AnonymBruker Skrevet 30. april 2017 #1 Skrevet 30. april 2017 Hei. Jeg begynner i VG2 til høsten og har valgt realfag som hovedområde da jeg har et STORT ønske om å bli veterinær. Jeg har da valgt R1 (skal ikke ta R2), kjemi, biologi og sosiologi og sosialantropologi. Problemet er, at jeg er forferdelig dårlig i matte. Har T matte nå, og lider meg i gjennom pensum. Men, jeg er god i naturfag og samfunnsfag. Greia er, at jeg trives mest med samfunnsfaglige fag (og naturfag, men er litt vanskeligere), men drømmejobben innebærer realfag (matte er verst). Mitt første spørsmål er dermed, hva ville dere gjort i min situasjon? Gått for det jeg trives best med og vil (mest sannsynlig) få best karakter i, eller heller få litt dårligere karakterer og slite mer, men kunne oppnå drømmejobben? Jeg er imidlertidig redd for å ikke komme inn på veterinærstudiet i Norge...Jeg har bla fått høre av samfunnsfaglæreren min at prøvene mine jeg leverer er på universitetsnivå, så dette er jo noe jeg mestrer. så til neste spørsmål. Hvis jeg skifter til samfunnsfaglig område, kan jeg ta ta S1 matte og ikke S2? Eller kan jeg ta 2P selv om jeg har hatt 1P? Hvis det har noe å si skal jeg bytte skole til et annet fylke neste semester. Takk for svar. Og gjerne kom med forslag til utdanning jeg kunne tatt (5-6 årig) dersom jeg velger samfunnsfaglig! Anonymkode: ddb61...55e
bobleplast_ Skrevet 30. april 2017 #2 Skrevet 30. april 2017 Husk at R1-matte og kjemi-matten bygger på 1T, så dersom du sliter der kan noe av pensum være utfordrende for deg. Det er noe regning med llikninger og logaritmer i kjemi, men dersom du behersker dette i 1T er det plankekjøring. Du kan ta S1-matte, men vær klar over at vetrinær og flere av realfagsstudiene krever både S1 og S2 (som tilsvarer R1). Enkelte realfagsstudier krever R2 fra skoleåret 18/19, så det er også noe du kanskje burde tenke litt på. Høres ut som psykologi (profesjon eller bachelor/master) kunne vært noe for deg? Det har ingen realfagskrav, samtidig som du lærer noe om hjernen og dens oppbygging.
AnonymBruker Skrevet 30. april 2017 #3 Skrevet 30. april 2017 1 minutt siden, bobleplast_ skrev: Husk at R1-matte og kjemi-matten bygger på 1T, så dersom du sliter der kan noe av pensum være utfordrende for deg. Det er noe regning med llikninger og logaritmer i kjemi, men dersom du behersker dette i 1T er det plankekjøring. Du kan ta S1-matte, men vær klar over at vetrinær og flere av realfagsstudiene krever både S1 og S2 (som tilsvarer R1). Enkelte realfagsstudier krever R2 fra skoleåret 18/19, så det er også noe du kanskje burde tenke litt på. Høres ut som psykologi (profesjon eller bachelor/master) kunne vært noe for deg? Det har ingen realfagskrav, samtidig som du lærer noe om hjernen og dens oppbygging. Takk for tips! Dersom jeg velger bare S1 vil dette kun være dersom jeg velger samfunnsfag. Er kun veterinær som er aktuelt innen realfag, det vet jeg bare krever R1. Synes jo logaritmer og funksjoner er greit, det er noe av det jeg behersker Ok i 1T. Så kjemi vil kanskje ikke bli så ille, men matte der i mot...vurderer S1 og S2 i stedet for R1, men så tenker jeg også at R1 er lurt for å forstå kjemi bedre? Anonymkode: ddb61...55e
bobleplast_ Skrevet 30. april 2017 #4 Skrevet 30. april 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Takk for tips! Dersom jeg velger bare S1 vil dette kun være dersom jeg velger samfunnsfag. Er kun veterinær som er aktuelt innen realfag, det vet jeg bare krever R1. Synes jo logaritmer og funksjoner er greit, det er noe av det jeg behersker Ok i 1T. Så kjemi vil kanskje ikke bli så ille, men matte der i mot...vurderer S1 og S2 i stedet for R1, men så tenker jeg også at R1 er lurt for å forstå kjemi bedre? Anonymkode: ddb61...55e I R1 er det strengt tatt bare vektorregning som er nytt og ukjent, mens resten er algebra, brøk osv på et høyere nivå. R1 burde altså være overkommelig, men jeg vet om ei som gikk fra 6 i T til 2 i R1. Matten i kjemi er enkle likninger, kvadratrot, likninger og potenser. Så lenge du har grunnleggende matematikkforståelse burde ikke kjemimatten være et problem.
AnonymBruker Skrevet 30. april 2017 #5 Skrevet 30. april 2017 3 minutter siden, bobleplast_ skrev: I R1 er det strengt tatt bare vektorregning som er nytt og ukjent, mens resten er algebra, brøk osv på et høyere nivå. R1 burde altså være overkommelig, men jeg vet om ei som gikk fra 6 i T til 2 i R1. Matten i kjemi er enkle likninger, kvadratrot, likninger og potenser. Så lenge du har grunnleggende matematikkforståelse burde ikke kjemimatten være et problem. Er nok er ganske stort sprang fra T til R ja...Så kjemien er nok noe jeg tror vil gå greit, men matten vil nok bli ekstremt vanskelig. Vil nok ende opp med en 2-3 der regner jeg med, og det trekker jo snittet ned betraktelig... Anonymkode: ddb61...55e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå