AnonymBruker Skrevet 10. mai 2017 #21 Skrevet 10. mai 2017 Jaha! Jeg tok en liten sjekk. Siste publikasjon jeg umiddelbart finner på epidemiologien er fra 2015: "The number of cases of menstrual TSS has declined, from 9 in 100,000 women in 1980 to 1 in 100,000 women since 1986 [16]. The case-fatality rate for menstrual TSS has also declined (from 5.5 percent between 1979 and 1980 to 1.8 percent between 1987 and 1996) [15]." https://www.uptodate.com/contents/staphylococcal-toxic-shock-syndrome?source=see_link#H31 Jeg kan finne mer omfattende kilder med et systematisk søk, men det tar litt tid. Bemerk også at kun omtrent halvparten av tilfellene er relatert til menstruasjon. Årsakene som oppgis, er konsistente med hva jeg skrev over: "The withdrawal of highly absorbent tampons and polyacrylate rayon-containing products from the market partially explains the decrease in menstrual cases; however, tampon use remains a risk factor for TSS [17]. Women who develop TSS are more likely to have used tampons with high absorbency, used tampons continuously for more days of their cycle, and kept a single tampon in place for a longer period of time [18]." Anonymkode: 0f81a...e12
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2017 #22 Skrevet 10. mai 2017 Her har du våre lokale forhold: "Tilstanden er sjelden og forekomsten har avtatt betydelig etter at man ble klar over at sterkt absorberende menstruasjonstamponger var en hyppig årsak, og kvinnene endret sin tampongbruk. 90% av tilfellene ses hos kvinner i befruktningsdyktig alder og oftest blant unge kvinner." https://nhi.no/sykdommer/infeksjoner/bakteriesykdommer/toksisk-sjokksyndrom/ Hvor er indikasjonene på økning? Anonymkode: 0f81a...e12 1
Savage Skrevet 10. mai 2017 #23 Skrevet 10. mai 2017 (endret) 9 timer siden, AnonymBruker skrev: . Endret 10. mai 2017 av Savage
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2017 #24 Skrevet 10. mai 2017 2 minutter siden, Savage skrev: Det er ganske arrogant av deg å mene at folks personlige erfaringer ikke er viktig. Det som står på nett burde du faktisk lese. Det er ikke media det er snakk om her. Du er vel enig i at syndromet ville avtatt om kvinner visste hva Toksisk sjokksyndrom er? Ettersom mange kvinner ikke vet, vil syndromet være økende, og vi vil av den grunn oppleve mange enkeltsaker hvor individer får påvist syndromet. Så ja det er økende inntil vi får økt bevvisthet rundt diagnosen. Du har hengt deg opp i et eller annet ved denne diagnosen som hindrer deg i å se det store bildet. Man kan ikke gjøre risikovurderinger basert på enkeltpasienthistorier. Dette er en infeksjon som HAR avtatt, og ikke utgjør noe større problem idag, hverken på verdensbasis eller her i norge. Så lenge man bruker tamponger slik de skal brukes, og ikke bruker tamponger som er for store for blødningsmengden, vil vi ikke se noen økning i de få tilfellene som forekommer. Du burde være mer opptatt av de tilfellene som ikke er menstruasjonsrelaterte. Her kan du se hva dolkehelseinstituttet skriver: "Om toksisk sjokksyndrom (TSS) S. aureus som produserte et spesielt toksin ble i 1980 oppdaget å være en utløsende årsak til alvorlig infeksjon hos kvinner som hadde brukt høyabsorberende tamponger som ikke måtte skiftes så ofte. Sykdommen ble kalt toksisk sjokksyndrom (TSS), på folkemunne kalt ”tampongsyken”. Etter at denne typen tamponger ble trukket fra markedet og andre tampongpakninger ble utstyrt med informasjon om korrekt bruk av tamponger, falt forekomsten kraftig. Fremedels rapporteres det spredte tilfeller av TSS, i dag også i forbindelse med andre stafylokokkinfeksjoner, f.eks. ved postoperative sårinfeksjoner. TSS kan også forårsakes av gruppe A-streptokokker. " https://www.fhi.no/nettpub/smittevernveilederen/sykdommer-a-a/stafylokokkinfeksjoner-inkl.-mrsa-i/#om-toksisk-sjokksyndrom-tss Dette er ikke en tilstand som har økende forekomst. Punktum. Anonymkode: 0f81a...e12 1
Savage Skrevet 10. mai 2017 #25 Skrevet 10. mai 2017 (endret) 8 timer siden, AnonymBruker skrev: . Endret 10. mai 2017 av Savage
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2017 #26 Skrevet 10. mai 2017 8 minutter siden, Savage skrev: Jeg er uenig. Det må du gjerne være, men både fag og statistikk sier noe annet. Anonymkode: 0f81a...e12 3
Savage Skrevet 10. mai 2017 #29 Skrevet 10. mai 2017 (endret) 8 timer siden, AnonymBruker skrev: - Endret 10. mai 2017 av Savage
