Gå til innhold

Er katten min gravid? Hva gjør man da?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Vi har en nydelig kattepus på 1,5 år som vi tror er blitt gravid. Vi har unngått å kastrere fordi vi vil at hun skal få et kull først siden hun er så fin og vi bor på gård, dermed har vi plass og lyst på flere katter. 

Hun har plutselig fått merkbart store patter, hun er veldig glad i kos på magen men har aldri kjent pattene hennes før nå. Magen hennes har også blitt stor, rund og stram. 

Derfor tror vi hun er gravid, men hva gjør man da? Hvilke forhåndsregler skal man ta? Kan man løfte katten? 

Takk for alle svar!

Anonymkode: 66cc5...08e

Skrevet

Du burde kanskje ta kontakt med en veterinær? De kan se om katten er gravid. De kan også gi deg tips til hva slags mat pus skal ha, og råd om sånne hverdagslige ting. 

Egen erfaring var at vi løftet ikke på henne noe særlig, ville hun opp et sted, hoppet hun opp. Vi passet på at det var mat og vann i skålen hele tiden. Pus var automatisk nesten bare inne den tiden hun var gravid, nesten aldri ute. Katter er gravid i 60-70 dager, så bare pass på rundt da, pus fikk ikke lov til å være i sofaen o.l. Det er ikke særlig fett at katten din begynner å føde i sofaen din. Ha alltid en kurv eller kasse klar med et gammelt teppe/håndkle.

Når fødselen er i gang så lar du katten være. Pusen min sine unger kom etter hverandre alt fra 2-10 min.

• Liker 3
Skrevet

Hvis den er gravid, så må dere huske å lukke alle skapdører etc når det nærmer seg termin. Det er ikke mye kult å finne ut at pus har født inne i klesskapet, å griset ut f.eks bunad eller andre klær. Lag en kasse som hun kan gjemme seg i eller noe. Du kan sikkert bruke ei pappeske som du kaster etter fødsel. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Herrefred så uansvarlig. Man får ikke kattunger bare fordi pus er så fin. Virker ikke veldig skikket til å ha katt når det er tankegangen. 

Anonymkode: c8217...c88

• Liker 26
AnonymBruker
Skrevet

Har dere tenkt på at det kan bli 6-8 kattunger, og at samtlige kan være lik farkatten(e) og ikke det minste lik morkatten? Hva om dere får 8 nye katter som overhodet ikke ligner på moren? Skal dere beholde alle selv? Klarer dere å si dere fornøyd og kastrere henne etter det ene kullet?
Sukk, avl basert på "katten min er så fiiin" er så kleint og kunnskapsløst. Og faktisk også uansvarlig.

Anonymkode: a0861...fb0

• Liker 29
Gjest Belle âme
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har dere tenkt på at det kan bli 6-8 kattunger, og at samtlige kan være lik farkatten(e) og ikke det minste lik morkatten? Hva om dere får 8 nye katter som overhodet ikke ligner på moren? Skal dere beholde alle selv? Klarer dere å si dere fornøyd og kastrere henne etter det ene kullet?
Sukk, avl basert på "katten min er så fiiin" er så kleint og kunnskapsløst. Og faktisk også uansvarlig.

Anonymkode: a0861...fb0

Ikkje minst kastrere alle 6-8 kattene dei velger å beholde:klaske:

Mine katter er verdens fineste, men driver no ikkje med avl fordiom, rett og slett fordi det fins TITUSENER av katter som lider grusomme skjebner på grunn av uansvarlige katteeiere.

AnonymBruker
Skrevet

har dere gård og plass til opptil 9 katter, så hvorfor ikke adoptere 8 kattunger fra dyrebeskyttelsen? Da vet dere om dere får langhåret eller korthåret, dere kan velge å vrake i farger og lignende... 

men ok, pus er nok allerede på tjukka, og du har såpass lite peiling at du lurer på om du kan løfte pus, så vil jeg anbefale at du tar deg en tur til veterinær for rådgivning. 

Anonymkode: 6dcad...581

• Liker 26
AnonymBruker
Skrevet

Om drektighet og fødsel på Purina.no

Katteprat - Hjelpetråd gravid katt og kattefødsel

Namsen Dyrehospital Drektighet og fødsel hos katt (PDF)

Mitt beste råd hadde vært å adoptere de kattene dere ønsket dere fra Dyrebeskyttelsen. Da får man kastrering og chipping til en særdeles god pris, en gjør en svært god gjerning, også blir det ikke gambling på antallet. Det blir dyrt og tidkrevende å ta vare på 9 katter i verste fall. Dyrt å kastrere alle sammen også. Men det har dere vel allerede regnet ut og bestemt dere for at det er verdt å betale opp til 45 tusen i året for det. Tenker med gru på å dra 9 katter til årlig vaksinering og helsesjekk, gi 9 katter ormekur, flåttmiddel, medisin mot øremidd, ørerens... Jeg kan ikke si annet enn lykke til! Håper virkelig ikke det er 8 stykker inni der!

