AnonymBruker Skrevet 30. april 2017 #1 Skrevet 30. april 2017 Se for dere en liten bygd i bibelbeltet på vestlandet, hvor du kjenner alle, hvor de fleste foreldrene er aktive i det sosiale, flinke å følge opp barna sine, hvor noe har problemer av ulik retning, der de fleste er respekterte, politisk engasjert og med i frikirkelige og kirkelige settinger. Altså en helt vanlig bygd med et velfungerende miljø innen skole, idrett, fritid osv osv alle er på hils med hverandre og slår gjerne av en prat på det lokale handelslaget. Et skikkelig bonderomantisk sted hvor det er godt å vokse opp - så slår bomben ned, naboen alle respekterer og kjenner dømmes for overgrep mot ett av barna i sitt eget hjem. Slikt blir det prat av, og som om ikke det er nok at han dømmes til fengsel i forholdsvis kort tid - 4 år og alle har en mening, så får han etter dommen reise hjem til eget hus og vente på soning. Naboene nærmest med barn i "relevant alder" er selvsagt i harnisk, praten i bygda går livlig, mange mener slike "udyr må fjernes" - scenarioet er klart for de fleste med dette vil jeg tro.. Spørsmålet er hva gjør man? (som i sier, oppfører seg osv) Skal man glemme alt som heter lover og privatlivets rett osv eller skal man forsøke gi vedkommende fred? Jeg er selv overgrepsoffer og jeg kjenner jeg sliter veldig med å ikke henge meg på mobben som vil jage han, få han vekk - jeg sliter med å se han i sin egen bil, i hagen, på altanen - møte han på butikken, og vite at han er dømt for å ha forgrepet seg på et barn. Jeg sliter med å ikke si noe, ikke reagere, ignorere - tusen tanker om å slenge ut ord i frustrasjon og raseri, bli fysisk - alle raser gjennom hodet hver eneste gang, men jeg har holdt meg rolig, ikke en mine - ikke ett blikk ikke et nikk, en far jeg har sett opp til og sittet i FAU med i en årrekke, vi har jevngamle barn - jeg takker gud for at mine tilfeldigvis ikke var gode nok venner med hans til at de "gikk inn og ut" i det hjemmet nå i ettertid! (jeg velger legge denne anonymt, kun fordi dette er et lite sted og alle kjenner alle, det er tross alt ikke så mange saker der man dømmes for overgrep på våre kanter) Anonymkode: 2c1e6...604 2
AnonymBruker Skrevet 30. april 2017 #2 Skrevet 30. april 2017 Er det ikke bedre at han bor der dere vet hvem han er og kan ta forhåndsregler, enn at han flytter til et nytt sted der ingen kjenner han? Det er ikke umulig at det eksisterer flere overgripere i bygda di og at det er 100% trygt om han reiser Hva tenker du din reaksjon vil oppnå? Tenk litt over hvordan du vil livet til denne personen skal bli. Om du tenker det er positivt at han blir mobbet til han tar livet sitt. Om du tenker det er bra han lever i konstant isolasjon og opplever hat fra omgivelsene. Om du vil presse han til å flytte dit ingen kjenner han. Om du vil forsøke bli venn med han og se om han kan "omvendes" Tenk over hva konsekvensene av handlingene dine blir og handle deretter Anonymkode: c753a...8f5 3
FluffyJuggernaut Skrevet 30. april 2017 #3 Skrevet 30. april 2017 Jeg skjønner at det er ubehagelig å ha en pedofil overgriper i nærheten. Men jeg syns ikke noe om mobben selv om jeg forstår frykten og sinne. Jeg hadde ikke ønsket og ha kontakt med han, men ser ikke noe grunn til å jage eller skade han heller. Men alle som har barn bør snakke om dette med overgrep, bra berøring og hva som ikke er lov. Vet at det er sider som beskriver hvordan samtalen skal gå. Jeg husker bare at jeg fikk mange sånne samtaler fra ett familiemedlem som hadde vært utsatt fra overgrep fra en onkel. Vi hadde også noen kjente og straffedømte pedofile i nærheten, og vi barn fikk beskjed om å aldri snakke med dem eller være alene med dem. De jobbet på butikk og han ene var kjempe sjarmerende. Prøvde bestandig å gi godteri og sånne ting. 3
AnonymBruker Skrevet 30. april 2017 #4 Skrevet 30. april 2017 Denne mannen bor hjemme men fikk en symbolsk dom?! Hvir bor de stakkars barna?! Anonymkode: abe71...fed 7
