Gå til innhold

Valp alene i 8 timer

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi skal få oss en eurasier valp om ikke så altfor lenge, men lurer på dette med å være alene hjemme. Er ikke første hunden min, men første hunden samtidig som jeg har 100% jobb. Jeg jobber 8-16 med fleksitid, mens min samboer jobber turnus.

Når valpen kommer så har jeg 3 uker med ferie, da vil valpen være 11 uker gammel. Uken etter må jeg i jobb igjen, men da har samboeren min kun 1 dagvakt. Uken etter jobber vi begge dag og valpen er på dette tidspunktet 13 uker gammel.

Jeg skal selvfølgelig starte litt tidligere på jobb så jeg kan være hjemme like etter klokken 15.00, men det er jo fortsatt noen timer valpen blir alene. Starter tidlig med alene-hjemme-treninga, men 7 timer er jo mye for en 3 mnd + gammel valp. Kan også komme midt på dagen og ta en luftetur, men usikker på om dette kan gjøre vondt verre (komme og gå igjen altså). 

De dagene samboeren min er hjemme så skal jeg selvfølgelig jobbe ekstra overtid så jeg har noe å flexe på, men av og til så må jeg faktisk være på jobb mine 8 timer. Til informasjon så bor vi på landet og her ler de av "hundebarnehage" så sånt har vi ikke her. Har en som hjertelig vil passe på hunden, men er jo ikke alltid det passer og vil jo gjerne at hunden skal klare å være alene også.

Det jeg lurer på er om noen av dere har vært i denne situasjonen og hvordan dere har løst det? Alt av tips tas i mot med stor takk! :nori:

Når det gjelder "I Sverige er det ULOVLIG å ha hunden hjemme i over 6 timer" så vil jeg opplyse om at vi ikke bor i Sverige. Kommentarer om at "Hvis du skal ha en hund, men må forlate den 8 timer noen ukedager i måneden så har du ikke tid til hund" så vil jeg si følgende: jo jeg har det. Har masse tid. Problemet er at jeg, som veldig mange andre her til lands, må ha en jobb for å ha råd til denne hunden og mat på bordet. Hund er ikke kun for de som er uføre eller har en hjemmeværende person i husstanden. 

Anonymkode: cf551...67a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes ikke det er greit å la en så ung valp være hjemme alene i 8 timer. De dagene vi måtte være borte på jobb da vår var valp fikk vi hjelp av familie til å passe ham. Om vi ikke hadde hatt den muligheten hadde vi leid inn hundepass.

Anonymkode: 7473b...6fc

• Liker 7
Skrevet (endret)

Nærmeste familie er 3 timer unna. Hundepass er jo lurt, men når det er en så liten valp så er jeg veeeeldig skeptisk til å la ukjente passe hunden. Som sagt, det er ikke noen profesjonelle her omkring så måtte blitt noen som er hjemmeværende eller noe lignende. Da er også sannsynligheten større for at uvaner læres. Hvordan får folk med jobb til det å ha valp? Virker som om man må ta ut mammapermisjon i to måneder for at det skal gå i orden.

Oops. Glemte anonym, men det er ikke så viktig.

Endret av Valmuefrø
AnonymBruker
Skrevet

Valpen vil lære masse uvaner av å være så lenge alene så tidlig også, jeg vil absolutt ikke si at sannsynligheten for det er større med fremmed hundepasser. Den vil jo ikke ha noen mulighet til å gå på do ute, og i den perioden kan den veldig fort utvikle separasjonsangst av å bli forlatt så lenge. Det er større sannsynlighet for at den vil begynne å ødelegge ting, og ikke minst bjeffe og ule voldsomt når den er alene.

• Liker 3
Skrevet

Hvor lenge mener du at en valp på 13 uker kan være alene hjemme? 

Skrevet (endret)

Jeg synes du skal få noen til å passe valpen de dagene det er snakk om eller, i verste fall, stikke innom og lufte den minst en gang i løpet av dagen. Det kan være utrolig mye logistikk forbundet med å valp samtidig som man er i full jobb, men samtidig er det ikke så ofte det skjer i løpet av et liv så jeg synes man skal tilstrebe å få til best mulig løsninger for valpen. Når de er så unge klarer de bl.a. ikke å holde seg en hel dag.

Endret av Leo
  • Liker 2
Skrevet

Takk Leo. Jeg er enig. Det er derfor jeg tar dette FØR valpen kommer. :)

Skal selvfølgelig gå innom hjemmet for lufting de dagene det gjelder og prøve å få til pass så langt det lar seg gjøre. Bare håper at det ikke blir verre for valpen at jeg drar igjen, hvis du skjønner. Vil helst ikke overdrive passingen heller, altså sånn at hunden aldri er alene og utvikler separasjonsangst på den måten.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville tatt utgangspunkt i hvor lenge hunden kan holde seg fra å gå på do, og justert basert på den individuelle valpen. Omtrent en time per måned de er gamle, så omtrent 3 timer for en valp på 13 uker. Vi begynte å la vår valp være alene 3-4 timer fra han var 5-6 måneder gammel, og økte tiden gradvis over tid.

• Liker 3
Skrevet

Hunden vår var hjemme alene 5-8 timer fra 3-4 måneders alder. Null problem (med tilvenning, selvsagt). Så lenge hunden får nok stimuli og oppmerksomhet i det tidsrommet dere er sammen, så burde det ikke være et problem. 

Når det er sagt så mener jeg at det er en forskjell på å være hjemme alene fra 7-15, kontra 12-20. Sistnevnte er etter min mening ikke innafor.

AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, bobleplast_ skrev:

Hunden vår var hjemme alene 5-8 timer fra 3-4 måneders alder. Null problem (med tilvenning, selvsagt). Så lenge hunden får nok stimuli og oppmerksomhet i det tidsrommet dere er sammen, så burde det ikke være et problem. 

Når det er sagt så mener jeg at det er en forskjell på å være hjemme alene fra 7-15, kontra 12-20. Sistnevnte er etter min mening ikke innafor.

Fordi? 

Anonymkode: a1d47...06f

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fordi? 

Anonymkode: a1d47...06f

Det har noe med naturlig døgnrytme (altså biologisk klokke) og våkentid - tenker jeg. Dersom du er borte mellom 12 og 20 er det vanligvis liten våkentid igjen, og de færreste drar vel med seg bikkja på skogstur klokken 21? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...