Anonymkode: c2e67...f46

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

Katten min har fått kattunger èn gang. Jeg gjorde ikke noe spesielt og hun ordnet det selv, null problem. Løftet henne som vanlig og hun fikk ikke spesialmat.

Har nå fire katter som er 6 og 7 år gamle, alle friske og fine og blanke i pelsen, gir ingen ormekurer, vaksiner eller noen ting. Alle er råforede og går ut og inn som de vil. De har vært til dyrlege èn gang for å bli kastrerte, det er alt.

Anonymkode: db0bc...19f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Herlighet... Jeg ruller med øynene og håper du blir litt mer moden i tankegangen senere i livet ditt. Det finnes tusenvis av katter her i Norge som blir avlivet fordi ingen vil ha de. De er ikke ung nok, ikke pen nok, ikke langhåret nok, ikke fine nok farger, ikke små nok... Kanskje har de mistet en fot pga. forferdelige mennesker... Kanskje har de blitt mishandlet av mennesker hele livet sitt og er livredd... Men istedet for å adoptere de som trenger en ny sjanse lar du katten din bli gravid og dermed skape enda flere katter her i verden? Ok. :klaske:

Men for å svare på det du lurer på: ja, det kan høres ut som katten din er gravid. Det første du bør gjøre er å ta kontakt med dyrlege så de kan hjelpe deg videre.

Og når det kommer til løfting av katt så skal man uansett ikke løfte de opp med press på magen, de er tross alt levende dyr ikke et leketøy. Ha en hånd under rompa/bakføttene og en hånd på brystkassen. Løft på henne hvis dere absolutt må, men prøv å la henne gjøre mest mulig ting selv for å være helt sikker. Sitter hun et sted dere ikke vil ha henne så puff henne forsiktig og sakte til hun selv hopper ned.

Også bør dere ha et par-tre pappesker e.l. rundt omkring i huset ditt med myke pledd i (pledd som kan vaskes eller kastes etterpå) sånn at katten ikke bare kan finne et sted å føde, men også velge akkurat det hun vil ha. Har dere kanskje et kattebur hun liker å ligge i? Eller et eget kattehus? Når katter føder liker de å gjemme seg litt vekk for å få være i fred. Men siden du bor på gård er det en sjanse for at katten finner ut at hun vil føde utendørs istedet. (F.eks i en garasje, i et fjøs, e.l.) Da må du lete til du finner de, hvis ikke blir de villkatter/hjemløse katter. Og villkatter/hjemløse katter i Norge har et veldig tøft og vondt liv.

Når hun føder, prøv å la henne være mest mulig i fred. Ikke sitt å stirr på henne, ikke snakk og klapp henne... Hun kan bli stresset og i verste fall skade kattungene. Katter er veldig selvstendige og flinke til å gjøre sånne ting helt selv. Stol på at ting går bra og at katten vet hva hun gjør. Ha mat og vann i nærheten av der hun velger å føde. Gjerne en kattedo også så hun slipper å gå ut på do hvis hun ikke vil. (Da snakker jeg mest om før og etter fødselen, ikke så mye under.)

Når katten er født er det best å ikke plukke opp og holde på så mye med kattungene. Nok en gang kan det gjøre kattemor stresset. Se gjerne på de. Kos gjerne litt med kattemor og stryk kattungene hvis du vil. Men aller best er det å vente til mor er ute på do med å eventuelt løfte opp og se på kattungene. Det er iallefall det jeg har funnet ut ved egen erfaring.

Og ja, jeg hadde et par uansvarlige foreldre som også bodde på gård og lot hunnkattene våre få kattunger hele tiden. Så har derfor litt erfaring når det kommer til kattefødsler og kattunger.

Husk at katten kan bli gravid igjen fort etter fødsel. Ifølge denne siden kan det gå så fort som noen uker. Hør med dyrlege når de anbefaler å kastrere henne etter fødsel. Kattungene (i verste fall kanskje 8-10 av de, håper du er klar for det) mener jeg å huske bør kastreres fra rundt 6 måneder. (Men spør dyrlegen om dette også. Noen sier mindre, noen sier mer. Spør hva de synes.)

Og hvis det viser seg at katten likevel ikke er gravid... Vær så snill, trådstarter. Ta en titt på alle de hjemløse kattene i nærheten av deg som trenger et hjem. Har du plass til 5 katter på gården din, så adopter 5 katter. Tenk deg å bli stengt inne i et bur og avlivet etter en stund fordi ingen vil ha deg. Ingen synes du er pen nok. Ingen synes du er verdt å adoptere... Også blir du drept. Fordi dine eiere og "foreldre" sviktet deg. Det er realiteten til mange hjemløse katter rundtomkring Norge, samt resten av verden. Og hvis du lar katten din føde kattunger istedet for å adoptere, da er du en del av problemet.

Anonymkode: 678d6...236

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Vi har en nydelig kattepus på 1,5 år som vi tror er blitt gravid. Vi har unngått å kastrere fordi vi vil at hun skal få et kull først siden hun er så fin og vi bor på gård, dermed har vi plass og lyst på flere katter. 

Hun har plutselig fått merkbart store patter, hun er veldig glad i kos på magen men har aldri kjent pattene hennes før nå. Magen hennes har også blitt stor, rund og stram. 

Derfor tror vi hun er gravid, men hva gjør man da? Hvilke forhåndsregler skal man ta? Kan man løfte katten? 

Takk for alle svar!

Anonymkode: 66cc5...08e

Så koselig :) Det går nok fint, dra til veterinæren og få råd. Lurt å kastrere henne (og kattungene) etterpå slik at dere ikke plutselig har flere katter enn dere vil ta vare på.

Dere som sier at TS heller bør ta til seg andre katter: Hun velger selvsagt selv hva hun vil engasjere seg i! Hun sier jo at hun er i stand til å ta vare på kattene, da er det ikke uansvarlig. Med samme logikk burde dere kastrert dere selv og heller ha (menneske)barn i fosterhjem fordi det faktisk er mange barn i Norge som trenger fosterhjem.

Anonymkode: cfeb8...e85

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Så koselig :) Det går nok fint, dra til veterinæren og få råd. Lurt å kastrere henne (og kattungene) etterpå slik at dere ikke plutselig har flere katter enn dere vil ta vare på.

Dere som sier at TS heller bør ta til seg andre katter: Hun velger selvsagt selv hva hun vil engasjere seg i! Hun sier jo at hun er i stand til å ta vare på kattene, da er det ikke uansvarlig. Med samme logikk burde dere kastrert dere selv og heller ha (menneske)barn i fosterhjem fordi det faktisk er mange barn i Norge som trenger fosterhjem.

TS er fullstendige uansvarlig og opptrer svært uetisk og er STEREOTYPISK på de rass katteeiere som det skjærer meg i hjertet å vite er der ute!!

Anonymkode: 56290...e60

• Liker 10
Skrevet

Katter, og andre dyr, blir ikke gravide! De blir drektige. Ellers er vel det meste allerede sagt om hvor idiotisk dette er... :(

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når hun føder, prøv å la henne være mest mulig i fred. Ikke sitt å stirr på henne, ikke snakk og klapp henne... Hun kan bli stresset og i verste fall skade kattungene. Katter er veldig selvstendige og flinke til å gjøre sånne ting helt selv. Stol på at ting går bra og at katten vet hva hun gjør. Ha mat og vann i nærheten av der hun velger å føde. Gjerne en kattedo også så hun slipper å gå ut på do hvis hun ikke vil. (Da snakker jeg mest om før og etter fødselen, ikke så mye under.)

Men hold deg i nærheten, så du kan gripe inn dersom hun trenger dyrlegehjelp. Og noen katter vil helst ha selskap når de føder. (MIn katt kom og henta meg midt på natta, midt i utdrivningen av kattunge nummer to. Ikke grisete i det hele tatt, neida.)

Anonymkode: 17e68...99f

AnonymBruker
Skrevet

Dere som er så sure på ts, har noen av dere rasekatt, eller har dere alle huskatter fra dyrebeskyttelsen? Er dere like rasende på oppdrettere av rasekatter?

• Liker 3
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere som er så sure på ts, har noen av dere rasekatt, eller har dere alle huskatter fra dyrebeskyttelsen? Er dere like rasende på oppdrettere av rasekatter?

Rasekatter har "verdi" hos de som skaffer seg det. Blandingskatter som kastes etter deg på alskens kjøp og salg sider og Finn.no blir sett på som uten verdi og det finnes en STOR andel mennesker som ikke gidder å ta på seg ansvaret med å vaksinere, kastrere og å passe skikkelig på den fordi "det er jo bare å skaffe seg en ny". 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke rasekatter. Aldri i det hele tatt vurdert det. Heller ikke renraset hund, for den saks skyld. Jeg har ikke katter fra Dyrebeskyttelsen direkte, men har bare katter som ellers hadde blitt avlivet. (Pga. mine uansvarlige foreldre som ikke kastrerte sine katter da jeg var yngre.)