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2017 #30 Skrevet 10. mai 2017 13 minutter siden, Savage skrev: Om folk ikke visste at det er en sammenheng mellom kreft og eksponering av sol, ville folk mest sannsynlig ikke brukt solfaktor. Uvitenheten medfører at folk kan få kreft. Ettersom vi vet at folk er opplyste, er kreft i sammenheng med sol avtatt. Det samme gjelder Toksisk sjokksyndrom. Øker man bevisstheten, vil påvisingen av syndromet avta. Når vi ser mange kvinner stå frem i media, anser jeg det som et økende problem som kunne vært unngått om de var opplyste. Dette er ikke så ukjent som du tror. Jeg vet ikke om det er slik lenger, men det lå informasjon om dette i tampongpakkene tidligere, og helsesøstre pleide å informere om det. De fleste kvinner jeg kjenner vet godt hva TSS er. Kanskje ikke de helt purunge, men både foreldre, skole og helsevesen har et ansvar for å informere. Min erfaring er at det gjøres. 10 minutter siden, Savage skrev: Uvitenhet gjør det automatisk til et økende problem. Da mener jeg ikke at det er slik det var på 80-tallet. Men økende er det. Nei, det gjør det ikke. Vi har fulgt utviklingen siden tilstanden ble definert i 1978. På 80-tallet var det nødvendig med store informasjonskampanjer. Siden da har man sluttet å lage risikotamponger, og befolkningen kjenner til at det er en risiko. Alt informasjonsmateriell jeg har sett rettet mot unge jenter har beskrevet farene ved å la tamponger sitte for lenge. 6 minutter siden, Savage skrev: Statistikk må man se med et kritisk øye! Det er derfor medisinske statistikker er underlagt strenge regler. Konkrete tall på forekomst er ikke så lette å manipulere. Det kan selvsagt alltid være mørketall, men denne infeksjonen leder til dødsfall hvis den er ubehandlet. Da avdekkes det gjennom obduksjon. Uten å gå i detaljer, vil et slikt dødsfall alltid medføre en bemerkning i dødsattesten som vil medføre obduksjon. I den grad statistikkene er upålitelige, vil det sannsynligvis være i om de fanger opp hvorvidt infeksjonen er menstruasjonsrelatert eller ikke. Staistikk på forekomst skjer i absolutte tall. Dette er en meldepliktig infeksjon, så vi har gode statistikker. Anonymkode: 0f81a...e12
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2017 #33 Skrevet 10. mai 2017 15 minutter siden, Savage skrev: En ting er sikkert mange kvinner vet ikke hva TSS er, og det i seg selv burde være tilstrekkelig informasjon for meg til å mene at det er en større risiko og et økende problem. De kvinnene som står frem i media er sikkert bare et fåtall av kvinner som får diagnosen påvist. 9 minutter siden, Savage skrev: Du er uenig i at uvitenhet automatisk gjør det til et økende problem. Alle de linkene jeg la ut, er nettopp forårsaket av uvitenhet. Hvis det var et økende problem, ville vi ha sett det i et økt antall tilfeller. Det ser vi ikke hverken klinisk eller statistisk. Du tar utgangspunkt i at mange kvinner ikke vet om TSS. Hvordan kan du konkludere med det? Dessuten trenger man ikke kjenne til diagnosen for å unngå risikofaktorer. Praktisk talt alle kvinner som bruker tamponger vet at den ikke skal sitte i for lenge. Om man derfor skifter hyppig, spiller det ingen rolle om motivasjonen er å slippe ubehag, vaginoser eller TSS. Dette er en diagnose man dør av ubehandlet. Den har et raskt innsettende, dramatisk forløp som er så alvorlig at man blir umiddelbart innlagt når man søker hjelp. Dette er så alvorlig at man starter aggressiv kombinasjonsbehandling med antibiotika før man har prøvesvar. Å spekulere i mørketall er tøys. Dette dør kan av ubehandlet. Ett og annet tilfelle kan sikkert gå under radaren som feildiagnostisering - men vi måler altså forekomsten etter registrerte tilfeller, og ikke etter hvor mange som står frem i media. Anonymkode: 0f81a...e12 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2017 #35 Skrevet 10. mai 2017 Akkurat nå, Savage skrev: Vi får være enige om å være uenige. Dette blir min siste kommenntar. Du burde bli enig med deg selv om å søke kunnskap der pålitelig kunnskap finnes. Vær kritisk. Anonymkode: 0f81a...e12 2
Savage Skrevet 10. mai 2017 #36 Skrevet 10. mai 2017 (endret) 7 timer siden, AnonymBruker skrev: - Endret 10. mai 2017 av Savage
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2017 #37 Skrevet 10. mai 2017 3 minutter siden, Savage skrev: Jeg er kritisk til dine meninger. Vel bekomme! Anonymkode: 0f81a...e12
Ardwinna Skrevet 10. mai 2017 #38 Skrevet 10. mai 2017 Nå har Savage slettet omtrent alle innleggene sine men jeg ser via siterte innlegg at vedkommende mener TSS er og har vært en ukjent sykdom. Det er ikke tilfelle. På 80- og 90-tallet var det faktisk veldig mye snakk om TSS og risiskoen for å få dette ved tampongbruk. Det var så mye fokus på det og så mange advarsler om det at man nesten fikk inntrykk av at alle som brukte tampong risikerte å dø av sykdommen. Grunnen til at det etterhvert ble mer og mer stille om det er fordi tilfellene har gått kraftig ned og nå er så sjeldne at det ikke lenger trengs ekstra fokus. Tampongene har også endret seg siden den gang og faren for infeksjon er minimal nå. Å sove med tampong var helt uaktuelt for 20-30 år siden, men nå kan man det så lenge man ikke sover mer enn 8 timer. Bruker man menskopp kan man ha den i 12 timer i strekk. Så Savage: du står fritt til å mene hva du vil, men du kan ikke forvente å bli tatt seriøst når du ikke forholder deg til fakta. TSS er ikke en ukjent sykdom og langt mindre et økende problem, og det har flere her vist kilder på (spesielt AB#e12). Men jeg antar du kanskje har innsett dette siden du har valgt å slette alle innleggene dine.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå