Gjest Articulate Skrevet 30. april 2017 #1 Skrevet 30. april 2017 Om dere jenter ikke vet hva toksisk sjokksyndrom er vil jeg på det sterkeste anbefale at dere leser om det på google. Det er veldig alvorlig om dere skulle bli utsatt for det, og det ser også ut til å være et økende problem. 1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2017 #2 Skrevet 30. april 2017 Ja det er mye skummelt her i verden vi må passe oss for. Anonymkode: 7d4b2...442 2
AnonymBruker Skrevet 30. april 2017 #3 Skrevet 30. april 2017 1 time siden, Articulate skrev: Om dere jenter ikke vet hva toksisk sjokksyndrom er vil jeg på det sterkeste anbefale at dere leser om det på google. Det er veldig alvorlig om dere skulle bli utsatt for det, og det ser også ut til å være et økende problem. Det var et stort problem for 30 år siden, da man lanserte superabsorberende tamponger som viste seg å være et ypperlig vekstmedium for staphylococcus aureus. Slike tamponger finnes ikke lenger. Hvorfor mener du det er et økende problem nå? Anonymkode: 0f81a...e12 6
AnonymBruker Skrevet 30. april 2017 #4 Skrevet 30. april 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det var et stort problem for 30 år siden, da man lanserte superabsorberende tamponger som viste seg å være et ypperlig vekstmedium for staphylococcus aureus. Slike tamponger finnes ikke lenger. Hvorfor mener du det er et økende problem nå? Anonymkode: 0f81a...e12 Toksisk sjokk syndrome kan man da vitterligen få uansett hvordan man får disse bakteriene i seg uten bruk av tampong. Anonymkode: 5864e...a2e
AnonymBruker Skrevet 30. april 2017 #5 Skrevet 30. april 2017 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Toksisk sjokk syndrome kan man da vitterligen få uansett hvordan man får disse bakteriene i seg uten bruk av tampong. Anonymkode: 5864e...a2e Det er uhyre sjekdent. Anonymkode: 0f81a...e12 1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2017 #6 Skrevet 30. april 2017 Deg med bloggen? Anonymkode: 28d17...4f0
Gjest Cicero Skrevet 30. april 2017 #7 Skrevet 30. april 2017 Er ikke det den greia som advares mot ved bruk av tampong? Husker jeg reagerte på navnet. Farlige virus med høy dødelighet får diskrete latinske navn, mens en sykdom som man skal advare unge jenter mot kalles for GIFTIG SJOKKSYNDROM. Menskopp<3
AnonymBruker Skrevet 30. april 2017 #8 Skrevet 30. april 2017 Akkurat nå, Cicero skrev: Er ikke det den greia som advares mot ved bruk av tampong? Husker jeg reagerte på navnet. Farlige virus med høy dødelighet får diskrete latinske navn, mens en sykdom som man skal advare unge jenter mot kalles for GIFTIG SJOKKSYNDROM. Menskopp<3 Det er heller slik at tilstander som er avdekket i nyere tid får teit amerikansk nomenklatur i stedet for navn som føyer seg inn i fagtradisjonen, og faktisk betyr noe. Man kunne like gjerne kalt det stafylokokkeksotoksinemisk sjokk, men det blir mer upresist, da det ikke omfavner samme tilstand med enterotoksin B, streptokokk-TSS og GAS-TSS. Dermed måtte man operere med tre ulike navn for noe som essensielt er samme tilstand. Kanskje kunne man kalt det bakterietoksinemisk krise, men det dekker heller ikke så presist. TSS er ikke noe større problem idag, og sees som oftest der skjødesløs omgang med tamponger eller underliggende alvorlig sykdom/skade er involvert. Dette rammer ikke friske mennesker ut av det blå. Anonymkode: 0f81a...e12 3
AnonymBruker Skrevet 30. april 2017 #9 Skrevet 30. april 2017 7 minutter siden, Cicero skrev: Er ikke det den greia som advares mot ved bruk av tampong? Husker jeg reagerte på navnet. Farlige virus med høy dødelighet får diskrete latinske navn, mens en sykdom som man skal advare unge jenter mot kalles for GIFTIG SJOKKSYNDROM. Menskopp<3 Menskopp er så ufattelig ekkelt. Samle på blod. Og slimhinne. Anonymkode: 7783a...a29 1