Og ja, jeg er nesten like sint på de som er oppdrettere av rasekatter og rasehunder, med mindre det er brukshunder. Helt unødvendig når det finnes så mange dyr som lider pga. uansvarlige eiere, og som blir avlivet fordi de ikke er pene nok for de overfladiske som ønsker seg et "pent" dyr. F.eks så vet vi at svarte katter er veldig upopulære, og har minst sjanse for å bli adoptert. Det sier litt.

Og jeg sier nesten like sint fordi oppdrettere vet mest sannsynlig hva slags marked det er for det dyret og rasen, og hva slags arbeid som ligger bak. Og ikke minst har de kunnskapen. En vanlig person som synes "katten min er så fin at jeg vil ha kattunger fra henne" har ikke peiling på hva de holder på med. Når de ikke en gang vet hvem faren til kattungene er finnes det absolutt ingen garanti for at kattungene blir like fine som mammaen. I "verste fall" kan alle bli som pappen sin, både på utseende og oppførsel. Vil TS beholde de 8 kattungene likevel eller vil hun gi de bort til fremmede på Finn? Eller avlive de?

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Alle velger selv hvilke saker de vil engasjere seg i. Flott at noen her jobber for kattevelferd. Jeg har også engasjert meg i det tidligere da jeg jobbet på et lite sted med mange villkatter, vi fanget inn, kastrerte og ga bort katter. 

Men: Dere må da innse at TS ikke er forpliktet til å adoptere noen av disse, TS vil ha kattunger på sin egen katt, hun både planlegger og kan ta vare på dem.

Kan jeg bestemme at dere skal engasjere dere i alle mine kampsaker? F.eks de prostituertes rettigheter (ofte offer for menneskehandel), at vi skal slutte stigmatiseringen av romfolket, som er de fattigste i Europa), integrering av enslige mindreårige, bekjempe barnefattigdom i Norge mm.

Eller er det bare katter som er viktige?

Forresten så har jeg to katter selv, en jeg har "reddet" og en rasekatt. Like glad i begge. 

• Liker 1
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke rasekatter. Aldri i det hele tatt vurdert det. Heller ikke renraset hund, for den saks skyld. Jeg har ikke katter fra Dyrebeskyttelsen direkte, men har bare katter som ellers hadde blitt avlivet. (Pga. mine uansvarlige foreldre som ikke kastrerte sine katter da jeg var yngre.)

Og ja, jeg er nesten like sint på de som er oppdrettere av rasekatter og rasehunder, med mindre det er brukshunder. 

Men oftest så får du ikke kjøpe renraset katt uten å få den kastrert eller sterilisert, da oppdreterne heller ikke vil at man skal få kattunger bare fordi de er søte. Med rasekatt så kan man få det lynnet man vil, å man kan få katter som allerede er vant med barn rundt seg. Mange oppdretere selger den katten de ikke lenger bruker i avl for prisen av sterilisasjon. De som kjøper seg rasekatt, er de som vet hvordan de vil katten skal være. Å bor man i blokk er det viktig å ha en katt som faktisk kan være inne, type ragdoll,hellig birma etc.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Alle velger selv hvilke saker de vil engasjere seg i. Flott at noen her jobber for kattevelferd. Jeg har også engasjert meg i det tidligere da jeg jobbet på et lite sted med mange villkatter, vi fanget inn, kastrerte og ga bort katter. 

Men: Dere må da innse at TS ikke er forpliktet til å adoptere noen av disse, TS vil ha kattunger på sin egen katt, hun både planlegger og kan ta vare på dem.

Kan jeg bestemme at dere skal engasjere dere i alle mine kampsaker? F.eks de prostituertes rettigheter (ofte offer for menneskehandel), at vi skal slutte stigmatiseringen av romfolket, som er de fattigste i Europa), integrering av enslige mindreårige, bekjempe barnefattigdom i Norge mm.

Eller er det bare katter som er viktige?

Forresten så har jeg to katter selv, en jeg har "reddet" og en rasekatt. Like glad i begge. 

I en tråd om katter så er det katter vi snakker om, ikke romfolk, ikke prostituerte, ikke fattigdom. Klarer du ikke å holde deg til tema så kan du jo alltids lage din egen tråd om de emnene du ramset opp. 

Når en person lar katten sin få unger "bare fordi den er så fin" så tyder det på dårlig dømmekraft 

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...