Ingrediensen Skrevet 30. april 2017 #5 Skrevet 30. april 2017 Jeg hadde ikke kastet meg på mobben og gjor livet hans mest mulig jævlig, men jeg hadde heller ikke brukt mer tid på å behandle ham som et menneske jeg vil ha noe med å gjøre. Jeg hadde holdt meg og barna langt unna ham. Overgrep mot barn er for meg utilgivelig og jeg nekter å være en høflig og hyggelig nabo når noen har valgt å gjøre noe så forferdelig mot et barn. 9
AnonymBruker Skrevet 30. april 2017 #6 Skrevet 30. april 2017 Ingen ser ut til å tenke over at det i samfunnet bor, arbeider og går fritt rundt overgripere, pedofine og andre som har gjort grusomme ting, men som ikke har blitt avslørt av andre voksne og eller ikke har blitt stilt for en domstol og dømt. Jeg vil tro overnevnet gruppe er langt større enn de som er dømt. En dom er heller ikke rettskraftig i det øyeblikket en dom har blitt avsagt. Hadde denne personen ts prøver å konstruere et eksempel av gjort noe så alvorlig og blitt dømt, så hadde han sittet i varetekt før hovedforhandling og blitt sittende i varetekt i påvente av ankebeslutning og behandling. Gjentagelsesfare, bevisforspillelsesfare og hensynet til samfunnet skal vurderes mht å varetektsfengsle og ikke slippe hjem igjen en person som er siktet for straffbare forhold. En annen sak er at mer enn en person nok er dømt uriktig. Jeg kjenner til en sak der den som anmelder har vært i utlandet på det tidspunktet vedkommende hevder seg utsatt for straffbare forhold på ett oppgitt sted. Den anmeldte ble ikke trodd, og soner en dom for noe vedkommende åpenbart ikke har gjort. Anonymkode: 63b5f...1e1 2
Auroraborealiset Skrevet 30. april 2017 #7 Skrevet 30. april 2017 Du skriver at overgriperen selv har barn og jeg klarer ikke å la være å tenke på disse. Å straffe overgriperen ved å mobbe og holde avstand gjør at de uskyldige barna hans også får gjennomgå det samme som han. Dette burde bygda tenke igjennom og snakke med barna sine om. Jeg ville ikke sendt mine egne unger dit, men hadde ungene mine vært venner med hans barn ville jeg hatt de på besøk hos meg så ofte de ville for å ikke la det gå ut over de. Barna snapper opp det de voksne sier og jeg kan tenke meg at barna hans får gjennomgå på skolen og slike sammenhenger de også. Jeg vil tro de skammer seg over sin far og har nok problemer med handlingene hans allerede, må være utrulig tungt for de. Håper dere og bygda tenker litt på det og kanskje tar litt ekstra godt vare på barna hans når de er på besøk 5
LittleBabyBlue Skrevet 30. april 2017 #8 Skrevet 30. april 2017 Synes det her er veldig greit fram. Nei, man hentyr ikke til mobbementalitet, men man tar sterkt avstand, advarer barna og holder seg langt unna mens man er årvåken. Om det går tusen ukjente overgripere rundt er ikke rellevant. Man må forholde seg til de man kjenner og være våken for at det finnes flere ukjente. Barna er uskyldige i dette og muligens også ofre så hold de utenfor. Hvis kone/partner holder seg til mannen ETTER dom tilrettelegger hun og fortjener ikke respekt hun heller. Hun har valgt side. 3
AnonymBruker Skrevet 30. april 2017 #9 Skrevet 30. april 2017 Jeg vokste opp i dette scenarioet. Og jeg hørte aldri noe om dette da jeg var barn. Det våre foreldre gjorde var at de behandlet han som en normal nabo og likemann, for det å man på et sånt sted, passet på fra sidelinjen at ingen av oss ungene hadde noe kontakt med han, og tok din kropp er bare din-praten. (I dette tilfellet var det snakk om overgrep mot et stebarn, moren og barnet flyttet ut, og dermed var det ingen naturlig måte for han å ha kontakt med andre barn heller.) Jeg synes dette var den beste måten å håndtere det på. Anonymkode: 4868c...2c9 7
Thyra Skrevet 30. april 2017 #10 Skrevet 30. april 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: En annen sak er at mer enn en person nok er dømt uriktig. Jeg kjenner til en sak der den som anmelder har vært i utlandet på det tidspunktet vedkommende hevder seg utsatt for straffbare forhold på ett oppgitt sted. Den anmeldte ble ikke trodd, og soner en dom for noe vedkommende åpenbart ikke har gjort. Anonymkode: 63b5f...1e1 Dette skurree litt. Det påståtte overgrepsofferet var i utlandet da overgrepet skulle ha skjedd? Du VET dette, men retten trodde det ikke? Dette burde vel være lett å bevise? 4
Thyra Skrevet 30. april 2017 #11 Skrevet 30. april 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Se for dere en liten bygd i bibelbeltet på vestlandet, hvor du kjenner alle, hvor de fleste foreldrene er aktive i det sosiale, flinke å følge opp barna sine, hvor noe har problemer av ulik retning, der de fleste er respekterte, politisk engasjert og med i frikirkelige og kirkelige settinger. Altså en helt vanlig bygd med et velfungerende miljø innen skole, idrett, fritid osv osv alle er på hils med hverandre og slår gjerne av en prat på det lokale handelslaget. Et skikkelig bonderomantisk sted hvor det er godt å vokse opp - så slår bomben ned, naboen alle respekterer og kjenner dømmes for overgrep mot ett av barna i sitt eget hjem. Slikt blir det prat av, og som om ikke det er nok at han dømmes til fengsel i forholdsvis kort tid - 4 år og alle har en mening, så får han etter dommen reise hjem til eget hus og vente på soning. Naboene nærmest med barn i "relevant alder" er selvsagt i harnisk, praten i bygda går livlig, mange mener slike "udyr må fjernes" - scenarioet er klart for de fleste med dette vil jeg tro.. Spørsmålet er hva gjør man? (som i sier, oppfører seg osv) Skal man glemme alt som heter lover og privatlivets rett osv eller skal man forsøke gi vedkommende fred? Jeg er selv overgrepsoffer og jeg kjenner jeg sliter veldig med å ikke henge meg på mobben som vil jage han, få han vekk - jeg sliter med å se han i sin egen bil, i hagen, på altanen - møte han på butikken, og vite at han er dømt for å ha forgrepet seg på et barn. Jeg sliter med å ikke si noe, ikke reagere, ignorere - tusen tanker om å slenge ut ord i frustrasjon og raseri, bli fysisk - alle raser gjennom hodet hver eneste gang, men jeg har holdt meg rolig, ikke en mine - ikke ett blikk ikke et nikk, en far jeg har sett opp til og sittet i FAU med i en årrekke, vi har jevngamle barn - jeg takker gud for at mine tilfeldigvis ikke var gode nok venner med hans til at de "gikk inn og ut" i det hjemmet nå i ettertid! (jeg velger legge denne anonymt, kun fordi dette er et lite sted og alle kjenner alle, det er tross alt ikke så mange saker der man dømmes for overgrep på våre kanter) Anonymkode: 2c1e6...604 Får han flytte hjem til barna han har forgrepet seg på mens han venter på soning?!? 5
AnonymBruker Skrevet 30. april 2017 #12 Skrevet 30. april 2017 4 minutter siden, Thyra skrev: Dette skurree litt. Det påståtte overgrepsofferet var i utlandet da overgrepet skulle ha skjedd? Du VET dette, men retten trodde det ikke? Dette burde vel være lett å bevise? Jeg kan ikke gi deg nærmere detaljer. Noen kan da kjenne igjen saken. Anonymkode: 63b5f...1e1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2017 #13 Skrevet 30. april 2017 5 minutter siden, Thyra skrev: Får han flytte hjem til barna han har forgrepet seg på mens han venter på soning?!? Dette kan umulig være noen reel sak. Anonymkode: 63b5f...1e1 3
AnonymBruker Skrevet 30. april 2017 #14 Skrevet 30. april 2017 25 minutter siden, Thyra skrev: Får han flytte hjem til barna han har forgrepet seg på mens han venter på soning?!? Det kunne tenkes at han fikk vente i hjemmet forutsatt at barna (og trolig også moren deres) hadde flyttet til et annet sted. Slik kriminalitet bør likevel aldri gi anledning til å vente på soning etter dom. Den domfelte bør straks føres til soning, og soningen bør i regelen etterfølges av livstid i forvaring. Overgrepsdømte bør aldri slippes fri igjen. Dette er blant annet nødvendig slik at overgrepsofrene aldri risikerer å møte overgrepsmannen igjen. Anonymkode: 22a83...89f 2
AnonymBruker Skrevet 30. april 2017 #15 Skrevet 30. april 2017 1 time siden, Thyra skrev: Får han flytte hjem til barna han har forgrepet seg på mens han venter på soning?!? Akkurar det lurte jeg også på! Det henger ikke på greip! Anonymkode: e284c...319
AnonymBruker Skrevet 30. april 2017 #16 Skrevet 30. april 2017 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det kunne tenkes at han fikk vente i hjemmet forutsatt at barna (og trolig også moren deres) hadde flyttet til et annet sted. Slik kriminalitet bør likevel aldri gi anledning til å vente på soning etter dom. Den domfelte bør straks føres til soning, og soningen bør i regelen etterfølges av livstid i forvaring. Overgrepsdømte bør aldri slippes fri igjen. Dette er blant annet nødvendig slik at overgrepsofrene aldri risikerer å møte overgrepsmannen igjen. Anonymkode: 22a83...89f De skal jo ikke måtte flytte ut, det er det jo han som skal! Anonymkode: e284c...319 1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2017 #17 Skrevet 30. april 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Ingen ser ut til å tenke over at det i samfunnet bor, arbeider og går fritt rundt overgripere, pedofine og andre som har gjort grusomme ting, men som ikke har blitt avslørt av andre voksne og eller ikke har blitt stilt for en domstol og dømt. Jeg vil tro overnevnet gruppe er langt større enn de som er dømt. En dom er heller ikke rettskraftig i det øyeblikket en dom har blitt avsagt. Hadde denne personen ts prøver å konstruere et eksempel av gjort noe så alvorlig og blitt dømt, så hadde han sittet i varetekt før hovedforhandling og blitt sittende i varetekt i påvente av ankebeslutning og behandling. Gjentagelsesfare, bevisforspillelsesfare og hensynet til samfunnet skal vurderes mht å varetektsfengsle og ikke slippe hjem igjen en person som er siktet for straffbare forhold. En annen sak er at mer enn en person nok er dømt uriktig. Jeg kjenner til en sak der den som anmelder har vært i utlandet på det tidspunktet vedkommende hevder seg utsatt for straffbare forhold på ett oppgitt sted. Den anmeldte ble ikke trodd, og soner en dom for noe vedkommende åpenbart ikke har gjort. Anonymkode: 63b5f...1e1 Jeg er ikke helt sikker på om jeg skjønte dette riktig. Forstår det slik at du mener at dersom denne pedofile hadde blitt dømt, så hadde han ikke fått reise hjem? I så tilfelle kan jeg fortelle om en sak i nærheten av min hjemplass der en overgriper (dømt til forvaring) gikk fri i flere mnd. Du kan lese om det blant annet her: http://www.tv2.no/a/8606606/ Anonymkode: 563cb...443
AnonymBruker Skrevet 30. april 2017 #18 Skrevet 30. april 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: De skal jo ikke måtte flytte ut, det er det jo han som skal! Anonymkode: e284c...319 Jeg antok at de trolig allerede hadde flyttet så lenge han hadde slike anklager mot seg. Anonymkode: 22a83...89f
AnonymBruker Skrevet 30. april 2017 #19 Skrevet 30. april 2017 3 timer siden, LittleBabyBlue skrev: Synes det her er veldig greit fram. Nei, man hentyr ikke til mobbementalitet, men man tar sterkt avstand, advarer barna og holder seg langt unna mens man er årvåken. Om det går tusen ukjente overgripere rundt er ikke rellevant. Man må forholde seg til de man kjenner og være våken for at det finnes flere ukjente. Barna er uskyldige i dette og muligens også ofre så hold de utenfor. Hvis kone/partner holder seg til mannen ETTER dom tilrettelegger hun og fortjener ikke respekt hun heller. Hun har valgt side. Jo, det er relevant i form av at man ikke burde jage en dømt pedofil fordi man tror det løser problemet en gang for alle. Det eksisterer sannsynligvis flere løse kanoner rundtomkring, så det er ikke et godt argument for å jage denne kjente pedofilen ut av bygda. Det gir en falsk trygghet Anonymkode: c753a...8f5
AnonymBruker Skrevet 30. april 2017 #20 Skrevet 30. april 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette kan umulig være noen reel sak. Anonymkode: 63b5f...1e1 http://www.regionavisa.no/aktuelt/reportasjer/stefar-domt-4-eit-halvt-ars-fengsel/ Han bor hjemme, mor tok med seg ungene og flyttet. Anonymkode: 2c1e6...604
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå