Gå til innhold

Til dere som har arrangert selskap for 15åringen uten konfirmasjonsseremoni

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan formulerte dere teksten i invitasjonen?

Ønsker ikke en diskusjon med synspunkter på om det er riktig eller galt å lage selskap når ungdommen ikke kan eller vil konfirmere seg. 

Anonymkode: 8dcc4...85c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke konfirmert, men mine foreldre lagde "nonfirmasjon". Veldig uventet; men veldig hyggelig og ble satt stor pris på :) hva de skrev er jeg usikker på, men sikkert noe som en vanlig konfirmasjons innbydelse, bare med ordet nonfirmasjon :) 

Anonymkode: af7c1...e34

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Kjære Anne og Jan med barna. Olav vil gjerne ha penger selv om han ikke er konfirmant, så vi innviterer derfor til gave og kakefest hjemme oss hos 28.mai kl 15. Pent antrekk. Su innen 20.mai"

Uansett hva du skriver så er det essensen.

Anonymkode: 1a446...a00

• Liker 41
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke konfirmert, men mine foreldre lagde "nonfirmasjon". Veldig uventet; men veldig hyggelig og ble satt stor pris på :) hva de skrev er jeg usikker på, men sikkert noe som en vanlig konfirmasjons innbydelse, bare med ordet nonfirmasjon :) 

Anonymkode: af7c1...e34

Tusen takk for et konstruktivt og nyttig svar😊

• Liker 10
Skrevet

Jeg ville ha gjort det i forbindelse med 16-års dagen.

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Ikke direkte svar på spørsmålet til ts,  men mer en kommentar til de litt sure svarene. Da jeg skulle konfirmeres husker jeg at presten sa at alle burde få like mye gaver enten de konfirmerte seg eller ikke. Han ville ikke at noen skulle konfirmere seg bare pga gavene/pengene.

Anonymkode: 3d9e0...304

• Liker 21
AnonymBruker
Skrevet

I vår familie har vi heller hatt et "konfirmasjons" selskap i forbindelse med bursdagen samme år på de av barna som har valgt å ikke konfirmere seg. Da har vi faddere holdt taler og vi har gitt gaver på lik linje med de vi gir til konfirmasjon. På innbydelsen har det stått xx fyller år og vi ønsker å markere at han/hun trer inn i de voksnes rekker osv. 

Anonymkode: 51293...a84

• Liker 9
Skrevet

Skjønner overhodet ikke bagrunnen for de sure kommentarene her.

Hvorfor er det mer meningsfult å gi gaver pga at ungdommen har fulgt et konfirmasjonsopplegg?

Markeringen av overgang fra barn til voksen er uansett eldre enn dagens konfirmasjonsritualer. Det har alltid vært sentralt å samle slekta.

• Liker 18
Skrevet

Vi ventet av forskjellige grunner, så det ble en 16 års fest. 

Det ble mest invitert venner. 

Vi kalte det en sommerfest for å feire bursdagen, avslutningen av ungdomsskolen og at sommeren var kommet. 

Vi har stor hage med partytelt og plass. Det var veldig vellykket. 

Vi planlegger tilsvarende  til 18 års dagen 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
30 minutter siden, Ild skrev:

Skjønner overhodet ikke bagrunnen for de sure kommentarene her.

Hvorfor er det mer meningsfult å gi gaver pga at ungdommen har fulgt et konfirmasjonsopplegg?

Markeringen av overgang fra barn til voksen er uansett eldre enn dagens konfirmasjonsritualer. Det har alltid vært sentralt å samle slekta.

Å konfirmere er ikke til å feire overgang fra barn til voksen.  Det er bare noe dere i Norge som er ateister har funnet på for å passe på andre barn får ikke mer en deres.  

Anonymkode: 987a2...336

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Elsker de sure kommentarene her. Tror neppe at de fleste konfirmantene her til lands har gjort det for å sementere forholdet sitt til Jesus og alt det der. Borgelig konfirmasjon er jo bare vås, da konfirmasjon er et religiøst rituale. Det er ikke noe mindre tiggefest bare fordi en prest er innvolvert. 

Vi har også hatt nonfirmasjoner i våre familie. Har bare invitert til litt stor bursdagsfest det året vi var konfirmasjonsalder. Skrev at det var bursdag, og ingen lagde noe ut av det.

Anonymkode: cf419...080

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke kristen, så jeg hadde ingen konfirmasjon. Istedet holdt foreldrene mine et stort selskap for meg da jeg ble voksen, på 21-årsdagen min. Det var veldig hyggelig. 

Anonymkode: 5e89e...ebe

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å konfirmere er ikke til å feire overgang fra barn til voksen.  Det er bare noe dere i Norge som er ateister har funnet på for å passe på andre barn får ikke mer en deres.  

Hæ? Hvor er du fra?

Anonymkode: a3373...906

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Elsker de sure kommentarene her. Tror neppe at de fleste konfirmantene her til lands har gjort det for å sementere forholdet sitt til Jesus og alt det der. Borgelig konfirmasjon er jo bare vås, da konfirmasjon er et religiøst rituale. Det er ikke noe mindre tiggefest bare fordi en prest er innvolvert. 

Vi har også hatt nonfirmasjoner i våre familie. Har bare invitert til litt stor bursdagsfest det året vi var konfirmasjonsalder. Skrev at det var bursdag, og ingen lagde noe ut av det.

Anonymkode: cf419...080

Det er det som er helt feil- å konfirmere er et veldig sterk religiøs seremoni lol- men fint at dere norske har klart å overbevise dere selv at det dere drive med på er helt ok.  

• Liker 1
Skrevet (endret)
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du bestrider altså at ritualet (dvs ikke navnet "konfirmere" men selve feiringen av overgang fra barn til voksen) er eldre enn dagens kristne (og humanetiske) skikk?

(Og hva med jul og påske -veldig beleilig å legge nytt religiøst/politisk innhold i gamle tradisjoner)

Min personlige tro har ingen ting med saken å gjøre, vennligst ikke kall meg "dere xxx" 

Endret av Ild
  • Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Takk til dere som faktisk har lest hovedinnlegget,og svart konstruktivt på det jeģ spurte om😊

TS

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ikke direkte svar på spørsmålet til ts,  men mer en kommentar til de litt sure svarene. Da jeg skulle konfirmeres husker jeg at presten sa at alle burde få like mye gaver enten de konfirmerte seg eller ikke. Han ville ikke at noen skulle konfirmere seg bare pga gavene/pengene.

Anonymkode: 3d9e0...304

Forskjellen er st de som konfimerer seg (i kirken eller humanetisk) har "jobbet" for det i form av å gå på møter en viss tid (jeg mener å huske at vi drev på et halvt år eller så).

Jeg ville nok holdt en skikkelig fin 16 års dag, eller en ferdig-med-grunnskolen-sommerfest. Jeg hadde tenkt på en konfirmasjonsfest uten en konfirmant som rent tiggerselskap. Har ungdommen valgt bort selve konfirmasjonen og forbredelsen til den, så har ungdommen også valgt bort den morsomme delen (fest og gaver)

Anonymkode: 29a34...68c

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er det som er helt feil- å konfirmere er et veldig sterk religiøs seremoni lol- men fint at dere norske har klart å overbevise dere selv at det dere drive med på er helt ok.  

Igjen...hvor er du fra?

Anonymkode: a3373...906

• Liker 3
Skrevet

Hadde hun valgt å ikke konfirmere seg, hadde det ikke blitt arrangert verken selskap eller gitt gaver.

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...