Ardwinna Skrevet 30. april 2017 #10 Skrevet 30. april 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Menskopp er så ufattelig ekkelt. Samle på blod. Og slimhinne. Anonymkode: 7783a...a29 Ja alle som bruker menskopp samler på mensen sin, nummererer den og setter den i monter i stua. Så kan alle som kommer på besøk få se på samlingen deres. Hva gjør man med bind og tamponger? Tryller bort mensen? 5
Gjest Cicero Skrevet 30. april 2017 #11 Skrevet 30. april 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er heller slik at tilstander som er avdekket i nyere tid får teit amerikansk nomenklatur i stedet for navn som føyer seg inn i fagtradisjonen, og faktisk betyr noe. Man kunne like gjerne kalt det stafylokokkeksotoksinemisk sjokk, men det blir mer upresist, da det ikke omfavner samme tilstand med enterotoksin B, streptokokk-TSS og GAS-TSS. Dermed måtte man operere med tre ulike navn for noe som essensielt er samme tilstand. Kanskje kunne man kalt det bakterietoksinemisk krise, men det dekker heller ikke så presist. TSS er ikke noe større problem idag, og sees som oftest der skjødesløs omgang med tamponger eller underliggende alvorlig sykdom/skade er involvert. Dette rammer ikke friske mennesker ut av det blå. Anonymkode: 0f81a...e12 Takk for informasjon! 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Menskopp er så ufattelig ekkelt. Samle på blod. Og slimhinne. Anonymkode: 7783a...a29 Og takk for... kommentaren? Jeg ser egentlig ikke hvorfor menskopp er eklere enn tamponger, i grunn synes jeg det er veldig ryddig og enkelt i forhold, men du får gjøre som du vil. Jeg gidder i hvert fall ikke å bruke masse penger og emballasje på tamponger når jeg heller kan bruke ett enkelt produkt om og om igjen. 1 minutt siden, Ardwinna skrev: Ja alle som bruker menskopp samler på mensen sin, nummererer den og setter den i monter i stua. Så kan alle som kommer på besøk få se på samlingen deres. Hva gjør man med bind og tamponger? Tryller bort mensen? Silence of the Feminists!
Ardwinna Skrevet 30. april 2017 #12 Skrevet 30. april 2017 1 time siden, Articulate skrev: Om dere jenter ikke vet hva toksisk sjokksyndrom er vil jeg på det sterkeste anbefale at dere leser om det på google. Det er veldig alvorlig om dere skulle bli utsatt for det, og det ser også ut til å være et økende problem. Jeg foreslår heller at du leser litt her: https://nhi.no/sykdommer/infeksjoner/bakteriesykdommer/toksisk-sjokksyndrom/ Eller her: https://www.helsenett.no/index.php?option=com_content&view=article&id=6644:toksisk-sjokksyndrom-tss&catid=223:infeksjoner&Itemid=521 At det er et økende problem er ikke sant, så den påstanden må du gjerne underbygge med noen linker. Og da mener jeg ikke link til et blogginnlegg. 1
Savage Skrevet 10. mai 2017 #13 Skrevet 10. mai 2017 (endret) På 30.4.2017 den 21.18, Ardwinna skrev: Jeg foreslår heller at du leser litt her: https://nhi.no/sykdommer/infeksjoner/bakteriesykdommer/toksisk-sjokksyndrom/ Eller her: https://www.helsenett.no/index.php?option=com_content&view=article&id=6644:toksisk-sjokksyndrom-tss&catid=223:infeksjoner&Itemid=521 At det er et økende problem er ikke sant, så den påstanden må du gjerne underbygge med noen linker. Og da mener jeg ikke link til et blogginnlegg. - Endret 10. mai 2017 av Savage
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2017 #14 Skrevet 10. mai 2017 10 minutter siden, Savage skrev: Påstanden kan underbygges. Du finner mange nyhetssaker på nett. http://www.mirror.co.uk/news/real-life-stories/schoolgirl-dies-organ-failure-after-7565614 http://runhealthylifestyle.com/2017/03/20/girls-careful-may-lose-memory-hair-nails-using/ http://www.dailymail.co.uk/health/article-3461781/Student-left-tampon-NINE-DAYS-left-fighting-life-developing-blood-poisoning.html http://www.dailymail.co.uk/news/article-2508321/Natasha-Scott-Falber-14-died-toxic-shock-syndrome-caused-tampon.html http://people.com/bodies/rylie-whitten-15-almost-loses-life-to-toxic-shock-syndrome-caused-by-tampon/ http://www.hercampus.com/school/iu/toxic-shock-syndrome-amys-story Dette er enkeltsaker. Det er ingen som sier at dette ikke forekommer, men at det ikke stemmer at insidensen er økende. Det er ingen ting i disse artiklene som underbygger at forekomsten øker. Den ene artikkelen beskriver til og med tilstanden som svært sjelden, og oppgir at det er ca. 40 tilfeller i storbritannia hvert år. 40 årlige tilfeller i en populasjon på drøyt 65 millioner individer er svært lite. Felles for alle tilfellene som beskrives, er uforsiktig tampongbruk. Hva er det som underbygger din påstand om at dette er et økende problem? Anonymkode: 0f81a...e12 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2017 #15 Skrevet 10. mai 2017 Det er en uhyre! sjelden tilstand og gjelder alle kvinner som har MENSTRUASJON OG IKKE BARE DE SOM BRUKER TAMPONG. Menstruasjon er litt vanskelig å unngå for kvinner i fertil alder. Anonymkode: 10d27...16c
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2017 #17 Skrevet 10. mai 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er en uhyre! sjelden tilstand og gjelder alle kvinner som har MENSTRUASJON OG IKKE BARE DE SOM BRUKER TAMPONG. Menstruasjon er litt vanskelig å unngå for kvinner i fertil alder. Anonymkode: 10d27...16c Dette er i høy grad assosiert med - men ikke begrenset til - tampongbruk. Menstruasjon er ikke noen risikofaktor i seg selv. Og som du selv sier - det er en meget sjelden tilstand. Ved normal bruk av tampong, er risikoen i praksis kun teoretisk. Anonymkode: 0f81a...e12
Savage Skrevet 10. mai 2017 #18 Skrevet 10. mai 2017 5 minutter siden, Savage skrev: Du er klar over at alle tilfeller av toksisk sjokksyndrom ikke avdekkes i media. Mange opplever det, men vet ikke hva det er. Det stemmer at det er uforsiktig bruk i mange tilfeller, men du kan få det selv om du er forsiktig. Det er uvitenhet som er årsaken til at problemet. Du burde lese mer om det på nett.
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2017 #19 Skrevet 10. mai 2017 1 minutt siden, Savage skrev: Du er klar over at alle tilfeller av toksisk sjokksyndrom ikke avdekkes i media. Mange opplever det, men vet ikke hva det er. Og nei det stemmer ikke at det er uforsiktig bruk, du kan få det selv om du er forsiktig. Det er uvitenhet som er årsaken til at problemet. Du burde lese mer om det på nett. Jeg har kjent til denne tilstanden siden 80-tallet, og har en utdannelse som dekker ganske mye kunnskap om dette. Jeg trenger ikke å lese om det på nett. Jeg har mye litteratur i hyklene mine som dekker både vanlige og sjeldne infeksjonssykdommer, og de er bedre kilder enn britiske tabloidaviser. Jeg baserer meg ikke på media. Nei, det er ikke et stort problem, og det er IKKE økende. TSS som følge av normal bruk av tampong er usannsynlig sjeldent, og da foreligger det praktisk talt alltid andre risikofaktorer. Som oftest er årsaken at ta,pongen har ligget alt for lenge i, eller at man bruker en tampong som er alt for absorberende. Gjerne en kombinasjon av begge. Anonymkode: 0f81a...e12 1
Savage Skrevet 10. mai 2017 #20 Skrevet 10. mai 2017 (endret) 9 timer siden, AnonymBruker skrev: - Endret 10. mai 2017 av Savage
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå