studiedag i uken der du kan jobbe, samt helg og høytid. I perioder der du har praksis kan det være tyngre å jobbe ved siden av, men det er ikke umulig. Ellers får du jo støtte fra lånekassen, og så bør dere gjerne som familie stramme inn forbruket de får årene du er student. 

Anonymkode: 58f7b...4ba

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror ikke det er mulig. Jeg går første året på sykepleien og etter det jeg har sett er det ikke mulig. F.eks. emnene har gruppeinnleveringer, gruppearbeid, mye ferdighetssenter med eksamen og obligatorisk undervisning som du må gå gjennom for å kunne ta eksamen i emnet. Så da må du ha dette. I tillegg må du ha praksis for å godkjenne emnene. Praksisen er bakt inn i emnene, slik at praksis må være bestått for at emnet blir bestått etter eksamen. 

Timeplanen er lagt opp til undervisning 4-5 ganger i uken fra tidsrommet 08:00-16:00. Noen ganger også 16:00-20:00. Fordi noen av foreleserne er leger eller legestudenter, og da blir forelesing satt opp etter deres arbeidsdag/skoledag. Mengden av dette som er obligatorisk varierer, men vi har læringsgrupper og ferdighetssenter som er obligatorisk. I tillegg til kurs osv. 

Meen, noen av eksamenene kan du slippe hvis du har en tilsvarende eksamen. Du må fortsatt møte opp på det obligatoriske, men du kan f.eks. slippe anatomi og fysiologi eksamen om du allerede har en annen eksamen som tilsvarer anatomieksamenen på sykepleierstudiet. Kjenner til noen som har det og dermed hatt ett fag mindre. Dette må du søke om da. Så vet ikke hva slags fag som eventuelt matcher med fagene på sykepleiestudiet. 

Anonymkode: d9301...48c

AnonymBruker
Skrevet

Nei. Det er ikke mulig å ta sykepleiefag som enkeltemnestudent.

Anonymkode: 6e553...d0c

AnonymBruker
Skrevet

På min skole går det ikke. Det er så mange arbeidkrav og informasjonstimer at man uansett må møte opp flere ganger i uken. Praksisperioder skal du også ha.

Anonymkode: 3198b...57e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...